3MX

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Searcher
Pytagoras
Pytagoras

Hei :D Jeg driver å gjør 3MX i sommerferien, og sitter fast på en oppgave.
Den lyder som følge: Viserspissen på rådhusklokkas timeviser befinner seg 1,00 meter fra sentrum i klokka. Dette sentret henger 12,70 meter over bakken. a) Finn timeviserspissens høyde over bakken når klokka viser 1400.
b) Hva kan klokka være når visertuppen er 12,20 meter over bakken?

Setter veldig stor pris på hjelp, trenger det veldig. På forhånd takk.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Sted: Grenland

La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Searcher
Pytagoras
Pytagoras

Tusen takk. Det hjalp mye :D :D Har bare lyst til å juble av glede
Searcher
Pytagoras
Pytagoras

En annen ting jeg lurer på: Hvordan er fremgangsmåten til å finne eksakte verdier til sin, cos og tan. Skjønner ikke i hele tatt hvor disse [symbol:rot]3/2 osv kommer fra.
=)
Descartes
Descartes

Kanskje du kan leve opp til navnet ditt =D
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
Searcher
Pytagoras
Pytagoras

hehe :lol: , ikke dårlig tanke. Har researcha, men fant ikke hvorfor det er sånn, bare hvordan. Så tenkte ved å searche her gjennom spørsmål her på forumet så vil jeg forhåpentlig finne svar.
zell
Guru
Guru
Sted: Trondheim

Hint #1: Enhetssirkel

Hint #2: Pytagoras
Searcher
Pytagoras
Pytagoras

aha, hehe takk. Rett foran nesa mi og jeg ser det ikke. Now i got it. TUsen takk til alle.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Sted: matematikk.net :)

Searcher skrev:Hei :D Jeg driver å gjør 3MX i sommerferien
Janhaa skrev:Look at MathNoob's work
http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=19292
Searcher skrev:Tusen takk. Det hjalp mye :D :D Har bare lyst til å juble av glede
Hei, Searcher. Det gleder meg å høre at du likte løsningene mine. Siden tråden min hjalp deg, så kan du ta kontakt med meg på PM, slik at vi kan ordne med kontonummer og betaling osv. hehehe :]

Neida, jeg skriver for å informere deg om at jeg har mange forskjellige tråder for de forskjellige kapitlene i 3MX boken din (og min). Søk etter "jeg løser", eller kapittelnavnene, så skal du finne tråder om de forskjellige emnene. I den første posten i hver "kapitteltråd", henviser jeg dessuten til en egen "spørretråd" for det samme kapittelet. Der spør jeg om ting og tang rundt emnet og får selvfølgelig gode svar fra andre forumdeltakere. Post gjerne egne løsninger, digresjoner osv i disse trådene, de er til for å hjelpe andre privatister.

Jeg har planer om å skrive en egen post med oppsummering når jeg er ferdig med alle kapitlene selv, inntil da må du søke dem opp selv.

Til lykke med studiene.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Svar