Jenter og matematikk

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Abeline
Guru
Guru
Innlegg: 85
Registrert: 22/05-2004 17:27
Sted: Østlandet

Kan ikke si jeg husker at noen har diskutert temaet jenter og matematikk her. Jeg ble spurt for en stund siden om jeg hadde noen tanker om temaet, så jeg tenkte å prøve å få igang en diskusjon.

Det viser seg at det fortsatt er langt flere gutter enn jenter som velger å satse på matematikk, selv om det ikke ser ut til at guttene nødvendigvis er så mye flinkere enn jentene. På matematikkstudier er det ikke mange jenter, og ser en f.eks. på deltakerne i Abel-konkurransen (siden vi allerede har en tråd gående om det temaet), ser en at det er mange flere gutter enn jenter i finalen. I fjor var det 22 gutter og to jenter, og året før bare ei. Hvorfor?

En av mine litt kontroversielle teorier er denne: kan det være at gutter er som meg; at de rett og slett ikke gidder å ha språkfag og "puggefag", og derfor tar realfag som de kan skjønne uten å bruke masse tid på?

Eller er det dårlige holdninger ute og går, blant lærere og rådgivere f.eks., som gjør at jenter blir mindre oppmuntret til å velge slike fag en guttene?

Jeg vil gjerne høre noen synspunkter, og hvis dere har lyst til å bli litt provoserte, så les "Kan jenter regne?" og "Er skolen for Kari eller Ronny?". Etter å ha lest de to bøkene ble jeg ganske skremt. Det er mange små ting en ikke tenker over, som denne: Gutter får ros for sine faglige prestasjoner, mens jenter får ros for pent arbeid. Dette husker jeg godt selv, fra grunnskolens matteinnføringer. Selv om jeg alltid hadde alt riktig, var kommentaren hver gang "Pent!". Noen andre?
Finn en syklisk firkant, og problemet er så godt som løst:)
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Jeg skrev for en del år siden en oppgave i forhold til jenter og matematikk. Nå har jeg ikke alle referansene her, men kan se om jeg finner dem til senere. De tingene jeg fant ut da, var egentlig ganske interessant.

1. Det finnes ingen beviser på at menn har en bedre romforståelse enn kvinner. Det har vært en del forskning og teorier på det, men hjerneforskningen finner ikke store nok forskjeller til at man kan slå fast noe slikt.

Det jeg derimot fant, som kanskje kan forklare noe, er at jenter generelt er mer prosessorientert, mens guttene er mer resultatorientert. Matematikkfaget i skolen i dag, er vel mer lagt opp rundt resultater, enn rundt prosessen, så det kan kanskje være noe av forklaringen. Ved et univirsitet (jeg dessverre ikke husker navnet på), hadde de gjort et forsøk på dette. Der hadde de endret matematikkfaget og lagt det mer opp til reelle situasjoner, og på en måte slik at prosessen fikk en større betydning, enn bare resultatet. Da viste det seg samtidig at jentene fikk en markant økning i karakterene sine på dette kurset.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
eeiirriinn
Cayley
Cayley
Innlegg: 62
Registrert: 08/01-2005 19:03
Sted: norge
Kontakt:

Jeg har tenkt litt på det du skrev og jeg skjønner godt hva du mener.
min teori er at jenter vanligvis er litt mer avanserte i tankegangen og mer opptatt abstrakte ting som emosjonelle ting og lingnenede.
Jeg tror det er derfor de velger fag hvor de mer kan skrive mer "små søte noveller" o.l.
mens jeg tror gutter flest (og mange jenter også selfølgelig..) liker bedre konkrete oppgaver som du får i matematikken.

