Toppkarakter i matematikk

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Er toppkarakter i standpunkt mulig i teoretisk matematikk på VG1 for folk som ikke har over gjennomsnittet eller relativ høy IQ som mange her har??

Går 1T nå, og sliter med motivasjonen nå ettersom jeg elsker faget og jobber hardt med mange oppgaver, men ser aldri den 6'eren. Jeg har ikke akkurat testet IQ'en, men føler meg ikke akkurat så smart heller så regner med at jeg ikke har så høy :D

Hvordan jobbet dere med matematikk på videregående, og hvordan gikk det med dere? :)
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

IQ har lite til ingenting med matte å gjøre. Jeg tror at så lengde din IQ er stor nok til at du kan fungere i dagligdagse situasjoner, er du i stand til å gjøre det bra i matte.

Det er bra å slite med stoffet. Det betyr at du lærer! Hjernen lærer mer når den strever. Jo mer du strever, jo bedre føles det også når du til slutt forstår stoffet.

Den eneste måten lære matte på er å lese mye og tenke hardt. I ditt vedkommende vil dette si å gjøre mange oppgaver. Ikke bare ved å plugge tall inn i formler fordi boken ber deg om det, men spør deg selv hvorfor formelen fungerer.

Her er et eksempel:

Oppgave: Løs ligningen [tex]x^2+4x+3=0[/tex].

Løsning (papegøye): abc-formelen gir [tex]x=-2\pm \frac{1}{2}\sqrt{4^2-12}=-2\pm 1[/tex]

Løsning (smart): Vi vet at [tex]x^2+4x+4=(x+2)^2[/tex] er et perfekt kvadrat (Se under). Derfor har vi [tex]x^2+4x+3=(x+2)^2-1=0[/tex] eller [tex](x+2)^2=1[/tex]. Dette er bare mulig hvis [tex]x+2=\pm 1[/tex] (overbevis deg selv om dette), eller hvis [tex]x=-2\pm 1[/tex].

Du tjener mer på å gå gjennom den siste løsningen. Ved å løse oppgaver på denne måten lærer du å ressonere med matematiske påstander, og dette vil styrke din evne til å løse andre oppgaver.

Litt bokstavregning viser deg at [tex](x+a)^2=x^2+2ax+a^2[/tex]. Når du løser ligninger kan det være lurt å omforme summer til perfekte kvadrater, som vi så over. Kan du bruke denne metoden til å løse den generelle ligningen [tex]ax^2+bx+c=0[/tex]?

Hvis du sitter fast, så fortvil ikke. Hvis det er noe du ikke forstår, fins det alltid noe lettere som du ikke forstår. Finn ut hva dette er.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Enig med Espen her.

I mange tilfeller, hvis det er noe i matematikk du ikke forstår, så er det fordi du ikke har funnet den rette måten å få det forklart på. Kanskje læreren forklarte det på en måte som ikke fungerer for deg.

I slike tilfeller er det lønnsomt å undersøke litt på internett og se om du finner artikler eller videoer som kan forklare deg slike ting. Når du forstår hvorfor ting er som de er, så er det veldig lett å bruke det når det dukker opp i en oppgave.
Bilde
Audunss
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 06/01-2009 21:37

Jeg er nok litt uenig med det de to andre sider. IQ handler i stor grad om å se logiske mønstre, og å forstå sammenhenger mellom tinger, noe som er i stor grad hva du gjør i matte, du ser sammenhenger, og trekker logiske slutninger, noe som det blir mer av når du kommer høyere opp i matten.

Jeg vil mene at en med høy IQ vil lettere klare å se hvordan et perfekt kvadrat for en andregradsligning skal se ut f.eks.

Når det er sagt er det nok godt mulig å klare seg bra i matte uten noe høy IQ, vertfall på videregående, der det er mest metoder som du skal bruke, og det er nok også mulig å ha høy IQ uten å forstå matte.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Å se logiske mønstre i tegninger på en IQ-test er litt annerledes enn de mønstrene man opplever i matematikk.

