Matte for meg?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
045

Hele mitt liv har jeg hatt yrker som har vært praktisk rettet. Yrker som tømrer,vekter,miljøarbeider på psyk avd. o.l
Det ser nå ut som at min "drømmejobb" ikke lar seg gjennomføre pga. medisinske årsaker (ikke livstruende).

I forbindelse med å øke konkuransepoengene mine tok jeg motvillig opp matte.
I noe seneste laget satte jeg igang med P1&P2 bøkene 14-15 dager før eksamen.
Jeg oppdaget halvveis inn i P1 boka at dette var litt gøy og gleden ved matte steg etterhvert som oppgavene ble mer omfattende.
Det endte med to 4ere på eksamen som jeg egentlig må si meg fornøyd med ettersom jeg har brukt såpass kort tid på emnet (hadde 2er fra vgs for 10år siden).

Jeg leker med tanken på å ta R1\R2 samt FY som privatist (via nettstudie) og ta utdannelsen byggingeniør, men usikkerheten kommer inn da jeg føler at jeg
ikke har prestert godt nok på matteksamen til å gå videre til R1 matte eller i det hele tatt tenke ingeniørfag.
Ser for meg å gjennomføre fagene på 2år.
Føler selv at jeg forsto oppgavene og hvilke formler som skulle brukes på de aller fleste oppgavene og ingen ga meg en "HÆ?" opplevelse.

For å si det enkelt: Lysten er der, men er anlegget for matematikk der?
Vanskelig å svare på, men etter å ha lest overnevnte så har man vel gjort seg noen tanker? :)
Del gjerne med meg uansett :)
Aleks855
Rasch
Rasch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Synes det er kjempeflott at du har funnet interessen for matematikk. Jeg var selv veldig skolelei og uinteressert i matte da jeg slutta på VGS, men i løpet av 4 år i arbeid fikk jeg plutselig en enorm interesse, og valgte å sette meg på skolebenken igjen. Nå er jeg helt mattefrelst.

Når det gjelder din situasjon, så er det helt klart flott å gjennomføre realfagsrelevante mattefag som R-fagene. Der lærer du veldig mye matematikk som har praktiske anvendelser som ingeniør, og som også er EKSTREMT viktig å ha med seg når du tar fysikk.

Er du ute etter å føle litt på hvordan pensum er, så har jeg laget gratis videoforelesninger for hele R1, som du kan se her: http://udl.no/

Er det noe du stopper opp på, så kan det hende at du burde titte innom 1T-lista også. 1T legger veldig godt grunnlag for R1, og det er enkelte ting som undervises i 1T som det forventes at du kan i R1. Spesielt generell algebra som brøkregning, kvadratsetninger, likninger og ulikheter, osv.

Likevel skal det være helt greit å ta R1, og heller fylle opp det man mangler i 1T forløpende.

Når det gjelder om du har anlegg for det; ja! Som nevnt så har jeg også vært i din situasjon, og fått interessen litt i seineste laget, og latt meg inspirere av motivasjonen likevel.

Står du fast på oppgaver eller konsepter, så er dette forumet spesielt egnet for slikt. Jeg tar også imot forespørsler på kontaktskjemaet på UDL, så det er bare å fyre løs.

Jeg vil si det er lettere å lære matematikk idag, enn det var da jeg selv gikk på VGS i 2004, nettopp fordi det finnes slike ressurser nå til dags.
Bilde
045

Takk skal du ha for en god og fyldig tilbakemelding! :)
Dette ser jeg fram til!
En flott side du har som jeg skal bruke flittig.
Gjest

til du som postet først: er du gutt eller jente?

bare lurte , jeg har sosial angst haha
Svar