HVorfor det er slik har jeg ikke noe godt svar på, men kansje noen andre har det...
Gjest

Kva som er mest abstrakt av matematikk og novelleskriving kan jo diskuterast...
Gjest

I år var det ei jente som vant Abelkonkurransen :)

Meget sterkt gjort.
Gjest

Ja, og i år var det ein ungdomskuleelev som vant Abelkonkurransen. Sterkt gjort det også; å vinna Abelkonkurransen er i det heile sterkt gjort same kva kjønn eller alder ein har, eller kva miljø ein har vekse opp i, for den saks skuld.
Abeline
Guru
Guru
Innlegg: 85
Registrert: 22/05-2004 17:27
Sted: Østlandet

Yes, heia Nina og Jørgen! :D To jenter på IMO-laget blir moro, jeg skal også være med. Jippi!
Finn en syklisk firkant, og problemet er så godt som løst:)
Gjest

Abeline skrev:Yes, heia Nina og Jørgen! :D To jenter på IMO-laget blir moro, jeg skal også være med. Jippi!
jenter og gutter kan egentlig ikke sammenliknes. egentlig så er det også slik med matematikk at det er en del ting de fleste gutter syns er lett mens jenter må bruke litt mer tid å komme inn i tankegangen.
mira
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 24/05-2005 20:21

her er det masse synspunkter om det generelle nivået mellom gutta og jentene. men selv her finnes det unntak!det er noen få berømte kvinnelige matematikere. osv.

Jeg kjenner noen som er veldig gode i matte, men har problemer med språk, gutter og jenter. det kan være enten nynorsk, engelsk eller bokmål. kan det være en sammenheng der?
MG
Cayley
Cayley
Innlegg: 82
Registrert: 08/05-2005 23:27

Det kan nesten virke slik. I vår klasse har ca 1/3 valgt engelsk til Vk1, ingen av de har matematikk til neste år.

Har alltid synes at det vriker som om det er en sammenheng der.
MacGyver
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 06/06-2005 05:24

Interessant diskusjon. Slik jeg ser det vet jeg at gutter ofte har en tendens til å være mer interessert i data/teknologi osv, og av den grunn havner flere av de på ingeniørutdanning osv.

Jeg tror to trender i det norske samfunn er skumle. Det første er at noen tror at jenter ikke skal ha like god forutsetning for å ta slike studier som gutter. På universitetet der jeg går har de faktisk et eget opplegg som heter "jenter og data". Helt tåpelig etter min mening. Man trenger også færre poeng for å komme inn på datalinja der om man er jente. Likestilling er litt av en selvmotsigelse til tider. Det er ikke riktig etter min mening. Det er å ta fatt i problemet på feil plass. Hvorfor skal de ta inn mindre kvalifiserte søkere bare fordi de er jenter? Det blir i mine øyne å rette på feil plass. Da får de heller sørge for at flere jenter velger å gå i det sporet på vgs.

Slik jeg ser det hadde det vært supert med flere jenter som valgte realfag, og NTNU har satt i gang et opplegg ment for å skulle bedre dette. Går under navnet "Teknolos", der studenter som studerer til master i teknologi reiser rundt på vgs-skoler og holder litt info, og promoterer slike studier. Spesielt med tanke på å få flere jenter til å velge realfag. Det er jo i 1. klasse man skal velge hvilke fag man skal ha videre, så det er der man må ta tak i ting.

Den andre trenden jeg mener er skummel er at mange lærere har for seg at matematikk er så fryktelig vanskelig for elevene, og at vi ikke må gjøre dette faget for hardt slik at alle kommer gjennom osv. Det har blitt en slik kultur at de vanskelige fagene må gjøres lette. Det er en alt for lettvint løsning, for skal man videre med matematikk må man lære seg det før eller siden likevel, så det er i grunn bare å utsette problemene. Matematikk er ikke alltid lett. Man må trene for å bli god som i alt annet. Det er i hvert fall viktig å la de elevene som skal videre med faget få nok utfordring. På linja mi er vi 80 stk, derav 5 jenter. Skulle gjerne sett at flere søkte. Tror det hadde vært bra for miljøet.

