Matematikk X vs. Kjemi

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Vel. Uendelig geometriske rekker har da vært pensum før, og første ordens differensiallikninger (separable) er jo strengt tatt bare integrasjonsteknikken man lærte før.

Fare for at det blir «plug&chug» på differensiallikningene av 2.orden ja. Det jeg dog er mest redd for er induksjonsbeviset. Da jeg begynte på UNI var det mange som sleit med induksjonsbeviset, fordi de rett og slett ikke var vant til å arbeide på den måten. Og dette er folk som har en studieplan med mye matematikk.

Men men, jeg mener nå dette er positivt. Spesielt denne matten som man ikke trenger å velge for å komme inn på universiteter. Denne lærer man mye artig i samtidig som folk ikke tvinges til å ta det for å komme inn på studier som ikke omhandler rein matematikk.

Vi må også huske at dette gjelder VGS, ikke u.skole. Her VELGER man faget.
ingentingg
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 451
Registrert: 25/08-2005 17:49

1 ordens differensiallikninger har vel og vært pensum en stund tror eg.

Det eg kanskje reagerer mest på er rekker med variable koeffisienter og konvergensområde/radie. Det vil nesten overraske meg om en eneste en skjønner noe som helst av det. Man kan kanskje ha en viss ide om hva som skjer, men det vil gjelde de færreste.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Differensiallikninger ble ikke undervist i 3MX. Og ja, med variable koeffisienter kan bli på kanten.
TurboN
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 236
Registrert: 15/11-2006 19:33

Et skritt i riktig retning. Konvergensintervall er da ikke så uoverkommelig.
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Min erfaring er at uendelige geometriske rekker ikke er så vanskelig. Det er relativt lett å visualisere på en lett forståelig måte (hvilket ofte er viktig for elever på videregående) sammenligna med for eksempel 2. ordens difflikninger. Som det blir sagt tror jeg de fleste vil slite med å skjønne og ikke bare pugge disse; for forståelsens del tror jeg det hadde vært lurt å rette denne delen av pensum mot fysikk. Da blir det ikke bare matemagiske mirakler, men en grunn til at man driver på med det. En del vil nok også få noen fine opplevelser av samspillet mellom matematikk og fysikk som det etter min mening er fælt lite av på videregående fordi fysikkfaga er fysikk og ikke så mye annet.

Induksjonsbevis var det jaggu på tide de tok inn igjen om det har vært ute ei stund. Dette er bedre rein matematikk for en elev på videregående skole enn difflikninger og veldig fin trening i typisk matematisk tankegang. Jeg er enig i at mange nok vil finne det vanskelig, men det er allikevel viktig å ha med for å modne elever. Dessuten er det stoff som er vanskelig å pugge seg til; bra!

Totalt sett virker det umiddelbart som det er gjort et fornuftig løft, men alt avhenger sjølsagt av hvordan det hele blir gjennomført. Dette avhenger ikke bare av lærerne, men også elevene. Til deg som er elev: Gi tilbakemeldinger til lærer! Veldig lite her i verden ordner seg av seg sjøl, og er du misfornøyd med noe, må du si fra om du vil endre noe til det bedre.
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Hmm, kanskje jeg kan hoppe på Matematikk X-kurset neste år, nå som jeg tar 3mx som privatist? Det hadde jo vært gøy. Eller kanskje jeg ikke får lov? (Det blir jo litt læreplan-kryssing det)
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

sEirik: går du på skole og tar 3MX som privatist på si :P? det er sterkt! går du i 2. ellernoe da?
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Ja :-) 2. klasse nå. Så jeg har 11-12 fritimer i uka neste år som jeg ikke helt vet hva jeg skal bruke til.
Det kan godt være de skal opprette ei Matematikk X-gruppe på skolen vår neste år (hvis det blir nok folk som vil ha det), i så fall tror jeg at jeg vil ta det.
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

hehe, ikke dårlig... Men hvorfor ikke bare gå i klassen, når du alikevel ikke vet hva du skal bruke fritiden på? :P
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Er allerede ferdig med både 2MX og 3MX, så jeg gidder ikke å sitte hundrevis av timer i klassa og ikke gjøre på noe som helst, så jeg tar 3MX som privatist nå så jeg får fri i stedet.
Og hvorfor jeg kastet meg over 3MX? Fordi jeg innså at hvis jeg fulgte klassen gjennom to år i "vanlig" tempo, så ville jeg hatt lite å gjøre på det siste halvåret.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

sEirik skrev:Er allerede ferdig med både 2MX og 3MX, så jeg gidder ikke å sitte hundrevis av timer i klassa og ikke gjøre på noe som helst, så jeg tar 3MX som privatist nå så jeg får fri i stedet.
Og hvorfor jeg kastet meg over 3MX? Fordi jeg innså at hvis jeg fulgte klassen gjennom to år i "vanlig" tempo, så ville jeg hatt lite å gjøre på det siste halvåret.

Mr sEirik, kjøp deg Calculus 1 på engelsk helst også. Så foregriper du
matematikken og lærer deg engelsk fagterminologi samtidig. Men ikke glem å ta deg noen pils i ny og ne... :wink:
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Den er grei :)
Mitt store oppslagsverk hittil har vært Wikipedia (på engelsk selvfølgelig) så en del termer har jeg allerede inne :-)

Men spesielt én ting lurer jeg på. Hvis vi har en funksjon, så sier vi på norsk at vi deriverer den. Hva sier engelskmennene? To derivate the function? Høres litt corny ut, men "finding the derivative" er tungvint. Noen forslag? :P
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

sEirik skrev:Den er grei :)
Mitt store oppslagsverk hittil har vært Wikipedia (på engelsk selvfølgelig) så en del termer har jeg allerede inne :-)
Men spesielt én ting lurer jeg på. Hvis vi har en funksjon, så sier vi på norsk at vi deriverer den. Hva sier engelskmennene? To derivate the function? Høres litt corny ut, men "finding the derivative" er tungvint. Noen forslag? :P
Ja, noe i den duren.
eller;

find the derivative(s) of the function(s)

the derivative of function
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
ingentingg
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 451
Registrert: 25/08-2005 17:49

to Differentiate a function.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Differentiate er det som brukes ja. Og den deriverte kalles da gjerne the derivative.
Svar