Å bruke komma som desimalskilletegn

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar

Bør man forkaste komma til fordel for punktum, eller beholde komma?

Forkast komma og innfør punktum
27
87%
Vi bør beholde komma.
4
13%
 
Stemmer totalt: 31
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

I Norge skriver vi desimaltall med komma som desimalskilletegn, f.eks. 3,14. I Storbritannia og Amerika skriver de heller 3.14. Det er vel mange argumenter som kan brukes for hver av dem, blant annet at kommategnet allerede brukes til andre formål, f.eks. til å skille mellom elementene i et sett. Det vil si at det med norsk notasjon er ganske uklart hva man mener hvis man skriver {3,45,2,34,89,2} (uten å bruke mellomrom til å klargjøre skillene) mens man med punktum kan skrive {3.45,2,34,89.2} og ingen misforståelser er mulig.

Så hva mener folket? Bør man beholde kommaet som desimalskilletegn i Norge (og store deler av Europa), eller bør man forkaste det til fordel for punktum?
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Jeg bruker konsekvent ".", nettopp av grunnene du har skrevet. Det ser finere ut til bruk i sett, vektorer og koordinater. (Gitt punktene B-E definert av den tredimensjonale vektoren t[3,5,6,7,3] med start i punkt A(1,2,5,5) der t er element i settet {1,14,6,7,58,9}... :) ) Punktumet er og standard i det meste av den engelskspråklige litteraturen, og siden engelsk jo har blitt lingua franca i matematikken liksom i de fleste vitenskaper, ser jeg det som idiotisk at mikro-akademiske Norge skal være kjerringa mot strømmen. Like idiotisk som å kalle Argand-diagrammer for Wessel-diagrammer. ;)

Nå er vel dog ikke konvensjonen med kommabruk i Norge skrevet i stein. Jeg har alltid brukt punktum, og det ble aldri påklaget så lenge jeg studerte i Norge. Personlig foretrekker jeg å lese tekster der punktum er brukt som desimaltegn og komma som skilletegn.
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

jeg vil ha punktum!
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Jeg er nok litt schizofren og bruker begge deler... :wink:
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Janhaa skrev:Jeg er nok litt schizofren og bruker begge deler... :wink:
Samme her :P
På prøver bruker jeg vanligvis komma, fordi det er det som er vanlig. På data bruker jeg mest punktum. Men det går en del i surr.
Svar