Algebra og Tallteori

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
fuglagutt
Fermat
Fermat

Heisann godtfolk!

Noen som vet noe om vanskelighetsgrad / forhåndskunnskaper til faget Algebra og Tallteori på NTNU (TMA4150) ?

Vurderer hva slags fag jeg skal ta som "ekstra moro" neste semester.

Foreløpig liste (kom gjerne med innspill til hva som er morsomt og hva som kan være litt for krevende for et ekstrafag):

Algebra og Tallteori (TMA4150)

Geometri (MA2401)

Tallteori (MA1301) (Hvor likt er dette faget Diskret matematikk (TMA4140)?)

Alle innspill er ønskelige! :D
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Sted: NTNU

Jeg har hatt alle fagene du nevner, to av dem i år. (Geometri eksamen i dag faktisk).

Algebra er nok det tyngste faget, og det krever at du har en viss matematisk modenhet.
Det er ikke mye forkunskaper som kreves utover et solid fundament. Eksempelvis fag som
kan være greit å ha tatt inkluderer Analyse I+II, Algebra og Geomtri I + II og tallteori.
Men faget bygget som sagt ikke nevneverdig på noen av de nevnte. Faget består stort sett utelukkende
av bevisføring, så du bør være rimelig kjent med å føre bevis fra før av ;)

Ellers er det et veldig spennende fag, mye gøy innhold men krever en god del arbeid.
Både for forståelsen sin del, og få bevisene til å sitte. Faget består i hovedtrekk gruppeteori, og da
bør stoff som mengder, set, isomorfier være kjent. Mye matematisk notasjon som og bør sitte.
Videre så utforsket isomorfier, homomorfier videre i faget. En får og en smakebit på ringer og slikt på slutten av kurset.

Geometri og tallteori er i hovedsak greie fag. Geometrien er stort sett plankekjøring når bevisene sitter
men faget krever en god del pugging av bevis og aksiomer. Faget består utelukkende av bevisføring
Antar Per Hag er død til neste år, så regner med han ikke har faget.

Tallteori, kjekt fag. Mye trivelige resultater og greit med et fag som består utelukkende av heltall.
Videre så er vel Petter Bergh tilbake fra ferien sin, og kanskje tidenes beste foreleser.
Er en salig blanding av bevisføring og regning her, men for det meste regning. Men det kommer
selvsagt an på foreleser. Ingen obligatoriske øvinger, og stort sett enkle og greie bevis.
Gir en innføring i modulær aritmetikk, induksjonsbevis, og egentlig introduksjon til
elementær tallteori og bevisføring. Stund siden jeg tok faget, så husker ikke så mye mer..

Anbefaler deg å ta enten geometri eller tallteori, de er ca like i vanskelighetsgrad. Er vel i hovedtrekk
få fag som bygger direkte på disse. Men greie fag å ha for å modnes matematisk.
Se litt ann foreleser i fagene, er Petter berg foreleser anbefales Tallteori på det sterkeste.

Tok sjøl tallteori som ekstrafag når jeg var førstis...
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Gustav
Tyrann
Tyrann

Stort sett enig i det nebu skriver. Jeg kan tilføye at faget tallteori er noe ganske annet enn diskret matematikk, så det er absolutt ikke bortkastet å ta tallteori dersom du allerede har tatt diskret, og vica versa.

Som også nebu skriver er algebrafaget noe jeg vil tro de fleste med fordel heller bør ta i år 2 enn i år 1, siden det tidvis krever en viss matematisk modenhet. Det er i tillegg veldig mange nye begreper å holde styr på og bli vant til. Tallteori og geometri kan man trygt ta i år 1. Begge disse to emnene er veldig greie, men for all del også interessante.

Skal jeg anbefale noe utover dette må det nok bli lineære metoder, som er et meget sentralt og nyttig emne.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Enig med plutarco og bare spesifiserer at Lineære Metoder absolutt ikke et fag en tar som førsteklassing. Helst etter Algebra.
Altså med fordel i starten av tredjeklasse og til nøds andreklasse.
fuglagutt
Fermat
Fermat

Yes, takk for massiv input! :D

Lineære metoder blir i så tilfelle etter matte 4k. Tenker å ta Algoritmer og databaser neste semester, men vet ikke hvor hardt det vil være å ta f.eks. tallteori i tillegg. Dersom det stemmer at det ikke er noen obligatoriske øvinger bør det være mulig å i hvert fall gi det et forsøk. TekLed har jeg hørt er ganske greit, og matte 4 var visstnok et "kosefag" ^^

Tok en titt på en geometrieksamen og det så veldig overkommelig, så mulig jeg tar det neste vår :D

Algebra og tallteori så, akkurat som dere sa, ut som et noe verre fag, så det blir i alle fall ikke før året etter. Og ja, har tatt diskret matematikk (må konte dog grunnet sammenfallende eksamener).

Takk igjen for tilbakemelding, og bare å komme med flere tips om noen har mer på hjertet! :)

Nebu; Gikk eksamen bra? :)
Vektormannen
Euler
Euler
Sted: Trondheim
Kontakt:

Nebuchadnezzar skrev: Antar Per Hag er død til neste år, så regner med han ikke har faget.
Ey, litt i overkant mørkt :P. La oss håpe den antagelsen viser seg å være gal.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Får håpe det ja, tidenes enkleste eksamen :D

Tallteori går fint og ha som ekstrafag, men ville anbefalt og bruke tid på det, da det er såpass kult.
Siden jeg tok det som ekstrafag fikk jeg ikke vet like mye tid til faget, som jeg skulle ønske eller burde.
Med tanke på enkel eksamen så har fagt gått litt i glemmeboken.

4k er nok ikke et kosefag, og glimter vel med en av de høyste strykprosentene, like oppe med AlgDat og Matte 1.
Faget er til dels kjedelig, med mye tallknusing. På langt nær et vanskelig fag rent matematisk, men tallknusingen
kan bli svært sår til tider.
fuglagutt
Fermat
Fermat

Joda, men hvor mye sier strykprosenten om faget egentlig? Personlig gikk matte 1 veldig bra, men det var jo veldig avhengig av hvor god forståelse en hadde med seg fra videregående.

Mulig det blir tallteori da :D I tillegg til AlgDat. Hadde du hatt AlgDat? Isåfall hva var vanskelighetene der?

Godt det gikk bra på eksamen! :)
espen180
Gauss
Gauss

Nebuchadnezzar skrev:Antar Per Hag er død til neste år, så regner med han ikke har faget.
Det får være måte på dårlig smak i humor...

Forøvrig er Per Hag verdens beste foreleser og du burde juble hvis du får ham.
fuglagutt skrev:Joda, men hvor mye sier strykprosenten om faget egentlig?
Antakelig ikke annet enn at mange gir opp for tidlig. Hvis du først instiller deg på at "nei dette får jeg ikke til" er det veldig vanskelig å komme tilbake, så det ender vel med at mange konter.
fuglagutt skrev:Mulig det blir tallteori da :D
Et godt valg. Tallteori er et morsomt fag.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Dårlig humor ja, elsker per hag. En av de aller beste foreleserne uten tvil.
wingeer
Descartes
Descartes

Tallteori og topologi er det morsomste fagene jeg har tatt på NTNU. :) Som fortsatt også er innenfor rekkevidde. Topologi er selvfølgelig noen hakk vanskeligere enn tallteori, men det er ganske innførende det også.
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
Svar