Har en del spørsmål her.. Regner med at det er en del som tar sivil- eller vanlig ingeniørutdanning her, eller at folk er ferdig og i full jobb.
Skal starte med høyere utdanning nå til høsten, men har ikke helt bestemt meg for hva slags utdanning jeg skal ta.
Har en bror som jobber som dataingeniør, og han sa at dersom han skulle studert nå så hadde han tatt en utdannelse innenfor oljeindustrien. Har jo selvsagt tenkt på det, men er litt usikker på hva jeg burde gjøre.
Noen som har tips til ingeniørutdannelser beregnet på oljeindustrien?
Vet at UiS har petroleumsingeniør / Master, men problemet er at jeg er forholdsvis etablert i Bergen, så vil helst bli værende her. Kan selvsagt flytte på meg, men dersom studiene er like bra i Bergen, så vil jeg bli værende her.
Til info så har jeg 58 poeng så dersom det har holdt seg stabilt så skal jeg kunne komme inn på det som er listet under her.
Automasjonsingeniør er jo også en mulighet. Det har de på HiB også.
Er det andre utdannelser som anbefales med tanke på offshorevirksomhet?
Det andre alternativet mitt er å bli byggingeniør. Problemet da er at jeg har hørt / sett at HiST går for å ha en bedre utdannelse enn HiB har - stemmer dette?
Ser i hvert fall at de har en spesiell studieretning under byggingeniør som heter Anleggsvirksomhet - noe som absolutt er et studium som høres attraktivt ut for meg da jeg har lyst å jobbe på en byggeplass i i stedet for å bare måtte sitte inne og prosjektere dagen lang.
Alternativet her igjen er å ta Konstruksjonsteknikk på HiB, men da blir det jo ikke like mye rettet mot anleggsvirksomhet som det er på HiST.
Har jeg mulighet til å komme meg ut på en byggeplass likevel?
Har også lurt litt på Mariningeniør. Synes det høres spennende ut og det er vel mye det samme som Byggingeniør med tanke på konstruksjonsvirksomhet. Noen som driver på med det og kan fortelle litt om det?
Har jo selvsagt også NTNU..
Der har de:
- Sivilingeniør/Masterprogram 5-årig - Geofag og petroleumsteknologi
- Sivilingeniør/Masterprogram 5-årig - Marin teknikk
Leser det jeg kommer over, men føler at jeg ikke klarer å ta et valg.. Blir liksom ikke noe klokere. Har altfor mange spørsmål som dere ser

Noen som kan komme med tips eller råd? Noen som har egne erfaringer fra de ulike studiene? Setter stor pris på hjelp da dette er veldig vanskelig å bli noe klokere på..
Takk!