Uten at jeg har sett noen undersøkelser tror jeg jenter har akkurat like bra forutsetning for å forstå matematikk som gutter. Det er bare trenden som har blitt skeiv.
mira
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 24/05-2005 20:21

likestilling vil gjerne at vi skal tro at jenter og gutter er like. men biologisk, genetisk, osv, er jenter generelt flinkere med språk enn gutter. og gutter er mer tekniske enn jenter. det er en masse undersøkelser om dette som man kan lese mer om. det er selvfølgelig masse unntaker.

selv om vi er fysisk ulike, kan vi psykisk bli like om alle får de samme muligheter og grunnlag til å utvikle seg.
Gjest

Eg vil gje nokre kommentarar til mira og MG sine synspunkt omkring dette med ein påstått negativ samanheng mellom språk og matematikk.

1: Begge to grunngjev det med få eksempel; den eine med "kjenner nokon" og "i vår klasse". Eit litt breiare utval hadde vore ein idé; eg personleg kunne godt kome med smale utval som peikar i motsett lei, til dømes retta mot meg sjølv: Eg hadde ikkje akkurat særlege problem med å få 6 i norsk hovudmål og sidemål på vidaregåande, og tilsvarande med matematikken. Og så var det ein annan person som like godt fekk 6 i kvart einaste fag, han deltok i Abelfinalen i fjor. Og ein person som har vunne Abelfinalen ved fleire høve er rimeleg språksterk; eg veit ikkje kor mange språk han kan, men norsk, engelsk, fransk og ungarsk er det i alle fall ingen problem med. Eg seier ikkje at det ikkje er nokon samanheng, men eit litt breiare utval hadde nok vore meir overbevisande.

2: Enkelte meiner å påstå at matematikk er eit svært komplekst språk. Eg veit at det godt kan henda at det som skal til for å meistra den typen språk er annleis enn for til dømes engelsk, men det er likevel noko å ta opp.

3: Å vera flink i matematikk er ikkje ein einsidig aktivitet; det er verkeleg stor forskjell på geometri og abstrakt algebra. Så, kva meinar ein med at ein person er flink i matematikk? Tilsvarande med språk: Det er litt forskjell på å snakka eit språk i daglegdagse situasjonar og å studera syntaktiske element i språk. Kan det ikkje henda at det er ein litt meir kompleks samanheng mellom språk og matematikk enn det eit slikt negativt forhold (god i det eine, dårleg i det andre) kan uttrykka? Begge treng jo til dømes ein rimeleg høg forståing av logikk.

4: Å velja fag på vidaregåande er på mange måtar eit spørsmål om prioritering. Eg valde til dømes heller sitronsyresyklusen framfor Shakespeare, sjølv om eg sikkert reint intellektuelt sett kunne ha takla ein liten dose med engelske skodespel også. At det i alle fall ved ein bestemt skuleklasse ikkje var ein einaste ein som valde både matematikk og engelsk kan kanskje forklarast med det: Vel du matematikk (forresten, med matematikk, meiner du både X- og Z-varianten?), vel du gjerne også fysikk, kjemi eller data. Vel du engelsk, kan det kanskje passa betre inn med spansk og eit samfunnsfag.

5: For å ikkje tapa dette med jenter og matematikk heilt av syne: Eg har aldri høyrt nokon seia at dei vel matematikk eller andre realfag fordi det er så sosialt av seg, men eg har nok høyrt folk seia at språkfag er sosiale. Kan det liggja noko der?
mira
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 24/05-2005 20:21

til gjest

matte og språk har absolutt en sammenheng. siden språk og logisk sans ligger i samme område i hjernen, er det bare et spørsmål om hjernens kapasitet. aktiviteten i det området bestemmes nok av gener og ikke personlighet. men selvfølgelig finnes det andre forklaringer.
Gjest

Språk ligger ikke bare på en område men du bruke både høyre og venstre hjernehalvdel når du lærer deg et nytt språk. Det samme gjør du også når du skriver.
Svar