Jeg mener ikke å blande meg inn i diskusjonen deres, men jeg trenger et tips fra dere.
Som noen av dere vet, har jeg matematikk R2 på VG3 i år.
Et stort problem på skolen vår er at det er veldig stor kontrast mellom de to R2 klassene våre på skolen.
Klassen min har ikke brukt et eneste digitalt program i undervisningen til å løse oppgaver. Det eneste læreren vår kan si til tider er at eventuelt kan dere løse denne oppgaven med TI-Interactive eller Geogebra. TI-Interactive er et program vi begynte å bruke i 1T i første klasse, og da fikk vi veldig god opplæring, men etter det har vi fått ulike lærere og dermed har kompetansen falt fordi vi ikke har brukt programmet. Læreren vår i år er til og med mellom/nestleder på skolen og har en høy utdanning innenfor blant annet IT.
Det jeg lurer på er hvordan vi skal prøve å få ham til å hjelpe oss med å lære f. eks Geogebra skikkelig? På heldagsprøven vår kom det noen "løs med CAS" oppgaver, som selvfølgelig de aller fleste slet med. Dere vet også at eksamen vil være lagt opp slik på del 2. Det er veldig frustrerende for mange av oss at vi faktisk kan veldig mye matematikk, men at vi ikke har god kompetanse i de digitale hjelpemidlene. Krav eller ikke krav om det på eksamen gjør uansett at jeg føler at jeg misser en god del fordi det er veldig nyttig å bruke programmene til å forstå en del av matematikken.
Selvfølgelig er det viktig å ta ansvar for egen læring, men det er veldig vanskelig når man har mange andre ting knyttet til skolearbeid som man også må gjøre på fritiden. Da blir det vanskelig å lære seg et program når man må lese mye av bruksanvisningen på veldig kort tid.