Beste matematikkstudium i Norge?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

EivindL
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 02/01-2007 13:07
Sted: Hadeland

Hvilket universitet tilbyr det beste matematikkstudiet i Norge, da med tanke på algebra, UiO eller NTNU?
Matematikere er som franskmenn; uansett hva man sier til dem, oversetter de det til sitt eget språk, og dermed blir det straks noe helt annet.
- Johann Wolfgang von Goethe
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Vel.. Er ikke bare å trekke ut ett av disse universitetene. Ved lavere grad har du vel muligheter for å ta dypere emner tidligere ved UiO, men men. Trodde selv at man burde velge UiO for reine studier, men snakket med en stipendiat på KoMin(konferanse for matematikkstudenter i Norge), og han sa man ikke skulle stå noe tilbake for å velge NTNU istedenfor UiO. Så tror egentlig ikke det spiller så mye rolle. NTNU tilbyr jo algebra(&tallteori), ringer&moduler, ringteori, galoisteori, algebraisk geomtri ++. Noe som Oslo også gjør. Nå kjenner jeg ikke så mye til hvem som foreleser på UiO, men på NTNU har man Idun Reiten som foreleser i mange fag, og hun går for å være veldig flink.

Må heller ikke glemme UiB da. Bjørn Dundas underviser jo der, og han er som kjent en utrolig flink foreleser.

Så hva som er best - hey. Er ikke bare å gi ett svar, men tror ikke det skal ha så mye å si.
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Alexei Rudakov foreleser kodeteori på NTNU tror jeg, en flink fyr. Ellers finnes jo faget kryptografi også som et fag, også Algebraisk Topologi 1 og 2(men det er jo ikke rene algebra fag).

Ellers tror jeg på forskningsfronten at NTNU er best på applied mathematics og kompleks analyse spesielt. Ellers er det kanskje jevngode på resten av analyse-grenen og statistikk, mens UiO nok er bedre på type algebra/topologi.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Cauchy skrev:Alexei Rudakov foreleser kodeteori på NTNU tror jeg, en flink fyr. Ellers finnes jo faget kryptografi også som et fag, også Algebraisk Topologi 1 og 2(men det er jo ikke rene algebra fag).

Ellers tror jeg på forskningsfronten at NTNU er best på applied mathematics og kompleks analyse spesielt. Ellers er det kanskje jevngode på resten av analyse-grenen og statistikk, mens UiO nok er bedre på type algebra/topologi.
Alexei Rudakov underviser vel også i Algebraisk Geometri, mens Nils A. Baas underviser i Algebraisk toplogi 1,2, (3). Er jo greit med emner begge steder..
ingentingg
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 451
Registrert: 25/08-2005 17:49

UiB er og gode på rein matematikk, selv om miljøet ikkje er så stort.
Dundaas er jo allerede nevnt som en god foreleser. Vant foreleserprisen første semester han var her i Bergen. Han underviser i forskjellige topologiske fag.
Innen litt vanskeligere algebraiske emner er Trygve Johnsen veldig flink.

Tror nok det som betyr mest er hvilken veileder du får på mastergrad. På bachelor er nok nivået ganske likt.

Det eneste negative med UiB er at man har litt færre fag enn Oslo og Trondheim.
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Jeg hadde Nils i A.T i høst, men i vår er han på Princeton, så jeg tror Idar Hansen har A.T 2 i vår, men jeg har hoppa av det toget. Bare analyse nå :D

Ellers har det jo vært gitt kurs i homologisk algebra på NTNU før, som er det som brukes mest i A.T. Finnes garantert tilsvarende fag i Oslo.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Hehe, nice Cauchy. Prøver meg litt på algebraveien nå jeg, så får vi se hvor det ender.

