Studere matematikk i Norge

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
stensrud
Descartes
Descartes
Sted: Cambridge

Hva er det beste alternativene om man vil studere matematikk i Norge? Hvilket universitet er kjent for å være det beste når det gjelder dette? Tenker på "ren" matematikk her, ikke anvendt, bare for å begrense området litt. Hvem av dere studerer matematikk her, og hvor, og hvordan liker dere det? Har begynt å tenke litt på hva jeg skal gjøre etter VGS, så hadde vært fint med litt input fra folk som vet litt ;)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Sted: NTNU

Tja hvilken retning tenker du? Ulike universiteter spesialiserer seg i ulike grener av matematikken.
Hovedsaklig så er det nok UIO, UIB og NTNU som er "best" på ren matematikk. Men en kan ikke bare
tenke på fagmiljø, da det er en rekke andre faktorer som burde være gjeldende for hvor en studerer.

Når det er sagt er det ikke noen krise å velge "feil" (om det finnes noe som er feil for bli en annen sak)
da det ikke er noe problem å ta en bachelor på UIB og en master på UIO (for eksempel)

Ellers vil jeg si det spiller ingen rolle hvor i norge en tar en bachelor... Grunnutdanningen og fagene
som undervises er dønn likt over hele fjøla. Det er først når en spisser seg mot master, og spesielt
phd at en merker nyanseforskjellene. Og forskjellen er nyanser, ikke store...

UIO er for eksemplel noe bedre enn NTNU på logikk, og undervises for eksempel flere fag innen algebraisk geometri.
Til gjengjeld har NTNU noe flere fag innen reell og kompleks analyse, mange teoretiske statistikkfag, samt mer
om kryptografi og kodeteori. UIB er jeg litt usikker på. Ellers så er min anbefaling å velge studiested ut i fra
studiemiljø (Hvor trondheim seff er best..), for deretter å flytte (om nødvendig) når tiden for å skrive master/phd kommer.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Aleks855
Rasch
Rasch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Gode poenger fra Nebu. Jeg tror det er ett fett hvor du tar Bacheloren, og heller velger studiested med omhu når du skal begynne å virkelig fordype deg. På den tiden vet du sannsynligvis allerede hvilken skole som har best muligheter i ditt foretrukne felt.
Bilde
stensrud
Descartes
Descartes
Sted: Cambridge

Takker for godt svar. En ting som jeg ikke helt har skjønt enda: hva er forskjellen på "matematikk" og "matematiske fag"? F.eks ser jeg at det på hjemmesida til UIB står både bachelorprogram i matematiske fag OG bachelorprogram i matematikk. Er det noen forskjell i det hele tatt?
Aleks855
Rasch
Rasch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Forskjellen på de to studiene er kanskje litt mer klargjort ved sammenlikning;

http://www.uib.no/studieprogram/BAMN-MAT/plan

http://www.uib.no/studieprogram/BAMN-MATF/plan
Bilde
Svar