Algebra, analyse eller topologi?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Maple
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 23/02-2007 21:46

Jeg har begynt å studere matte på NTNU, og driver da å planlegger hvilke emner jeg skal ta fremover. Instituttet sier det er lurt å planlegge, slik at du får med deg de emnene som er anbefalt for de aktuelle retningene innen matematikken.

Det er ingen spesielle retninger på bachelor-nivå, men når man kommer til master-nivå er det forskjellige fag som er obligatoriske, og alle (de fleste) av de har krav til forkunnskaper. Noe som betyr at jeg burde begynne å tenke over hva jeg melder meg på allerede på bachelor-nivå.

På master-nivå ved NTNU kan du velge mellom retningene algebra, analyse eller topologi. Jeg er usikker på hva jeg skal velge.

Kalkulus er vel en introduksjon til analyse. Og linær algebra er jo algebra. Topologi vet jeg ikke hva er.

Uansett så vet jeg ikke nok om noen av de tre retningene til å bestemme meg nå.

Selv om jeg heller mest mot analyse... jeg syns det komplekse tallsystemet og komplekse funksjoner er skikkelig spennende...

Det er kanskje analyse som er den mest "anvendte" retningen også? Altså som i "anvendt matematikk".
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Studerer du på BMAST?
Maple
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 23/02-2007 21:46

Magnus skrev:Studerer du på BMAST?
Antar at "BMAST" er "Bachelor matematikk og statistikk".

Jeg er ikke med på dette studiet, men jeg tar de samme emnene.

Kravene til en bachelor i studieprogramet "matematikk og statistikk med studieretning matematikk" er akkurat de samme som til enhver bachelorgrad i matematikk ved NTNU.

Det er mulig jeg kommer til å søke om innpasning til dette programmet en gang. Men uansett, masterprogrammet i matematikk ved NTNU er i alle fall planen =)
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Hmm.. Hvilke fag tar du? Da kjenner jeg hvertfall èn av dine studasser ; )
Maple
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 23/02-2007 21:46

Jeg er fjernstudent da... så jeg har ikke møtt noen av stud.ass.'ene :)
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

A-ha. Velvel. Da kjenner jeg nok noen av dine fremtidige studasser; )
Svar