Det de ovenfor har nevnt er nok de beste måtene, men jeg kan også nevne hva jeg gjør

Jeg er tross alt ferdig med vg1 matematikk 1T og skal begynne med R1 etter sommer på vgs.
Jeg har alltid likt å ligge minst 2-3 delkapitler foran klassen i 1T nå på vgs,
fordi hvis jeg jobba en del med stoff som ikke har gjennomgått i timen, og deretter gjennomgås det i klassen etter hvert,
får jeg en dobbel dose.
Når det gjelder arbeidsmengde, så gjør jeg en del kontrolloppgaver av ulik vanskelighetsgrad.
Når jeg har lest gjennom fagstoffet, skjønt selve stoffet og eksemplene som er brukt, går jeg løs på oppgaver,
MEN her bør man ta noen minutter pause først. Tenk gjennom hva du har fått med deg, tenk litt rundt det og
deretter finner du oppgaver i boka di. Der tar du også litt tid på å velge ut noen oppgaver som du synes er gode, ikke for mange eller for få.
Akkurat en passe nok mengde. Når du har løst oppgavene og forstått dem osv, tar du en kort pause for å klarne hodet litt. Deretter avslutter du med en
"utfordring". En oppgave som tar for seg det du gjør akkurat nå, + ting som du har jobbet tidligere med. Slike oppgaver er det i Sigma-serien. Hvor det er en god del kontrolloppgaver, som deretter avsluttes med en faglig utfordringsoppgave som bygger på det du har lært nå, og det du eventuelt lærte tidligere.