Tan(x)

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Heisann,

jeg leste litt om "Taylors polynome" og syntes dette var utrolig interessant.

[tex] \sum_{n=0}^{\infty}{\frac{f^{n} (a)}{n!}}(x-a)^n[/tex]

Jeg prøvde å finne en likning som ligner på tan(x) jo flere ganger man deriverer den og putter den i formelen. Problemet er at etter femte deriverasjon så har det gått en stund, og man har liten lyst å fortsette. Likevel kom jeg bare fram til: [tex]x+\frac{x^3}{3}+\frac{2x^4}{3}[/tex] og den begynner ikke å ligne en gang. Er det noen som vet om en likning som minner om tan(x) som har blitt funnet ut av taylors polynom?
Sist redigert av Charlatan den 01/05-2007 12:05, redigert 1 gang totalt.
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Taylorserien for tan x er ikke helt triviell å utlede, dessverre. Hvordan serien ser ut, kan du se på Wikipedia. Hvis du virkelig vil til bunns i emnet, anbefaler jeg deg å fine deg en bok i reell analyse, og ta fatt på generelle rekker, potensrekker og konvergensintervaller. Som trening kan du heller prøve å finne taylorekspansjonen til arctan x. :)
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Takker for svar,

men hva betyr at den ikke er helt triviell?

Og hva betyr dissè? "generelle rekker, potensrekker og konvergensintervaller." :oops:

arctan(x) så jo skikkelig lett ut da :P , men trenger noen regneregler for det... Finner det ikke i databasen her.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

triviell adj. hverdagslig, kjedelig .
Brukes utrolig mye i matematikk.

http://home.online.no/~taninfo/universi ... rekker.htm
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Jarle10 skrev:arctan(x) så jo skikkelig lett ut da :P , men trenger noen regneregler for det... Finner det ikke i databasen her.
Problemet med høyere matematikk er at det blir mindre og mindre "regneregler," og mer og mer bruk for matematisk kreativitet. Du kan jo f.eks. bruke at [tex]\int \frac{1}{1+x^2} \ {\rm d}x = \arctan x + C[/tex] Her får du og bruk for kunnskaper om geometriske rekker. :)

e[sup]x[/sup] er kanskje lettere å begynne med. Den bør ikke by på mange problemer. Hvis du får dreisen på konvergensintervaller, kan du kanskje også bevise at e[sup]x[/sup] er lik sin taylorekspansjon for alle reelle x?
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

daofeishi skrev:Problemet med høyere matematikk er at det blir mindre og mindre "regneregler," og mer og mer bruk for matematisk kreativitet.
Problemet?!?
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

takker for svar

Hehe, vel, jeg får vel prøve da :P

Dafeishi, hvordan vet man at: [symbol:integral](1\(1+x^2))dx = arctan(x)?
Eller er det en såkalt approximation.

Jeg fikk heller ikke akkurat med meg hva du mente med konvergensintervaller.. :?

Bevise at e^x blir e^x etter sin taylorekspansjon for alle reelle x? Jeg aner ikke hvordan man skal bevise ting :?
Sist redigert av Charlatan den 01/05-2007 12:06, redigert 1 gang totalt.
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Jarle10 skrev:Dafeishi, hvordan vet man at integralet av: 1\(1+x^2) = arctan(x)?
Dette viser du ved å derivere arctan(x).
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

sEirik skrev:
daofeishi skrev:Problemet med høyere matematikk er at det blir mindre og mindre "regneregler," og mer og mer bruk for matematisk kreativitet.
Problemet?!?
Ikke særlig velvalgt ord, nei. Prøv "utfordringen" :)
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Jarle10 skrev:Dafeishi, hvordan vet man at integralet av: 1\(1+x^2) = arctan(x)?
Eller er det en såkalt approximation.
Nei, det er ikke en tilnærming.

[tex]y = \arctan x \\ x = \tan y \\ \frac{{\rm d}x}{{\rm d}y} = \sec^2 y = 1 + \tan^2 y = 1 + x^2 \\ \frac{{\rm d}y}{{\rm d}x} = \frac{1}{1 + x^2}[/tex]
Zoiros
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 202
Registrert: 19/05-2007 00:18
Sted: Oslo (Bodø)

Magnus skrev:triviell adj. hverdagslig, kjedelig .
Brukes utrolig mye i matematikk.

http://home.online.no/~taninfo/universi ... rekker.htm
så trivielt er et synonym for banalt. Har jeg ikke tenkt på før.. Hater forøvrig ordet trivielt. Drit kult å sitte der i mattetimen og så kaster professorn ut at dette er trivielt når man ikke har snøring på hva fyrn babler om.
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

betyr ikke banalt at det er "med liten betydning"?
Zoiros
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 202
Registrert: 19/05-2007 00:18
Sted: Oslo (Bodø)

Jarle10 skrev:betyr ikke banalt at det er "med liten betydning"?
ordnet.no skrev:banal -t; uoriginal; forslitt: en banal melodi, sannhet
Etym.: fr.; eg. 'påbudt til alminnelig bruk', avl. av ban bann
Synonymer: alminnelig, billig, dagligdags, flat, flau, forflatet, fortersket, hverdagslig, innholdsløs, intetsigende, klisjéaktig, platt, sjablongaktig, sjablong messig, tom, triviell, utvannet, åndløs
ordnet.no skrev:triviell -elt; banal; platt; kjedelig: alminnelige, trivielle talemåter; hverdagslig: trivielle gjøremål, problemer
Etym.: lat. trivialis , avl. av trivium sted hvor tre veier møtes; eg. 'tilgjengelig for alle'
Sist redigert av Zoiros den 29/05-2007 01:20, redigert 1 gang totalt.
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

ok, da sier vi "fortersket" :P
Svar