De mønstrene man finner i matematikk kan man lære seg å gjenkjenne ved å jobbe med for eksempel fullstendige kvadrater. Etter hvert kjenner man igjen kvadrattall og tallpar som oppfyller m+n=b og mn=c osv. Og dette gjelder tilærmet alle matematiske felt, spesielt på VGS-nivå, men også ellers.

IQ er ikke noe man kan trene seg god på. Man kan naturligvis trene seg god på å ta IQ-tester, men det betyr ikke at IQ'en din har økt. Det betyr bare at du har blitt god på akkurat de testene du har sett på, men legitime IQ-tester resirkuleres ikke.
Bilde
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Aleks855 skrev:IQ er ikke noe man kan trene seg god på. Man kan naturligvis trene seg god på å ta IQ-tester, men det betyr ikke at IQ'en din har økt. Det betyr bare at du har blitt god på akkurat de testene du har sett på, men legitime IQ-tester resirkuleres ikke.
Dette er et godt poeng. En IQ-test tester stort sett ens evne til å ta en IQ-test.
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 03/08-2010 22:12

Hei :) Jeg var i nøyaktig samme situasjon som deg når jeg tok 1T. Jeg tror faktisk jeg jobbet mest med 1T enn med noe mattefag jeg har tatt siden det. Jeg klarte med nød og neppe å få 6 i faget, mye på grunn av en snill lærer.

Jeg har siden den gang prøvd å løse mattenøtter, og det gjør deg gradvis flinkere til å se mønstre som gjentar seg i matematikk. Det er ren mengdetrening det er snakk om.

Jeg hadde også alltid en tendens til å slurve i 1T, men nå slurver jeg aldri. Jeg er egentlig litt usikker på hvordan resultatet har blitt så bra, men jobber man mye med et fag så blir man flink i det :) Bruk dette forumet for det det er verdt. Jeg synes matematikk.net har gitt meg bedre veiledning enn alle lærerne jeg har hatt.
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

dan skrev:Sammenheng mellom matte og iq? - http://healthland.time.com/2012/12/26/m ... th-skills/
Fin artikkel. Det første avsnittet oppsummerer det fint:
You don’t have to be born with math skills; solving problems is a matter of studying and motivation.
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Et par helt subjektive tanker rundt IQ vs matematisk evne.

- IQ begrepet i seg selv er problematisk å både definere og å måle

- Matematikk er kunnskap, ikke en iboende evne

- Én ting er å være kjapp til å se kompliserte mønster, en annen ting er å være god til å sette seg inn i matematisk teori

- Hvor god du blir i matematikk handler i stor grad av interesse for faget, vitebegjær, motivasjon og fremfor alt hardt og jevnt arbeid over tid. Gode lærere i skolen og godt studentmiljø kan nok for mange også motivere og inspirere og være avgjørende for hvor godt man gjør det på eksamen.

- Høy IQ (hva nå det egentlig betyr) er neppe en ulempe og kan gjøre at man er i stand til å kjappere lære seg matematikk.

- Det er nok en viss korrelasjon mellom IQ og matematisk evne, men det betyr ikke at normal IQ umuligjgør noe som helst. (mener jeg har lest at tester har vist at snitt-IQ blant studenter på UiO var ca 10-15% høyere enn snittet i befolkningen)

- Normal IQ og høy grad av motivasjon, gode arbeidsvaner og interesse for faget er sannsynligvis en mye mer fordelaktig kombinasjon enn høy IQ, lite motivasjon og mindre gode arbeidsvaner.

- Det er nok en viss minste nedre grense for intelligens som er nødvendig for å få 6 i 1T, men denne grensa tror jeg ikke ligger så veldig høyt, antagelig et sted godt under snitt-IQen i befolkningen.

- Høy IQ betyr ikke at man automatisk er god i matematikk.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Jobb en time ekstra per dag med matte, og så jobber du to timer ekstra på søndager. Jobb med det du gjør feil --- det som gjør at du ikke ser 6'eren. Så vil alle matteproblemer løse seg. ;-)
Svar