Hei,
En venn av meg ønsker å lære seg matte.
Han falt ut av matte i 8. klasse og har ikke hatt nevneverdig matte siden den gang som nå er mange år siden. Han er 26 i år.
Han har bestått grunnskolen via en tilrettelagt vei.
Han har forøvrig dyslexi.
Jeg underviser ham i matte og trenger råd om hva jeg kan gjøre for å hjelpe han.
Jeg ser at han fort blir frustrert over å ikke forstå oppgaver eller av å gjøre feil.
Videre virker det sånn om han prøver for hardt å ta "lette" ting raskt og hopper over eller blander ting. Han blir frustrert over å måtte ta ting han kan langsomt men jeg ser at han fort forvirrer seg selv hvis han ikke gjør det steg for steg.
Vi jobber nå med Brøk og regnerekkefølge.
Det gikk veldig frammover i en periode men så ble det noen dager uten matte og da er alt glemt, han insisterer på at han aldri fikk til det hær og at han bare klarte det tidligere fordi jeg hjalp han.
Tingen er at han løste faktisk alle oppgavene selv uten hjelp, men det eneste han husker er at han feilet og var frustrert.
Selv dager da han klarer nye ting og mestrer noe blir han ikke glad men bare frustrert fordi han er så langt bak andre på hans alder...
Hvordan kan jeg gjøre ting mindre frustrerende for han?
hvordan kan vi takkle frustrasjonen hans sammen?
og bonus spørsmål:
Finnes det en guide til hvordan man korrekt skriver ned matte stykker oversiktelig i en rutebok?
For jeg tror en guide/huske liste ville hjulpet han skrive ting litt mer oversiktelig slik at han ikke forvirrer seg selv også med uoversiktelig opsett.
Hvordan hjelpe en som falt ut av matte i grunnskolen?
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Et av de aller viktigste aspektene ved læring er nettopp det å gjøre feil. Man lærer så mye mer av å gjøre det feil, enn man gjør ved å gjøre ting rett på første forsøk.
Matematikk er i tillegg et repetisjonstungt fag. Man kan ikke forvente å huske det med mindre man repeterer det.
Det kan være lurt å bruke læringskilder som legger opp til at man forstår "hvorfor"-spørsmålene ved matematikk. I tilfellet brøkregning, "hvis vi skal gange et helt tall med en brøk, hvorfor ganger vi det hele tallet inn i kun teller?"
Her kan dere se en del videoer som forklarer konseptene på denne måten, og løser eksempler med forklaring. http://udl.no/1t-matematikk/kapittel-2-algebra
Hvis dere i tillegg oppsøker flere oppgaver etterpå, og løser disse på egen hånd (med stadig mindre hjelp fra deg) så burde dette være en god studieteknikk.
Dere kan også benytte oppgave-generatoren hos Khan Academy for å få så mange oppgaver dere ønsker. Alternativt kunne man kjøpt ei oppgavebok, men matematikk skal strengt tatt være gratis å lære med alle online-ressursene vi har.
Og for all del, spør om ting! Man lærer så mye av å tørre å spørre om de spørsmålene som kan virke "teite". Hvis det er noe man ikke forstår, så er det bedre å tette opp de hullene enn å prøve å bygge videre på dem. Eksempelvis, kan man ikke brøkregning skikkelig, så kommer man til å slite hardt med likninger.
Matematikk er i tillegg et repetisjonstungt fag. Man kan ikke forvente å huske det med mindre man repeterer det.
Det kan være lurt å bruke læringskilder som legger opp til at man forstår "hvorfor"-spørsmålene ved matematikk. I tilfellet brøkregning, "hvis vi skal gange et helt tall med en brøk, hvorfor ganger vi det hele tallet inn i kun teller?"
Her kan dere se en del videoer som forklarer konseptene på denne måten, og løser eksempler med forklaring. http://udl.no/1t-matematikk/kapittel-2-algebra
Hvis dere i tillegg oppsøker flere oppgaver etterpå, og løser disse på egen hånd (med stadig mindre hjelp fra deg) så burde dette være en god studieteknikk.
Dere kan også benytte oppgave-generatoren hos Khan Academy for å få så mange oppgaver dere ønsker. Alternativt kunne man kjøpt ei oppgavebok, men matematikk skal strengt tatt være gratis å lære med alle online-ressursene vi har.
Og for all del, spør om ting! Man lærer så mye av å tørre å spørre om de spørsmålene som kan virke "teite". Hvis det er noe man ikke forstår, så er det bedre å tette opp de hullene enn å prøve å bygge videre på dem. Eksempelvis, kan man ikke brøkregning skikkelig, så kommer man til å slite hardt med likninger.