mye flott matte i «Angry Birds» ?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gustav
Tyrann
Tyrann

Kom over denne artikkelen angående matematikk i skolen

http://www.aftenposten.no/familie-og-op ... YSBjYLrQfk

Hadde vært interessant å hørt hva folk her inne syns om de rådene som er gitt her. Er det virkelig mye matematikk å lære av mobilspill?
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids

plutarco skrev:Hadde vært interessant å hørt hva folk her inne syns om de rådene som er gitt her. Er det virkelig mye matematikk å lære av mobilspill?
Jeg vil tro at det går an å lære litt regning av mobilspill, men at det er vanskeligere å lære matte.

Regneøvelser: bør være lett med de enkleste oppgavene
Algebra: Dragonbox gjør en god jobb synes jeg.

Så kommer jeg vel ikke på flere. Men så kommer det andre spørmålet, om vanlige mobilspill utvikler ferdigheter som kan overføres til matematikken. Jeg vet ikke om noe dokumentasjon på at det er mulig i alle fall. Men det finnes jo en lang rekke "puzzle"-spill med forskjellige typer oppgaver der man må tenke litt og planlegge framover for å vinne. Det var en del snakk om at spill av typen N-back kunne utvikle arbeidsminnet og dermed gi en generell boost for intelligensen, men jeg mener jeg har hørt at det ikke finnes særlig mye dokumentasjon der heller.

Når det gjelder Angry Birds, så er det i alle fall mulig å lære litt fysikk: http://www.wired.com/wiredscience/2010/ ... gry-birds/ Men her er det vel analysen man lærer av og ikke selve spillingen.
Johan Nes
Fermat
Fermat

Bumper denne. :)

Er det noen som har erfaring med Dragonbox?

Er det kun for ungdomskoleelever eller vil en litt smårusten aspirerende matematiker ha noe glede av det?

Vurderer å kjøpe det på iPhonen og teste det ut. Jeg er litt rusten på algebra, men usikker på om nivået er for lavt. :)

Mvh

Johan Nes
Johan Nes
Fermat
Fermat

Dragonbox + 12 til iPhone kjøpt.

Det skal visst nok lære algebra frem til videregående skole og jeg vet at jeg har noen huller der, så det skader ikke å prøve det. Skal gi tilbakemelding. :)
Svar