Å bygge grunnleggende matteferdigheter for høyere utdanning

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Nærsynt
Fibonacci
Fibonacci

Hei!

Jeg er en student som ønsker meg tilbake til matematikken. Har studert innenfor humanbiologi i flere år etter videregående, det er interessant, men savner tankegangen, logikken, intuisjonen og det abstrakte i matematikk og fysikk enormt mye. Jeg savner det så mye at jeg tenker å bytte over til realfagsstudium/siving og søker derfor å bygge opp ferdigheter og forståelse innen matematikk som gir meg verktøy nok til å ta utfordringene et slikt studie bringer.

Siden jeg føler jeg har så mange hull, ønsker jeg å bygge opp hele verktøykassen fra bunnen av. Dvs. gå gjennom all matematikk fra barneskolen til og med vgs! Har forhåpentligvis ett relativt rolig år fra høsten av der jeg kan få frigjort tid til akkurat dette. Søker etter ressurser som kan forklare matematiske konsepter logisk trinn for trinn med tilhørende oppgaver som fremmer forståelse og applikasjon. Ønsker at konsepter skal sitte intuitivt i ryggmargen så det er viktig for meg at ressursene presenterer stoffet på en måte som fremmer nettopp det!

Noen som har erfaring med samme situasjon? Ideer om gode ressurser som egner seg for dette? Fantastiske bøker?
Trenger sårt deres hjelp til en slagplan. Forslag? Setter skikkelig pris på alle råd. Tusen takk.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids

Hvis det går greit med undervisning på engelsk, så har Udacity en rekke utmerkede kurs, også innen matematikk. https://www.udacity.com/courses Det bør være mulig å finne noe på ditt nivå :)
Johan Nes
Fermat
Fermat

Etter jeg strøk første året på 1MXY VGS, kjøpte jeg boken Matematikk På Nytt fra NKI forlaget.

Den tar for seg ungdomskolematematikk på en veldig lettfattelig måte. Jobbet jevnt og trutt med denne og fikk 6 i alle prøver året gjennom året etter (riktignok ikke 1T matematikk, men det var en vesentlig forskjell).

Du finner nok litt relevant informasjon (skjønt jeg ble litt forvirret også) i denne tråden:

http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... 14&t=34493
Svar