R1 eksamen
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Pytagoras
Hei. Jeg har et spørsmål: Skal ta R1-eksamen til våren, men driver på 1t nå. Trenger jeg engentlig å ta 1t først eller holder det å skumme gjennom det og hvordan burde jeg legge opp studie av R1 for å bestå.
Hei!Matematikk1 skrev:Hei. Jeg har et spørsmål: Skal ta R1-eksamen til våren, men driver på 1t nå. Trenger jeg engentlig å ta 1t først eller holder det å skumme gjennom det og hvordan burde jeg legge opp studie av R1 for å bestå.
Jeg antar du tar opp R1 som privatist og spør om det er nødvendig å ta opp eksamen for 1T før du tar opp R1?
Har selv hatt både 1T og R1 og jeg tror nok det vil være fordelaktig å ha 1T i bakhodet. Nå husker jeg ikke hvor mye av t-matten vi brukte i R1, men noe brukte vi hvertfall. Tviler på at det vil være nødvendig å ta opp eksamen i 1T, men det kan nok være greit å jobbe seg gjennom gamle eksamensoppgaver fra 1T (som ligger ute på ndla.no).
Lykke til på eksamen!

-
- Pytagoras
Takk for svar. Jeg lurte ikke på om jeg må ta 1t-eksamen, lurte på om det var greit å begynne rett på R1 eller om det var nok å skumme gjennom stoffet i 1T boken.
Da vil det definitivt være en god idé å se gjennom 1T-pensum jaMatematikk1 skrev:Takk for svar. Jeg lurte ikke på om jeg må ta 1t-eksamen, lurte på om det var greit å begynne rett på R1 eller om det var nok å skumme gjennom stoffet i 1T boken.

-
- Ramanujan
- Sted: Cyberspace
Spørs hvor mye du har fulgt med i mattetimene i grunnskolen. Er du komfortabel med matte, kan du kanskje spare litt tid på å hoppe over 1T. Hvis du ikke er noe særlig god i matte, kanskje helt average, vil du nok tape en del tid på å hoppe over 1T, ironisk nok.
Det er ikke veldig stor forskjell på de 2, men øvelse gjør mester, særlig algebrabiten med potensregler, likninger etc. er det viktig å ha god forståelse for, da det er høyaktuelt for hvert eneste kapittel. Og 1T starter ganske pent her, omtrent like pent som i 1P matte. I R1 boken er det også flere ganger referert til 1T kurset, det er altså antatt at du kan en del formler og fremgangsmåter fra før.
Hvordan du skal legge opp for å ta eksamen privat? Det er egentlig bare å sette i gang å følge b(o/ø)ken(e)
kronologisk, side for side. Det står i introduksjonen at bøkene er laget slik at det vanskelige kommer til slutt (selvom det ikke alltid føles sånn, for meg hvertfall)
Det er ikke veldig stor forskjell på de 2, men øvelse gjør mester, særlig algebrabiten med potensregler, likninger etc. er det viktig å ha god forståelse for, da det er høyaktuelt for hvert eneste kapittel. Og 1T starter ganske pent her, omtrent like pent som i 1P matte. I R1 boken er det også flere ganger referert til 1T kurset, det er altså antatt at du kan en del formler og fremgangsmåter fra før.
Hvordan du skal legge opp for å ta eksamen privat? Det er egentlig bare å sette i gang å følge b(o/ø)ken(e)

Hvis du skal ende opp med vitnemål og ikke har noen form for VG1-matte fra før må du ta 1T (evt. 1P), men du trenger ikke ta det først - selv om det er ekstremt lurt..Matematikk1 skrev:Hei. Jeg har et spørsmål: Skal ta R1-eksamen til våren, men driver på 1t nå. Trenger jeg engentlig å ta 1t først eller holder det å skumme gjennom det og hvordan burde jeg legge opp studie av R1 for å bestå.