kan noen hjelpe meg med kjemi..takk

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
russ07
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 332
Registrert: 30/10-2006 19:43
Sted: Oslo

opphave1)
Knut og solveig er elever i 3kj og leser om biosyntesen av shikiminsyre. De mener at det vil være mulige å oppnå sikiminsyre slik:
Solvig:jeg har funnet at syre konstanten til shikiminsyre er 7*10^+5. Da kan vi bruke en syre som er sterkere til å få dannet shikiminsyre.
Knut: ja, men hvis vi bruker svovelsyre og varmeropp, vil vi få dannet ester
solvig:vi behøver vel ikke å varme reaskjonensblandingen for at tilsettingen av svovelsyre sakl gi oss shikiminsyre
Kommenter det kjemifaglige i denne samtalen ved at du gir din vurdering av denne måten å framstille shikiminstyre på.


oppgave2)
Forklar om shikiminsyre vil reagere med 1)2,4 dinitrofenylhydra Zin
2) en løsningen av brom i vann
3)kromsyre reagas.
Just Remember u have afriend, when tRoubles seem like never end...!!
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Zoiros
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 202
Registrert: 19/05-2007 00:18
Sted: Oslo (Bodø)

russ07 skrev:opphave1)
Knut og solveig er elever i 3kj og leser om biosyntesen av shikiminsyre. De mener at det vil være mulige å oppnå sikiminsyre slik:
Solvig:jeg har funnet at syre konstanten til shikiminsyre er 7*10^+5. Da kan vi bruke en syre som er sterkere til å få dannet shikiminsyre.
Knut: ja, men hvis vi bruker svovelsyre og varmeropp, vil vi få dannet ester
solvig:vi behøver vel ikke å varme reaskjonensblandingen for at tilsettingen av svovelsyre sakl gi oss shikiminsyre
Kommenter det kjemifaglige i denne samtalen ved at du gir din vurdering av denne måten å framstille shikiminstyre på.


oppgave2)
Forklar om shikiminsyre vil reagere med 1)2,4 dinitrofenylhydra Zin
2) en løsningen av brom i vann
3)kromsyre reagas.
3kj er crapy..
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Wow! Er det det man har i fore.... :shock:
Svar