Side 1 av 1
Å bruke komma som desimalskilletegn
Lagt inn: 03/03-2007 23:12
av sEirik
I Norge skriver vi desimaltall med komma som desimalskilletegn, f.eks. 3,14. I Storbritannia og Amerika skriver de heller 3.14. Det er vel mange argumenter som kan brukes for hver av dem, blant annet at kommategnet allerede brukes til andre formål, f.eks. til å skille mellom elementene i et sett. Det vil si at det med norsk notasjon er ganske uklart hva man mener hvis man skriver {3,45,2,34,89,2} (uten å bruke mellomrom til å klargjøre skillene) mens man med punktum kan skrive {3.45,2,34,89.2} og ingen misforståelser er mulig.
Så hva mener folket? Bør man beholde kommaet som desimalskilletegn i Norge (og store deler av Europa), eller bør man forkaste det til fordel for punktum?
Lagt inn: 04/03-2007 04:31
av daofeishi
Jeg bruker konsekvent ".", nettopp av grunnene du har skrevet. Det ser finere ut til bruk i sett, vektorer og koordinater. (Gitt punktene B-E definert av den tredimensjonale vektoren t[3,5,6,7,3] med start i punkt A(1,2,5,5) der t er element i settet {1,14,6,7,58,9}...

) Punktumet er og standard i det meste av den engelskspråklige litteraturen, og siden engelsk jo har blitt lingua franca i matematikken liksom i de fleste vitenskaper, ser jeg det som idiotisk at mikro-akademiske Norge skal være kjerringa mot strømmen. Like idiotisk som å kalle Argand-diagrammer for Wessel-diagrammer.
Nå er vel dog ikke konvensjonen med kommabruk i Norge skrevet i stein. Jeg har alltid brukt punktum, og det ble aldri påklaget så lenge jeg studerte i Norge. Personlig foretrekker jeg å lese tekster der punktum er brukt som desimaltegn og komma som skilletegn.
Lagt inn: 04/03-2007 19:16
av kalleja
jeg vil ha punktum!
Lagt inn: 04/03-2007 19:33
av Janhaa
Jeg er nok litt schizofren og bruker begge deler...

Lagt inn: 04/03-2007 20:53
av sEirik
Janhaa skrev:Jeg er nok litt schizofren og bruker begge deler...

Samme her
På prøver bruker jeg vanligvis komma, fordi det er det som er vanlig. På data bruker jeg mest punktum. Men det går en del i surr.