Lys bølger eller partikkler..?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Ariane
Cantor
Cantor
Innlegg: 136
Registrert: 19/12-2006 13:36

Sitter her å leser på fysikk eksamen ( 2FY ) i det henseende skulle jeg hatt noen enkle knagger til å si noe om lys er bølger eller partikler.

Refleksjon kan forklares vha begge ideene.
Interferens kan vel kun forklares vhs av en bølgemodell.


Kan noen forklare meg forholdet mellom resonans og interferens?
Jeg mener resonans er når et svingesystem påvirkes av en periodisk kraft som er lik egenfrekvensen til systemet hvor resultatet er høyere amplitude. Dette sier igjen at det er snakk om konstruktiv interferens. Noen som har flere kommentarer?
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Når det gjelder spørsmålet ditt om lys, kan en vel bare svare "si det?". Hehe. Det stemmer at resonans forekommer når en ytre periodisk kraft påvirker systemet med samme frekvens som egenfrekvensen. Hvis du vil imponere kan du slenge opp noen enkle differensiallikninger; )
Ariane
Cantor
Cantor
Innlegg: 136
Registrert: 19/12-2006 13:36

Ville nok svart noe lignende angående lyset. Men så kommer garantert tilleggsspørsmålet: Hvilke fenomener tilsier at lys kan forklares ved en partikkelmodell\bølgemodell ?
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

de Broglie er mannen du ønsker å snakke med:

http://focus.aps.org/story/v3/st21
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

Ariane
Cantor
Cantor
Innlegg: 136
Registrert: 19/12-2006 13:36

Sett det før...
Ariane
Cantor
Cantor
Innlegg: 136
Registrert: 19/12-2006 13:36

her fant jeg faktisk et læremål for 2FY:

elevene skal kunne gjøre rede for bølge-og partikkelmodeller for lys og kjenne til eksperimenter som støtter disse modellene, sett i et historisk perspektiv.

eh ja, dette komme te å ble den lengste halvtimen i mitt liv! :)
Svar