Hva kan vi gjøre bedre?
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Det er jo ikke akkurat en nettside som får mye trafikk fra elever...
Jeg vet heller ikke hvilke faktorer som er relevante for å gjøre en nettside populær. F.eks. om det er viktigere å få høy ranking på google slik at de som søker etter matte-hjelp på nett kommer til "riktig" sted; eller om det er viktigere at en lærer reklamerer for siden; eller om nettsiden spres best fra elev til elev. Etc..
De som har tilgang til trafikk-statistikken for denne siden kan muligens komme med estimater over hvor folk kommer fra. (E.g. hvis personen kommer fra facebook er det indikasjoner på at en annen elev har sendt linken over chat; hvis personen kommer fra google, så er det indikasjoner på at personen har søket etter hjelp, osv...)
Antall unike brukere delt på størrelsen på målgruppen (~= antall unike besøk / antall elever) vil også si noe om den generelle bevisstheten rundt at nettsiden faktisk eksisterer. Osv.
Jeg vet heller ikke hvilke faktorer som er relevante for å gjøre en nettside populær. F.eks. om det er viktigere å få høy ranking på google slik at de som søker etter matte-hjelp på nett kommer til "riktig" sted; eller om det er viktigere at en lærer reklamerer for siden; eller om nettsiden spres best fra elev til elev. Etc..
De som har tilgang til trafikk-statistikken for denne siden kan muligens komme med estimater over hvor folk kommer fra. (E.g. hvis personen kommer fra facebook er det indikasjoner på at en annen elev har sendt linken over chat; hvis personen kommer fra google, så er det indikasjoner på at personen har søket etter hjelp, osv...)
Antall unike brukere delt på størrelsen på målgruppen (~= antall unike besøk / antall elever) vil også si noe om den generelle bevisstheten rundt at nettsiden faktisk eksisterer. Osv.
Jeg har ikke noen oversikt over størrelsen på målgruppen og slikt, men jeg har tittet på trafikk-statistikken, og der står det at 80% av de som kommer til matematikk.net kommer fra søkemotorer.Emomilol skrev:
De som har tilgang til trafikk-statistikken for denne siden kan muligens komme med estimater over hvor folk kommer fra. (E.g. hvis personen kommer fra facebook er det indikasjoner på at en annen elev har sendt linken over chat; hvis personen kommer fra google, så er det indikasjoner på at personen har søket etter hjelp, osv...)
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Det kan godt være. Jeg er, som de fleste andre her tror jeg, en motstander av sølvfat, og det er det jo også en del av de som spør her som er ("ikke si svaret, bare gi hint ..."). Jeg syns de fleste gjengangerne som hjelper her er gode på å ikke servere alt på sølvfat. Men vi kan nok kanskje bli bedre på å gi gode hint som ikke røper for mye (noen ganger blir det nesten oppskrifter på hva man skal gjøre). Noen ganger kan et enkelt spørsmål være nok ("Hva husker du om ...?", "Hva kan du si om punktene A, B og C hvis ... ?").Aleks855 skrev:Kan hende lærere har inntrykk av at det er mange som får løsningsforslag på sølvfat her inne, så det er kanskje ikke så attraktivt at alle elevene kommer hit.
Siden dette er et forum med en søkefunksjon vil det jo teknisk sett aldri bli slutt på sølvfatene. Stadig flere spørsmål og oppgaver fra lærebøkene har blitt besvart her, og dukker lett opp om man søker litt. Det man kanskje kan slutte med (i alle fall ikke gjøre så mye) er å linke til gamle tråder. Å lese gjennom en gammel tråd har neppe like stort læringsutbytte som å få hjelp i en ny tråd.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Er det mulig å få en oversikt over hvilke av Wikiens fagsider som blir mest besøkt (antall visninger)?
-
- World works; done by its invalids
- Innlegg: 847
- Registrert: 26/04-2012 09:35
Det er mulig :) Du kan finne siden her: http://matematikk.net/side/Spesial:Popul%C3%A6re_siderEmomilol skrev:Er det mulig å få en oversikt over hvilke av Wikiens fagsider som blir mest besøkt (antall visninger)?
Supert!
Jeg ser at flere av de populære sidene er låst for redigering. Det finnes dog flere småfeil som det hadde vært greit å fått rett opp i. F.eks. "[tex]ax^2+bx^2+c=0[/tex]" i andre linje her, og bruk av "ligning" og "likning" om hverandre, samt bruk av "^," i stedenfor "^\prime" her.
Er det mulig å fått låst opp noen av disse emnene?
Jeg ser at flere av de populære sidene er låst for redigering. Det finnes dog flere småfeil som det hadde vært greit å fått rett opp i. F.eks. "[tex]ax^2+bx^2+c=0[/tex]" i andre linje her, og bruk av "ligning" og "likning" om hverandre, samt bruk av "^," i stedenfor "^\prime" her.
Er det mulig å fått låst opp noen av disse emnene?
-
- World works; done by its invalids
- Innlegg: 847
- Registrert: 26/04-2012 09:35
Da har jeg åpnet opp de sidene du ba om. Ser at det er litt forskjellig hvordan forskjellige sider er beskyttet, så jeg får ha det på listen å prøve å skaffe meg en oversikt. I utgangspunktet er det bare forsiden som jeg tenker at bør være låst. De andre bør kunne oppdateres av alle registrerte brukere...Emomilol skrev:Er det mulig å fått låst opp noen av disse emnene?
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
Jeg får et sprettoppvindu når jeg får nye meldinger, samt at brukernavnet endres til "ny melding" i høyre hjørnet. Denne kombinasjonen gjør i hvert fall at jeg ikke går glipp av "livsviktige, nyskapende, utfordrende og spennende beskjeder" i min innboks.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Mulig det kun er hos meg fenomenet oppstår, men klokkeslettene på forumet stemmer ikke særlig bra (og har aldri stemt etter den siste omfattende oppdateringen av forumet tidligere i år). Etter at vintertiden ble innført ser jeg blant annet at innlegg er postet inn i fremtiden. I tillegg er klokkeslettene forskjellige avhengig av om man er innlogget eller ikke.