Beregning av "class rank"

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Docendo

Hei,

jeg er noe usikker på om dette er riktig plass i forumet, men følte dette spørsmålet passet best her. Jeg skal søke på studier i USA etter å ha fullført universitetsutdannelsen min i Norge. I USA er man som kjent opptatt av "class rank", altså hvilke plass man har i kullet. En del av universitetene krever at man selv stipulerer hvor man kan plasseres i kullet. Det jeg trenger hjelp til er altså en overbevisende måte å beregne dette på og lurte på om dere kan hjelpe med en formel/ beregning av dette.

Jeg antar at beregningen må involvere antall studenter på kullet (230), studiepoeng i det enkelte fag (10, 13, 17, 20 og 30), og karakterer i det enkelte fag (A - E). I tillegg kan man legge til grunn at karakterene er normalfordelt i det enkelte fag (10%, 25%, 30%, 25%, 10%).

Noen tips?
Norgesvennen Lissie

Jeg ville ha gått inn på denne siden: http://dbh.nsd.uib.no/

Der ville jeg ha trykket på Studenter, så Eksamensresultater (oppnådde resultater). Etter dette trykker du på "Karakterer iht. programmet der studenten er aktiv".

Da kommer man opp til universiteter, du finner ditt universitet og emnene ligger under de forskjellige fakultetene. Man har her resultater fra 2004 og frem til i dag.

Ved å søke opp hvert enkelt emne separat og finne din egen karakter fra ditt vitnemål, så kan du finne hvordan du er plassert i forhold til de andre studentene på kullet ditt. Det står antallet som får A, B, C, D, E og F. Man finner da sin plassering ved å ta antallet som får hver enkelt karakter og den karakteren man selv har, slik at man finner ut hvilken prosentandel man er innenfor i det emnet.

Dette gjør man til alle emner, så multipliserer man denne prosentandelen (f.eks 0.1 * 7.5 hvis man er innenfor de 10 prosent beste og multipliserer det med studiepoeng til emnet). Så adderer du dette for alle emner, før du multipliserer med totalt studiepoeng i graden din.

La meg gi deg et eksempel:

0.1 * 7.5 + 0.3 * 15 + 0.65 * 7.5/30 = 0,3375

Det gir da innenfor de 33,75 prosent beste i kullet i de 30 studiepoengene.

PS! Det ovenfor er selvsagt bare et forslag.
Svar