Du må finne nullpunkter først, altså når [tex]2x+1=0[/tex] Dette kan jo feks gjøres ved å sette 2 utenfor en parentes: [tex]2(x+\frac{1}{2})[/tex]nikon01 skrev:Hei sann.
Beklager sein tilbakemelding.
Vært mye å gjøre på jobb, så måtte legge matematikken til side i et par dager.
Takk for god tilbakemelding her Dolandyret
Når det gjelder å lage fortegnslinje så har jeg sett flere videoer, men aldri der de tar med f.eks 2x. Hvordan går man fram her?
Hjelp til noen R1 spørsmål
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Lagrange
Huff, tlf gikk tom for strøm, så får ikke lastet opp bilde >_>nikon01 skrev:Takk skal du ha
Vi har uttrykket: [tex](x+1)(x−4)(2x+1)≥0[/tex]
Da ser du at vi har 3 faktorer. Disse skal plottes inn i en fortegnslinje. Regner med du har sett hvordan dette gjøres, ellers er det bare å spørre.
Sett hver faktor lik 0. F.eks. [tex]x+1=0[/tex]. Hva er det x må være for at uttrykket skal bli 0? Jo, -1.
Det samme gjør du med de 2 andre faktorene.
Når det kommer til faktoren [tex]2x+1[/tex], så gjør du bare det samme. Starter med å sette det lik 0. [tex]2x+1=0 \Leftrightarrow 2x=-1 \Leftrightarrow x=-0.5[/tex].
Her er et ynkelig forsøk på å tegne en fortegnslinje for oppgaven: Som gir oss løsningen:
[tex]L=[-1,-0.5]U[4, \rightarrow>[/tex]
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Takk skal du ha 
Da tror jeg at jeg skjønner litt mer.
Men for å friske opp minnet litt.
Hvordan faktoriserte du [tex]2x^2 - 7x - 4[/tex] for å få til [tex](x+1)(x−4)(2x+1) \geq0[/tex]
Kanskje et dumt spørsmål, men jeg spør heller en gang for mye enn for lite sånn at dette skal sitte i min hukommelse

Da tror jeg at jeg skjønner litt mer.
Men for å friske opp minnet litt.
Hvordan faktoriserte du [tex]2x^2 - 7x - 4[/tex] for å få til [tex](x+1)(x−4)(2x+1) \geq0[/tex]
Kanskje et dumt spørsmål, men jeg spør heller en gang for mye enn for lite sånn at dette skal sitte i min hukommelse

-
- Lagrange
(x + 1) er ikke faktor i andregradsuttrykket som du listet opp. Om du skal faktorisere en n'te gradsfunksjon i lineære faktorer, må du ha n faktorer. For eksempel så kan $x^3$ faktoriseres som $x * x * x$.
Mal for å faktorisere uttrykk høyere enn andregrad:
1. Finn x-verdi som gir P(a) = 0.
2. Utfør polinomdivisjonen P(x) : (x - a).
3. Bruk abc-formel til å finne nullpunkter på den andregradsfunksjonen du får.
4. Sett inn i $a(x - x_1)(x - x_2)(x-x_3)$...
-
- Lagrange
Vi kom frem til andregradsuttrykket etter polynomdivisjon hvor vi dividerte med (x+1). Jeg er enig i at dette ikke er en faktor i andregradsuttrykket, men det er en faktor i tredjegradsuttrykket vi tok utgangspunkt i.Fysikkmann97 skrev:(x + 1) er ikke faktor i andregradsuttrykket som du listet opp. Om du skal faktorisere en n'te gradsfunksjon i lineære faktorer, må du ha n faktorer. For eksempel så kan $x^3$ faktoriseres som $x * x * x$.
For å faktorisere [tex]2x^2-7x-4[/tex] så bruker du at: [tex]a=2[/tex], [tex]b=-7[/tex] og [tex]c=-4[/tex] og fyller inn i abc-formelen.
Formel: [tex]\frac{-b\pm\sqrt{b^2-4ac}}{2a}[/tex].
Da får du ut verdiene: [tex]x=4[/tex] og [tex]x=-0.5[/tex] som gir henholdsvis faktorene: [tex](x-4)[/tex] og [tex](x+0.5)[/tex].
Siden det første leddet i andregradsfunksjonen er 2x^2, så må en av faktorene inneholde 2x. Ellers får vi bare x^2 når vi ganger ut, og ikke 2x^2. Derfor ganger vi ut faktoren [tex](x+0.5)[/tex] med 2 og får [tex](2x+1)[/tex].
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."