Det stemmer.Gommle skrev:Det nye X-faget inneholder jo så vidt jeg vet kongruensregning, imaginære tall og tallteori.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Det gjorde også 3MZ.Gommle skrev:Det nye X-faget inneholder jo så vidt jeg vet kongruensregning, imaginære tall og tallteori.
Det er ikke sant hvis du tenker på studier generelt. Ja, det kan bli omtrent samme nivå hvis man studerer matematikk/ingeniør på NTNU som har en del høyere nivå, men se her på matematikken i Oslo. Jeg går forsatt på videregående, men jeg har lært en del mer.Markonan skrev: Poenget mitt er i hvert fall at selv om vi ligger mange år bak i pensum i forhold til India, Indonesia og Wales på skolen, så er pensumet på førsteåret på universitetet nesten helt likt overalt. De norsk studentene klarer seg uansett helt fint, så noe blir gjort riktig.
I så fall er du neppe spesielt representativ for elevene i den norske videregående skolenDe kursene jeg kan nesten alt
MAT1100 - Kalkulus
STK1100 - Sannsynlighetsregning og statistisk modellering
MAT2200 - Grupper, ringer og kropper
Har du dokumentasjon? Jeg sjekket opp emnene de to første semestrene ved NTNU, og det virker som om det er mer matematikk disse to semestrene enn ved UiO - til gjengjeld har UiO obligatoriske 10 studiepoeng i programmering de to første semestrene om man tar et bachelorprogram. Begge universitetene gir 30 studiepoeng hvert semester.Ja, det kan bli omtrent samme nivå hvis man studerer matematikk/ingeniør på NTNU som har en del høyere nivå, men se her på matematikken i Oslo.
Høres ikke helt riktig ut, spør du meg. For å ta et eksempel, her er kravene for bachelor i matematiske fag ved UiB:Markonan skrev: Ja, det kan bli omtrent samme nivå hvis man studerer matematikk/ingeniør på NTNU som har en del høyere nivå, men se her på matematikken i Oslo.
Faktisk ikke. Du har nok sett litt overfladisk på lenkene. Kravene der er for engelskmenn og er deres FM. Ta en titt på bunnen og du vil se hva som er pensum. Jeg har også tittet på forelesningsnotatene deres og jeg ble sjokkert. Her er de http://www.damtp.cam.ac.uk/user/studrep/res/notes.htmlSå gjennom noen av de lenkene, og Cambridge var viderekommende matematikk. Fant kravene de hadde fra andre høyskoler:
http://www.cam.ac.uk/admissions/undergr ... ments.html
I Singapore og Hong Kong synes jeg listen over kursene for vanlig matematikkbachelor var veldig lik den for UiO. Kan gjøre en liten sammenligning.
Glem det argumentet. Har ikke noe å si uansett.Har du dokumentasjon? Jeg sjekket opp emnene de to første semestrene ved NTNU, og det virker som om det er mer matematikk disse to semestrene enn ved UiO - til gjengjeld har UiO obligatoriske 10 studiepoeng i programmering de to første semestrene om man tar et bachelorprogram. Begge universitetene gir 30 studiepoeng hvert semester.
Nei, men nå går jeg ikke på norsk videregående heller. Uansett, jeg er bare litt foran og folk i andre land er lengre foran enn jeg er.I så fall er du neppe spesielt representativ for elevene i den norske videregående skolen .
For det første har du helt rett, jeg antok dette var graduate-kurs, men det er faktisk undergraduate. Jeg så derimot litt nærmere på forelesningsnotatene.Camlon1 skrev:Faktisk ikke. Du har nok sett litt overfladisk på lenkene. Kravene der er for engelskmenn og er deres FM. Ta en titt på bunnen og du vil se hva som er pensum. Jeg har også tittet på forelesningsnotatene deres og jeg ble sjokkert. Her er de http://www.damtp.cam.ac.uk/user/studrep/res/notes.html
Husk at kursene på UiO er på 10 studiepoeng, eller 'credits'. Det er ikke sikkert at kurs fra andre universiteter er like store. Spesielt ikke når de dekker mye større pensum, som du sier.Camlon1 skrev:Hvis du tar en titt på Singapore vil du se at de ikke har det opp etter år, men hvilke kurs de skal igjennom. De må igjennom et mye større pensum enn det nordmenn må. De får f.eks. servert linær algebra med en gang. I Oslo venter man et år.
Vil ikke prøve å strekke deg noe lenger nå, så jeg vil bare kommentere dette og en ting til. Det er mange universiteter i Singapore, og noen er bedre enn andre. Hun gikk kanskje til et av de dårligere universitetene i Singapore?Helt avslutningsvis vil jeg også fortelle om en jeg studerer sammen med på UiO som faktisk tok et semester på et universitet i Singapore. Hun var svært uimponert over hvordan unvervisningen foregikk der. Der var det lagt opp til at på innleveringer - og til og med eksamen - så kunne man svare på en oppgave ved å henvise til et eksempel som hadde blitt gjennomgått i undervisningen. Det ble faktisk godkjent som et fullverdig svar! Så enkelt er det ikke her!
det er mulig den gjennomsnittlige studenten kanskje har et litt lavere nivå i norge enn i andre land i verden, men jeg ser ingen grunn til at de beste studentene her i landet ikke skal være på nivå med de beste i utlandet. hvis du mener det så bør du i alle fall komme med en saklig begrunnelse, dvs noe annet enn at pensum i matematikkfag/andre tekniske emner i utlandet på første året er pensum på andre året/senere årstrinn her i landet.Camlon1 skrev: Jeg vil hevde at forskjellen ligger på 1 år mellom de norske universitetene og de mest krevenmde universitetene i utlandet, men hadde man studert like tregt som på ungdomskolen kunne det ha vært 5 år forskjell.
det er ingen som hindrer deg i å ta f.eks 2mx/3mx/2fy/3fy/osv (alle andre fag fra vk1 og vk2) som privatist selv om en går gk på vgsGommle skrev:Hvis jeg hadde vært født ett/to år senere kunne jeg kanskje tatt videregående på to år, men hittil er det ingen slike skoler her i Bergen.