Side 1 av 2

Potensregler

InnleggSkrevet: 03/08-2004 10:52
kladden
Har i det siste blitt litt i tvil om en potensregel stemmer: :?

(a*b)[sup]n[/sup]=a[sup]n[/sup]*b[sup]n[/sup]

Fordi, hvis vi tar et eksempel:

(2x)[sup]3[/sup] = 2x*2x*2x = 2*2*2*x*x*x = 2[sup]3[/sup]x[sup]3[/sup] = 8x[sup]3[/sup]

Deter jo helt greit. Men, hvis vi sier at x = 1, blir all logikk feil i mine øyne.

(21)[sup]3[/sup] = 2*1*2*1*2*1 = 2*2*2*1*1*1=2[sup]3[/sup]1[sup]3[/sup] = 81

De fleste av leddene der er jo forskjellige i summen, og svaret blir jo helt feil. (21)[sup]3[/sup] = 9261. Det samme er selfølgelig 2*1*2*1*2*1. Men 2*2*2*1*1*1 blir 8, og 2[sup]3[/sup]1[sup]3[/sup]blir 81.

Så hva er sammenhengen her? :?:

InnleggSkrevet: 03/08-2004 11:28
administrator
Må minne om at

2x = 2*x

Dersom x =1 gir det 2*1 =2 ( og ikke 21)

Km

InnleggSkrevet: 03/08-2004 13:09
kladden
administrator skrev:Må minne om at

2x = 2*x

Dersom x =1 gir det 2*1 =2 ( og ikke 21)

Km


Okei, no har eg rettet det. Men blir svaret 81?
For da tror eg at eg skjønner det. 2*2*2(tierplass) blir 8, 1*1*1(enerplass) blir 1. Altså 81

Har eg rett? :?:

InnleggSkrevet: 03/08-2004 13:16
dischler
nei, her har du nok ikke skjønt det. Les hva administrator skrev en gang til. Det blir ikke 81.

VELDIG VIKTIG å lære seg at skrivemåten ab betyr "tallet a ganget med b" og ikke "a ganger ti pluss b"!

InnleggSkrevet: 03/08-2004 13:21
ThomasB
Jepp, ser du misforståelsen din nå?

2x = 2*x

Med x = 1 er altså:
2x = 2
(og IKKE 21)

("2x" leses "to eks", og det burde gjøre det lett å huske)

Dette betyr altså at hvis det står f.eks. 5x et sted, og du skal sette inn x=2 må du putte inn et gangetegn! :)

InnleggSkrevet: 03/08-2004 13:23
kladden
Men hva blir svaret da? skal eg bare stoppe opp på 2[sup]3[/sup]1[sup]3[/sup] ?

Eller er det eg som har rotet til oppgaven...
At (2x)[sup]3[/sup] bare er ment å løses slik.
Side 2x = to x-er, så er ikke x et ukjent tall. Men x=1, og
hvis eg skriver 21, blir det da lest som: "to enere"?

InnleggSkrevet: 03/08-2004 13:25
ThomasB
Her skulle det også stått et gangetegn innimellom tallene (som jeg la til i innlegger over):

2[sup]3[/sup]*1[sup]3[/sup]

Dette bør du heller ikke ha som ditt endelige svar, ettersom 1[sup]3[/sup]=1 og 2[sup]3[/sup]=8

Det endelige svaret blir altså 8, da kan du stoppe ;)

InnleggSkrevet: 03/08-2004 13:56
dischler
kladden skrev:hvis eg skriver 21, blir det da lest som: "to enere"?


NEI.
Når du skriver TALL på tallform ved siden av hverandre er de å oppfatte som ETT helt tall. F.eks så vil 432 alltid bety "firehundreogtrettito" og ikke fire ganger tre ganger to.

MEN hvis uttrykket inneholder BOKSTAVER så er det et usynlig gangetegn mellom tallene. F.eks hvis vi lar x=4, y=3 og z=2, så vil tallet xyz ikke være 432 ("firehundreogtrettito") men 4*3*2 = 24.

InnleggSkrevet: 03/08-2004 14:09
kladden
dischler skrev:
kladden skrev:hvis eg skriver 21, blir det da lest som: "to enere"?


NEI.
Når du skriver TALL på tallform ved siden av hverandre er de å oppfatte som ETT helt tall. F.eks så vil 432 alltid bety "firehundreogtrettito" og ikke fire ganger tre ganger to.

MEN hvis uttrykket inneholder BOKSTAVER så er det et usynlig gangetegn mellom tallene. F.eks hvis vi lar x=4, y=3 og z=2, så vil tallet xyz ikke være 432 ("firehundreogtrettito") men 4*3*2 = 24.


Kjempegreier! :D
Så hvis eg skal løse:

2x*4x

Så blir svaret 8x. På en måte kan du si at det står (2*x)*(4*x) :?:

InnleggSkrevet: 03/08-2004 14:23
dischler
Det stemmer at det da står 2*x*4*x, men det blir i såfall 8x[sup]2[/sup]. Husk at det er to x-er med i bildet. x*x = x[sup]2[/sup]

InnleggSkrevet: 03/08-2004 14:49
administrator
Ja, her må du ikke blande korten.

Dersom du har et produkt ab som er en forkortet skrivemåte for a*b (når vi bruker bokstaver sløyfer vi ofte gangetegnet, men det er der allikevel).

Husk at ab er det samme som ba, altså ab =ba

det ser du lett ved å sette inn tall, feks a = 2 og b = 100 (helt tilfeldig valgt) . Du ser at begge sider av likhetstegnet gir tallet 200

Dersom vi skal multiplisere to tall med hverandre vi bruke multiplikasjonstegnet, nettopp for å ungå de problemene med posisjonssystemet.

5*2 = 10

52 er noe helt annet, enig?

MVH
KM

InnleggSkrevet: 03/08-2004 15:08
kladden
Jepp, no er eg med her. 8)
Får ta meg en liten pause, har gjort matte siden klokka 11 i dag.

InnleggSkrevet: 03/08-2004 16:21
administrator
Ja, jeg er imponert over at elever bruker så mye av sin ferie på matematikk, BRA!!!

Går ut fra at du går på ungdomsskolen?

Km

InnleggSkrevet: 04/08-2004 21:28
kladden
administrator skrev:Ja, jeg er imponert over at elever bruker så mye av sin ferie på matematikk, BRA!!!

Går ut fra at du går på ungdomsskolen?

Km


Hehe, nei.
Vi hadde en grusom matte-lærer på ungdomsskolen, så eg
fikk bunnkarakter. No skal eg på musikk+almenn linje, og
trenger god mattekarakter for å kunne studere det eg har lyst til senere.
Derfor benytter eg meg av matematikk.net for å friske opp mattekunnskapene!

Matte og studie

InnleggSkrevet: 21/10-2004 21:28
MrFrekkas
Det er kanskje ikkje så lysende klart at vi tenkter matte i fritiden vår, men eg har begynt og bruke mer avanserte måter og rekne i hverdagen, selv om det blir "vanskeligere" enn vanlig.. men det er fordi eg liker den metoden vi ein gang lerte.. og noen av oss blir veldig opptatt av slike forum som disse... og eg er ein 15 åring som trenger GODE karaktere ut ungdomskulen for og komme innpå det eg vil.. har hørt at det er masse avansert matte på elektro grunnleggende? kan noen svare på det..