*EKSAMENSTRÅD Høsten 2011*

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Ja, ja, da var årets eksamener unnagjort. Hadde muntlig eksamen i reell analyse i dag, og det gikk ganske bra. Fikk B :). I og med jeg synes reell analyse har vært vanskelig, så er jeg helt klart fornøyd med dette! Måtte gi en 15 minutters presentasjon av kompakthet (jeg valgte å forklare hva kompakthet er for noe, samt at jeg beviste Heine-Borel), før jeg ble spurt om diverse teoremer, og gitt diverse oppgaver, knyttet til countability, connected sets, open sets, connected mappings og algebras of functions. Ganske standard, men ble litt overrumplet av å bli spurt en del om rearrangements of series. Dette var jeg litt uforberedt på, så det er nok her jeg ble trukket mest.

Hadde også eksamen i INF100 for 6 dager siden, og den eksamenen var veldig enkel og grei. Eksamen var temmelig lik forrige eksamen denne professoren hadde gitt i faget, og i og med at jeg hadde jobbet gjennom denne på forhånd hadde jeg få problemer. Satser på A her, men får jo ikke resultatet før om en to ukers tid.

Nå skal jeg ta en velfortjent ferie før jeg går løs på MAT230 - Ikke-lineære differensialligninger til våren. I tillegg skal jeg gå gjennom vgs fysikk for å forberede meg til høsten 2012.

Jeg vil benytte anledning til å takke alle som har vært til hjelp dette semesteret. Særlig plutarco og wingeer har vært til god hjelp! Det var også plutarco som anbefalte reell analyse til meg, og det er jeg glad for. Det har vært et vanskelig, men samtidig veldig lærerikt fag.

Ønsker alle som ikke er ferdig med sine eksamener, lykke til med det som gjenstår!
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6859
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg er ferdig med eksamener i matte og datateknikk. Nå gjenstår det bare eksamen i Java-programmering, men den er ikke så veldig fryktsom.
Bilde
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Som sagt så var årets Java-eksamen ved UiB veldig enkel og grei. Håper dere er like heldig :)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6859
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ser av gamle eksamenssett at tabeller av objekter er vektlagt i stor grad. I den sammeheng driver jeg og pusler med en del av API'et som heter ArrayList, som er en VESENTLIG lettere måte å lage tabeller på, som i tillegg er dynamisk, og ikke statisk.

Ser litt frem til eksamen egentlig :)
Bilde
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Exphil på lørdag, blir stas!
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

svinepels skrev:Exphil på lørdag, blir stas!
Alt over en D i det faget der betyr at du har brukt for mye tid på det! 8-)
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

claudeShannon skrev:
svinepels skrev:Exphil på lørdag, blir stas!
Alt over en D i det faget der betyr at du har brukt for mye tid på det! 8-)
:lol: Kjenner en som bare leste i et par dager rett før (og det vet jeg er sant) og fikk B. Er jo mulig hvis man er heldig med filosoferingen under eksamen...
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Jeg vil påstå at et par dager er alt for mye tid på ex.phil. Timer, da snakker vi god gang!
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Hvem trenger å lese til exphil? 8-)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Nebuchadnezzar skrev:Hvem trenger å lese til exphil? 8-)
De som ikke er filosofisk anlagt / trenger A eller B for selvfølelsens skyld ???
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

mstud skrev:
Nebuchadnezzar skrev:Hvem trenger å lese til exphil? 8-)
De som ikke er filosofisk anlagt / trenger A eller B for selvfølelsens skyld ???
Dere som begynte på universitetet i nyere tid skal være glade for at dere slapp ex.phil modul 2 (som var obligatorisk ved ntnu i "gamle dager").
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Om de hadde byttet ut innholdet i ex.phil med vitenskapens historie, noe alla video serien Vektormannen lenket til i en annen tråd. Tror jeg at je ville hatt mye større utbytte av faget.

Men var den gamle reformen mye værre enn den nye plutarco?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

Nebuchadnezzar skrev:Om de hadde byttet ut innholdet i ex.phil med vitenskapens historie, noe alla -- serien Vektormannen lenket til i en annen tråd. Tror jeg at je ville hatt mye større utbytte av faget.

Men var den gamle reformen mye værre enn den nye plutarco?
Vanskelig å si. På teknisk fysikk er det ikke mange endringene fra da jeg gikk der (det er i grunnen det eneste sammenligningsgrunnlaget jeg har). It-grunnkurs eksisterte ikke, så vi måtte lære matlab i form av et uvørent kopiert notat som endel av emnet Mekanisk fysikk(fysikk 1). Maple ble lært som en ekstra del av matematikk 1(tilleggspensum kun for fysmat uten at vi fikk noen ekstra vekttall/studiepoeng for dette). Etterhvert ble ex.phil modul 2 (som til dags dato er det dårligste kurset jeg har tatt ved et universitet) fjernet til fordel for it-grunnkurs, noe jeg mener var svært fornuftig(og på høy tid) siden nesten ingen fikk med seg særlig mye av det elendige matlab-opplegget vi hadde.

Selve pensum i filosofi/vitenskapshistorie (altså ex.phil. slik vi kjenner det i dag) er vel ikke endret så mye, men jeg har hørt rykter om at det kan bli mer tilpasset de ulike utdanningsretningene etterhvert. Selv mener jeg ex.phil. for realfagsstudenter burde bestått av matematikk/fysikk/kjemi-historie (f.eks. oversikt over viktige matematikere og teoremet fra Euclid til 1900-tallet), en innføring i grunnleggende logikk, induksjon, deduksjon, og grunnleggende bevisføring (direkte og indirekte beviser). Altså ting man faktisk får bruk for i studiet.
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Nebuchadnezzar skrev:Om de hadde byttet ut innholdet i ex.phil med vitenskapens historie, noe alla -- serien Vektormannen lenket til i en annen tråd. Tror jeg at je ville hatt mye større utbytte av faget.

Men var den gamle reformen mye værre enn den nye plutarco?
Burde kanskje ha faget før du kan vurdere utbyttet ditt av det? Hmm? Hmm??

Vitenskapens historie er en stor del av pensumet i exphil.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
yngevege
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 07/10-2005 19:21

[quote="mstud"][quote="Nebuchadnezzar"]Hvem trenger å lese til exphil? 8-)[/quote]

De som ikke er filosofisk anlagt / trenger A eller B for selvfølelsens skyld ???[/quote]

Exphil kan også være relevant for studiene en tar. Vitenskapsteorien var for min del veldig nyttig.

(Kan jo nevnes at vitenskapsteoridelen var ca halve kurset, enda mer hvis semesteroppgaven (tellende på eksamen) er innenfor vitenskapsteori. Dette gjelder foressten for realfagene på UiT)
Svar