Sifferekstrakt

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Maple
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 23/02-2007 21:46

Hvis man har et tall, f.eks. 31416, hvordan kan man "få ut sifrene"?

Litt vanskelig å forklare, kanskje. Jeg trenger en funksjon/algoritme som gjør at man kan "oversette" dette tallet til:

3E4+1E3+4E2+1E1+6E0.

Mer generelt, hvordan få et tall X over til:

[tex]\sum_{i=0}^n a_i 10^i[/tex].

Innen informatikk/programmering har man vel %-operatoren. Men jeg skal ikke programmere.

Jeg trenger en funksjon hvor jeg kan gjøre om tallet X til et utrykk som beskrevet over.

Er dette i det hele tatt mulig?
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Du kan jo få den til å identifisere hvor mange tierpotenser det er i det ledende sifferet. Så deler du på denne tierpotensen og runder ned til nærmeste heltall. Da vil du jo få fresmte tallet. Etter det kan du vel trekke fra tallet du fant først, og stå igjen med 1416. Deler dette på 1000 og runder ned til 1. Trekker fra 1000 står igjen med 416 osv. Jeg er ingen algoritmekonge, og denne er nok ikke mye effektiv. Men den fungerer vel hvertfall: )
Zoiros
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 202
Registrert: 19/05-2007 00:18
Sted: Oslo (Bodø)

Maple skrev:Hvis man har et tall, f.eks. 31416, hvordan kan man "få ut sifrene"?

Litt vanskelig å forklare, kanskje. Jeg trenger en funksjon/algoritme som gjør at man kan "oversette" dette tallet til:

3E4+1E3+4E2+1E1+6E0.

Mer generelt, hvordan få et tall X over til:

[tex]\sum_{i=0}^n a_i 10^i[/tex].

Innen informatikk/programmering har man vel %-operatoren. Men jeg skal ikke programmere.

Jeg trenger en funksjon hvor jeg kan gjøre om tallet X til et utrykk som beskrevet over.

Er dette i det hele tatt mulig?
Du vil altså at det skal gjøres med bare algebra? Huff..
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Veeel, vil du finne n'te sifferet i x, har du jo

[tex]f(x, n) \ = \ \lfloor \frac{x}{10^{n-1}} \rfloor \ \pmod {10} \qquad \qquad 1 \leq n \leq \lfloor \log _{10} x \rfloor + 1[/tex]

Men å håpe på noe ala en polynomfunksjon er litt mye å ønske seg.
Svar