Karrieremuligheter med ren matteutdanning

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Hei og hå.

Har fullført en bachelor i informatikk, men kan ikke akkurat si jeg er så strålende fornøyd med det. Jeg valgte det rett og slett bare for å velge noe, og halveis gjennom bestemte jeg meg for å ta noe annet. Jeg fikk råd om at jeg burde fullføre, som jeg har gjort.

Etter å ha pludret litt med grunnkursene i matte, har jeg tenkt litt på rett og slett å ta en mastergrad i matematikk. Matte er gøy når man får det til, det er nyttig å kunne fordi det kan trekkes opp mot så og si alt annet, det er manko på det i samfunnet som gjør det lett å få jobb og jeg føler en trygghet når jeg holder på med det. Ulikt andre fag, er man helt sikker på når man gjør det riktig. Det avhenger ikke (eller i veldig liten grad) av hvilken sensor man får som med andre fag: enten er det riktig, eller ikke! Det er kjekt når man fortsatt jobber for karakterer. :D

Jeg har noen andre alternativ jeg kunne tenkt meg, men akkurat nå er tanken på matte-master ganske fristende. Noen som har noen innspill om hva slags karriere man kan få? Hva er det man egentlig jobber med? Ser for meg at man sitter der med bok og penn akkurat som om man gjør lekser. Filmene 'A Beautiful Mind' og 'Good Will Hunting' har også formet bildet jeg har i hodet. :D

UiO sier:
Matematikere er idag etterspurt og får jobb innen bl.a. økonomi og finans, forsikring- og bankvesen, telekommunikasjon, informasjonsteknologi, ingeniørfag og offentlig forvaltning.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Har du en master i matematikk er det vel stor sannsynlighet for at du blir VGS-lærer. Du får jo nok ikke plass ved universitetet, og dermed ikke jobbet med rein matematikk. Dog - mange firmaer ansetter gjerne folk med høyere utdanning i matematikk - da de lett kan sette seg inn i nye problemstillinger lett (kilde; masterstudent i matematikk).

Men du kan selvfølgelig ta en master i anvendt matematikk / statistikk da. Da blir det fort litt annerledes.

Nå anbefales det vel heller ikke at du studerer rein matematikk hvis du ikke har en veldig interesse for faget, da det er utrolig teoretisk.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Takk for svar. Jeg liker å få planene mine utfordret, da får jeg tenkt ordentlig gjennom de. :)

Har hørt at en bachelor i matematikk kan føre til lærerjobber, men har man en mastergrad i tillegg åpnes flere dører. Stillinger hos firmaer i privat sektor er alltid fint! Det de sier på UiO sidene, er man må regne med å spesialisere seg videre på arbeidsplassen. Det tolker jeg som en enorm frihet til å velge jobb.

Jeg anser meg selv som interessert i matematikk, kanskje ikke i forhold til mange på dette forumet - dere er tar det til det ekstreme! - men jeg har jo tross alt registrert meg her, eller hva? ;)

Men det er jo mange studieretninger i samme bachelor:
- Computational Science
- Dataanalyse
- Finans, forsikring og risiko
- Informatikk med matematikk
- Matematikk
- Mekanikk og teknologi

Det er mye spennende å velge mellom, og det er mye matte i alle retningene. Skal ta en time med karrieresenteret. Jeg går der pengene ligger. :P
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Njaa.. Selv med en master tror jeg utdanningssektoren er et ganske reellt valg. Vurderte selv å gå rein matematikk ved UiO, men fant et bedre alternativ (synes nå jeg da..).
Chepe
Cantor
Cantor
Innlegg: 125
Registrert: 09/02-2007 22:10

Og hva er så dette alternativet ? 8-)

Computational Sience ser forresten veldig spennende ut...
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Noen som har hørt om yrket operasjonsanalytiker? Det høres litt spennende ut :)
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Chepe skrev:Og hva er så dette alternativet ? 8-)

Computational Sience ser forresten veldig spennende ut...
Fysikk og matematikk (NTNU)

Sjekk http://realisten.com/smf/index.php?topic=478.0
Tuti
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 11/03-2007 20:57

Eg er heilt sikker på at det er eit klokt val. Ei cand.real utdanning er allsidig..nesten som poteta. Kan nyttasy til mangt. Var innom tanken sjølv då eg studerte men det vart aldri.

Men vil du seie at din mattematikkkunskap er representativ for dei fleste som går denne lina? I så fall vert eg overraska for du er no utrulig dyktig.
Svar