"tette hull" fra P matte til R matte

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
eline.ag
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 18/11-2021 14:11

hei! jeg skal ta realfagskurs nå i januar da jeg planlegger å komme inn på byggingeniør til høsten. jeg har kun p matte fra vgs (ekstremt lite motivert på den tiden) åpnet boken et par ganger ila året men klarte å få en 3´er som standpunkt til tross for dette, derfor satser jeg på det er håp med mye arbeid og motivasjon!

kjøpt 1T og 1R mattebok men siden jeg har såpass kort tid til å tette hull fra dårlig karakter i P til R så trenger jeg hjelp med hva jeg bør fokusere på i T. Er det noe jeg ikke trenger å se så mye på nå? hvis noen evt har en liste over ting man MÅ ha inne før man kan starte på R hadde dette vært supert. Setter stor pris på alt av hjelp som kan være relevant ellers også!
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Alt i 1T må sitte før man begynner på R1 siden R-matten bygger videre på de konseptene man lærer i 1T. Men det finnes helt klart kapitler som kun "inneholder seg selv" i den forstand at man, for eksempel, ikke trenger å kunne sannsynlighetsregning for å lære om derivasjon. Derimot er det VELDIG VIKTIG at du kan algebra og logaritmer før du begynner på derivasjon.

Du kan til nød utsette trigonometri/geometri og sannsynlighet. Disse er ikke strengt nødvendig for å forstå andre kapitler. Dessuten er det fordelaktig om du kan de andre kapitlene før du begynner her, da selve regninga kan bli lettere hvis man har innøvd regneteknikkene fra de andre kapitlene.

Det du virkelig må fokusere på er alt av algebra, formler og likninger, samt potenser og logaritmer. Dette er teori og regneteknikker som ikke bare dukker opp i disse kapitlene, men som er strengt nødvendig for å kunne gjøre utregninga i andre kapitler (blant annet trig/geometri).

I tillegg får man en kjapp intro til grenseverdier og derivasjon i 1T. Før du starter her er det veldig viktig at du kan stoffet fra de røde kapitlene over. Man kan ikke utføre derivasjon uten å kunne algebraen sin.

Jeg har laga et videokurs for 1T som du kan se her: https://udl.no/d/1t-matematikk (alt er åpent og gratis osv). Jeg anbefaler at du gjør kapitlene 2, 3, 4, 5, 7, 8 først (i den rekkefølgen), og deretter tar 1, 6, 9 til slutt. De sistnevnte skal også bygges på i R1, men de kan man i stor grad gjøre unna et par uker før R1. De viktige kapitlene bør trenes i større grad siden de, som sagt, er så fundamentale at de brukes i alle andre kapitler du kommer til å se på resten av skolegangen.

Håper det hjalp!
Bilde
eline.ag
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 18/11-2021 14:11

tusen takk for gode tips og råd!
Svar