Er veldig enig med ingentingg her !
EivindL
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 02/01-2007 13:07
Sted: Hadeland

Vet det ikke er lett å gi noe "korrekt" svar på spørsmålet, men er veldig førnøyd med svarene. :D Tror jeg går for UiO, eller noe utenlandsk.
Matematikere er som franskmenn; uansett hva man sier til dem, oversetter de det til sitt eget språk, og dermed blir det straks noe helt annet.
- Johann Wolfgang von Goethe
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

EivindL skrev:Vet det ikke er lett å gi noe "korrekt" svar på spørsmålet, men er veldig førnøyd med svarene. :D Tror jeg går for UiO, eller noe utenlandsk.
Så du er fortsatt på VGS - og du «tror» du allerede har bestemt deg for hva du vil studere..
EivindL
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 02/01-2007 13:07
Sted: Hadeland

Eh, ja - noe galt med det?
Matematikere er som franskmenn; uansett hva man sier til dem, oversetter de det til sitt eget språk, og dermed blir det straks noe helt annet.
- Johann Wolfgang von Goethe
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Vel. Jeg velger å stille meg skeptisk, men nå vet jeg selvfølgelig ikke hvor godt inne i algebra du er, men kan du egentlig kunne så veldig mye om det? Vet bare selv og har hørt fra mange andre at det tar tid til man vet hva man vil studere. Greit at du vil studere matematikk, men matematikk dekker mange spennende emner.
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Og husk også at betegnelsen "algebra" kan være misvisende. Den algebraen vi lærer på ungdomsskolen og videregående, som egentlig heter "elementær algebra", handler om å løse likninger og sånt ved å manipulere dem med et knippe regler. Den algebraen som det undervises i på universitetet heter "abstrakt algebra", og er noe ganske annet, nemlig studien av matematiske strukturer som ringer og kropper og andre artige ord som vi som fortsatt går på videregående kan le av.
EivindL
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 02/01-2007 13:07
Sted: Hadeland

Joda, masse spennende innen matematikk, men det som virkelig fenger meg er algebra, og den er jo høyst aktuell i alle områder av matematikken.

Selvfølgelig, til nå har jeg vært innom kanskje én milliarddel av all den matematikken som fins i verden, og det kan jo hende at jeg oppdager noe som fenger enda bedre. Det er liksom ikke det samme med de "vanlige" kalkulus-områdene.

Men igjen, du har et poeng. Har tittet litt i en Kalkulus-bok og det er mye interessant der.
Matematikere er som franskmenn; uansett hva man sier til dem, oversetter de det til sitt eget språk, og dermed blir det straks noe helt annet.
- Johann Wolfgang von Goethe
EivindL
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 02/01-2007 13:07
Sted: Hadeland

sEirik skrev:Og husk også at betegnelsen "algebra" kan være misvisende. Den algebraen vi lærer på ungdomsskolen og videregående, som egentlig heter "elementær algebra", handler om å løse likninger og sånt ved å manipulere dem med et knippe regler. Den algebraen som det undervises i på universitetet heter "abstrakt algebra", og er noe ganske annet, nemlig studien av matematiske strukturer som ringer og kropper og andre artige ord som vi som fortsatt går på videregående kan le av.
Jeg er fullstendig klar over at algebra på ung.-/vid.-skolen og algebra på universitet er to forskjellige ting. Jeg leser både litt lineær og abstrakt algebra for "moro" skyld, og det finner jeg veldig interessant.
Matematikere er som franskmenn; uansett hva man sier til dem, oversetter de det til sitt eget språk, og dermed blir det straks noe helt annet.
- Johann Wolfgang von Goethe
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Det er uansett helt uaktuelt å gå rett på rein algebra ved universitetet, da man uansett må gjennom enkelte grunnemner. Dette innebærer da blant annet analyse (kalkuls), både én og flerdimensjonal, lineær algebra og noen andre emner man må ha. Må vel strengt tatt ta noen datafag også. Så du får jo selvfølgelig en smakebit av mye.

(Dette gjelder da hvis man ønsker å oppnå en grad, i motsetning til frie emner)
Svar