Toppers! Alltid glad for å kunne hjelpenikon0807 skrev:Hei igjen og takk for gode tilbakemeldinger i går.
Etter å ha fått svar på de spørsmålene over så klarte jeg å lære meg utregningene der for så å klare innsendingsoppgaven min å få en BSå takk skal dere ha for god hjelp og veldig god forklaring.
Nå er jeg selvfølgelig på dypt vann igjen![]()
Har et lite regnestykke her jeg er litt usikker på.
[tex]lg x - 4 = 3 lg x - 6[/tex]
Skjønte ikke helt denne egentlig. Regner med at [tex]lg x - 4[/tex] kan skrives [tex]-4lg^x[/tex] eller noe lignende, men skjønner ikke helt hva jeg skal med denne oppgaven. Står at jeg skal løse den.

Det du gjør her er å starte med å sortere leddene som er "like" på hver sin side av =. Husk at du må bytte fortegn ved flytting.
Da har vi at: [tex]lg x - 4 = 3 lg x - 6[/tex][tex]\Leftrightarrow[/tex][tex]-4+6=3lgx-lgx[/tex][tex]\Leftrightarrow[/tex][tex]2=2lgx[/tex]
Del med 2 på begge sider og få: [tex]1=lgx[/tex]
Om du husker den ene regneregelen for logaritmer fra i går, så har vi jo at [tex]a=10^{lga}[/tex]
Derfor kan vi opphøye begge sider av = med 10, slik at vi får: [tex]10^1=10^{lgx}[/tex]. Fra regneregelen har vi da at: [tex]10^1=x[/tex][tex]\Leftrightarrow[/tex][tex]x=10[/tex]