LaTeX

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

Ja, jeg har bestemt meg for å lære meg LaTeX, og da trenger jeg selvfølgelig programmet, eneste problemet er at jeg ikke helt vet hvordan man starter. Har lastet ned MikeTeX og LEd, men derfra er jeg litt blank...

- Hva er egentlig Latex? er det et program du kan skrive oppg. i på samme måten som du kan her på forumet? For jeg finner ikke den fila som gjør at jeg starter opp LAtex i Miketex mappa mi. Hvordan fungerer fremgangsmåten for å få et ferdig resultat?

- Trenger jeg noen flere programmer for å starte å skrive i Latex?

Hadde vært fint om noen kunne guidet meg herfra og til det punktet der jeg faktisk kan begynne å skrive i latex :)

takk
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

LaTeX-systemet i seg selv er bare en kompilator for tekstfiler.

Hvis du gir LaTeX input gjennom en tekstfil:

\begin{document}
$x^n + y^n \not = z^n \ \forall n \geq 3, n \in \mathbb{Z}$
Jeg har et fantastisk bevis, som jeg ikke har nok plass til i dette dokumentet.
\end{document}

Vil du få en PDF-fil (eller dvi, alt ettersom) med følgende innhold:

[tex] x^n + y^n \not = z^n \ \forall n \geq 3, n \in \mathbb{Z}\\ \text{Jeg har et fantastisk bevis, som jeg ikke har nok plass til i dette dokumentet.}[/tex]

For å gjøre redigeringsjobben lettere for deg, og for å slippe å måtte bruke kommandokonsollen manuelt, kan du bruke et redigeringsprogram til både skriving og kompilering av tekstfilene for deg. Læreren min har lagt ut litt informasjon om hvordan du begynner her
Maple
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 23/02-2007 21:46

daofeishi skrev:LaTeX-systemet i seg selv er bare en kompilator for tekstfiler.

Hvis du gir LaTeX input gjennom en tekstfil:

\begin{document}
$x^n + y^n \not = z^n \ \forall n \geq 3, n \in \mathbb{Z}$
Jeg har et fantastisk bevis, som jeg ikke har nok plass til i dette dokumentet.
\end{document}

Vil du få en PDF-fil (eller dvi, alt ettersom) med følgende innhold:

[tex] x^n + y^n \not = z^n \ \forall n \geq 3, n \in \mathbb{Z}\\ \text{Jeg har et fantastisk bevis, som jeg ikke har nok plass til i dette dokumentet.}[/tex]

For å gjøre redigeringsjobben lettere for deg, og for å slippe å måtte bruke kommandokonsollen manuelt, kan du bruke et redigeringsprogram til både skriving og kompilering av tekstfilene for deg. Læreren min har lagt ut litt informasjon om hvordan du begynner her
Haha :)

JEG har beviset... jeg har kokt det ned til 2 A4-ark. Interesserte kan overføre 10.000 kr til mitt kontonummer 2454 12 34534.

Men hvorfor er det [tex]\forall[/tex]? Jeg mener, jeg vet hvorfor det skal være der, og hva det betyr, men jeg skjønner ikke logikken i symbolet bare...
Toppris
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 383
Registrert: 03/02-2005 19:32
Sted: Stavanger

Maple skrev:
daofeishi skrev:LaTeX-systemet i seg selv er bare en kompilator for tekstfiler.

Hvis du gir LaTeX input gjennom en tekstfil:

\begin{document}
$x^n + y^n \not = z^n \ \forall n \geq 3, n \in \mathbb{Z}$
Jeg har et fantastisk bevis, som jeg ikke har nok plass til i dette dokumentet.
\end{document}

Vil du få en PDF-fil (eller dvi, alt ettersom) med følgende innhold:

[tex] x^n + y^n \not = z^n \ \forall n \geq 3, n \in \mathbb{Z}\\ \text{Jeg har et fantastisk bevis, som jeg ikke har nok plass til i dette dokumentet.}[/tex]

For å gjøre redigeringsjobben lettere for deg, og for å slippe å måtte bruke kommandokonsollen manuelt, kan du bruke et redigeringsprogram til både skriving og kompilering av tekstfilene for deg. Læreren min har lagt ut litt informasjon om hvordan du begynner her
Haha :)

JEG har beviset... jeg har kokt det ned til 2 A4-ark. Interesserte kan overføre 10.000 kr til mitt kontonummer 2454 12 34534.

Men hvorfor er det [tex]\forall[/tex]? Jeg mener, jeg vet hvorfor det skal være der, og hva det betyr, men jeg skjønner ikke logikken i symbolet bare...
Du vet hvorfor [tex]\forall[/tex] står der, og du vet hva det betyr. Hvorfor forstår du det ikke da?
Maple
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 23/02-2007 21:46

Joo... ta dette: [tex]x \leq 3[/tex]. Det er en viss logikk i symbolet - det er veldig intuitivt hva det betyr, dette, spesielt når man kjenner til = fra før av.

Men [tex]\forall[/tex] var litt rart, veldig lite intuitivt (etter min mening).
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Tja. Kan jo tenke på det som en eller annen "felle" som har fanget "alt" oppi seg.. Uff ...
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

Allkvantoren [tex]\forall[/tex] betyr jo "FOR ALLE" ("FOR ALL" på engelsk) og er rett og slett bokstaven A snudd opp ned.

Likeledes er eksistenskvantoren [tex]\exists[/tex] som betyr "DET EKSISTERER/FINNES" ("THERE EXISTS" på engelsk) kort og godt et speilbilde av bokstaven E.
Maple
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 23/02-2007 21:46

Så det er derfor... :)

Trodde det skulle forestille et glass med vin jeg... men det er jo bare for nesten alle... så jeg skjønte jo at det ikke var det, da. :)
Svar