Tidevannsberegning HJELP

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
sjømannen

Følgende oppgave har jeg fått utlevert. Finner ikke noe i pensum om dette så lurer på om det er noen kloke hoder der ute som kan hjelpe meg? Jeg vil gjerne ha fremgangsmetode også :)

På forhånd takk

For one day, the offset from mean water level in meters due to tide can be approximated by

h= Acos(wt+p) 0<_t<24

where t is the time after midnight in hours

A)

Given that high tide is 0.2 m above mean water level and occurs at 03:30 (t=3.5) and 15:55 (t=15.916), determine the period of the tidal cycle and find A, w and P
Aleks855
Rasch
Rasch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er vanlig forumskikk å skildre hva man har prøvd selv. Vi hjelper deg gjerne, men å gjøre leksa di for deg er noe vi prøver å unngå. Du får ta i et tak selv først ;)
Bilde
sjømannen

Aleks855 skrev:Det er vanlig forumskikk å skildre hva man har prøvd selv. Vi hjelper deg gjerne, men å gjøre leksa di for deg er noe vi prøver å unngå. Du får ta i et tak selv først ;)
Dette er en del oppgave av i alt 7 store oppgaver så at jeg er på jakt etter noen som kan gjøre leksen min, den vil jeg ikke være helt med på. Har prøvd nå i flere dager å finne ut fremgangsmåte her, uten hell. Det at jeg er på havet på jobb i tillegg, gjør desverre ikke saken bedre. Ønsker svar fra folk som er intr i å dytte meg i riktig retning.

på forhånd takk
sjømannen

Det jeg har funnet ut hittil er:

Perioden må jo være tiden fra høyvann til høyvann: altså 15.916-3.5= 12.416

Amplituden er vel avstanden fra mean level til høyvann, altså 0.2

noen synspunkter på dette?
Svar