Lydspørsmål:
Fins det et program eller noe man kan bruke for å slette musikken som blir spilt i bakgrunnen i en dvd film og lignende? Altså beholde stemmer av mennesker men slette musikken som blir spilt inn?
På forhånd takk!
Teknisk spørsmål
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Nei, DVD'er har generelt kun ETT spor for lyd. Det vil si at alt ligger i det samme sporet. For å fjerne en enkelt del, så er man avhengig av at for eksempel musikken ligger i et spor, og alle de andre effektene ligger i et separat spor.
Det blir litt som å plukke ting du ikke liker av burgeren. Det går fint med tomatskivene, men hvis du vil ha bort krydderet, så er du litt fucked
Det blir litt som å plukke ting du ikke liker av burgeren. Det går fint med tomatskivene, men hvis du vil ha bort krydderet, så er du litt fucked

-
- von Neumann
Hva med avi,mp4,mkv filer?,(ligger musikken på samme sporet i disse også?) fins det en program man kan bruke til å slette musikk fra samme sporet?
Hvis det ikke fins en slik program: Hvilke program kan man bruke hvis musikken er på en separat spor enn menneskelige stemmer?
Jeg spør om dette fordi:
Musikk fører til ille.Å høre på musikk er en synd, derfor er det beste å unngå det!
Hvis det ikke fins en slik program: Hvilke program kan man bruke hvis musikken er på en separat spor enn menneskelige stemmer?
Jeg spør om dette fordi:
Musikk fører til ille.Å høre på musikk er en synd, derfor er det beste å unngå det!
Vet ikke om det finnes slike programmer. Det vil være en sinnsykt vanskelig oppgave, siden musikk befinner seg på hele frekvensspekteret, så det er vanskelig å filtrere.
Hvis musikken allerede er på et separat spor, så skal dette vises hvis du importerer fila i et videoredigeringsprogram. Da vil det komme flere audio-spor, og du vil kunne fjerne det ene. Hvis ikke, så ligger alt i et spor.
Hvis musikken allerede er på et separat spor, så skal dette vises hvis du importerer fila i et videoredigeringsprogram. Da vil det komme flere audio-spor, og du vil kunne fjerne det ene. Hvis ikke, så ligger alt i et spor.
-
- Euler
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
I og med at de fleste filmer i AVI, MP4 eller MKV-format er rippet fra DVD eller Blu-ray så tviler jeg vel sterkt på at du vil finne noen filmer som har musikken i et eget spor. All lyd og musikk blir mikset under produksjonsfasen av filmen. Det er en nøysommelig prosess som ikke kan gjøres i etterkant av en DVD-spiller e.l. (det er ikke bare snakk om å mikse sammen musikken og lyden, det må gjøres mange justeringer av volum, EQ osv. for at det skal gi et bra lydbilde som passer hver enkelt scene).Integralen skrev:Hva med avi,mp4,mkv filer?,(ligger musikken på samme sporet i disse også?) fins det en program man kan bruke til å slette musikk fra samme sporet?
Jeg spør om dette fordi:
Det er heller ingen (utenom din absurde) grunn til å splitte musikk og lyd i forskjellige spor. Tvert i mot ønsker vel ikke filmprodusentene at musikken skal være fritt tilgjengelig.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
musikk er noe av det beste som finnes...terapiIntegralen skrev:Hva med avi,mp4,mkv filer?,(ligger musikken på samme sporet i disse også?) fins det en program man kan bruke til å slette musikk fra samme sporet?Jeg spør om dette fordi:

La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]