Ingeniørutdannelse?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
.ing
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 07/12-2006 20:26

Heisann

Har en del spørsmål her.. Regner med at det er en del som tar sivil- eller vanlig ingeniørutdanning her, eller at folk er ferdig og i full jobb.

Skal starte med høyere utdanning nå til høsten, men har ikke helt bestemt meg for hva slags utdanning jeg skal ta.

Har en bror som jobber som dataingeniør, og han sa at dersom han skulle studert nå så hadde han tatt en utdannelse innenfor oljeindustrien. Har jo selvsagt tenkt på det, men er litt usikker på hva jeg burde gjøre.

Noen som har tips til ingeniørutdannelser beregnet på oljeindustrien?

Vet at UiS har petroleumsingeniør / Master, men problemet er at jeg er forholdsvis etablert i Bergen, så vil helst bli værende her. Kan selvsagt flytte på meg, men dersom studiene er like bra i Bergen, så vil jeg bli værende her.
Til info så har jeg 58 poeng så dersom det har holdt seg stabilt så skal jeg kunne komme inn på det som er listet under her.

Automasjonsingeniør er jo også en mulighet. Det har de på HiB også.

Er det andre utdannelser som anbefales med tanke på offshorevirksomhet?

Det andre alternativet mitt er å bli byggingeniør. Problemet da er at jeg har hørt / sett at HiST går for å ha en bedre utdannelse enn HiB har - stemmer dette?
Ser i hvert fall at de har en spesiell studieretning under byggingeniør som heter Anleggsvirksomhet - noe som absolutt er et studium som høres attraktivt ut for meg da jeg har lyst å jobbe på en byggeplass i i stedet for å bare måtte sitte inne og prosjektere dagen lang.

Alternativet her igjen er å ta Konstruksjonsteknikk på HiB, men da blir det jo ikke like mye rettet mot anleggsvirksomhet som det er på HiST.

Har jeg mulighet til å komme meg ut på en byggeplass likevel?

Har også lurt litt på Mariningeniør. Synes det høres spennende ut og det er vel mye det samme som Byggingeniør med tanke på konstruksjonsvirksomhet. Noen som driver på med det og kan fortelle litt om det?

Har jo selvsagt også NTNU..
Der har de:
- Sivilingeniør/Masterprogram 5-årig - Geofag og petroleumsteknologi
- Sivilingeniør/Masterprogram 5-årig - Marin teknikk


Leser det jeg kommer over, men føler at jeg ikke klarer å ta et valg.. Blir liksom ikke noe klokere. Har altfor mange spørsmål som dere ser :)

Noen som kan komme med tips eller råd? Noen som har egne erfaringer fra de ulike studiene? Setter stor pris på hjelp da dette er veldig vanskelig å bli noe klokere på..

Takk! :)
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

Jeg har mye av det samme problemet som deg.
Men jeg vet i hvertfall at eneste skole som er aktuell er NTNU. Som du sa selv så har du jo Marin teknikk ved NTNU. Du kan bestille katalog om marin teknikk der det følger med en cd med en film om marin teknikk her: http://www.ntnu.no/info/bestilling/?id=91
Ser ut som du vil få en bra kompentanse innen oljeindustrien.

- Selv stoler jeg ikke helt på oljeindustrien og tror den vil "gå under" om noen tiår. Med tanke på at det arbeides hardt for å fremme en "ny" energikilde. Jeg ser for meg en hydrogensamfunn som vil erstatte oljesamfunnet vårt, og da er det litt kjedelig å bare spesialisere seg i olje. ( Nå som danskene er på vei med å lansere H-pillen og etc. ). Olje er også en ikke fornybar ressurs... Derfor er marin teknikk et bra alternativ, med tanke på at man før god kompentanse innenfor andre industrier enn olje.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Jeg er en av de som skal velte oljeenergien. :twisted:

Jeg tar 'Materialer og Energi for Fremtiden' ved UiO.
(Eller skal gjøre det etter sommeren).

De kaller det realfag og ikke ingeniørfag, og det er åpent studie.
Er veldig få som søker seg på realfag i Oslo.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
.ing
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 07/12-2006 20:26

Lest nærmere om Marin teknikk på NTNU nå og det så jo veldig interessant ut. Bestilt katalog og så en film om studiet på sidene deres, muligens den samme som kommer på CDen, og må jo innrømme at det frister :)

Ble i hvert fall litt klokere nå! Er enig i det dere skriver angående spesialisering innenfor oljen, så Marin teknikk virker veldig greit sånn sett.
hello
Cayley
Cayley
Innlegg: 55
Registrert: 09/11-2006 18:53

Er alle katalogene fra NTNU gratis?
I så fall skal jeg bestille de fleste,,er veldig usikker
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

Jeg bestilte 12 stk, og ja de er gratis ;) .
Svar