Vil ta lektor på UIO

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Hei!

Er snart ferdig med bachelorgraden min i Maskin-ingeniør på HIOA. Jeg har funnet ut at ingeniør ikke er det rettet yrket! Jeg har jobbet som privatlærer i snart 2 år og stortrives med det. Dermed så har jeg veldig lyst til å studere lektorprogrammet på UIO matematikk og fysikk. Er det noen muligheter for å korte ned lektorutdanningen for de som har høyere utdanning(som er litt relevant)?

Har hatt fag som;

Mekanikk.

Matematikk 1000, 2000 og 3000

Statistikk

Fysikk

Termodynamikk

osv(de over virker mest relevant)




Lodve.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Du blir nok nødt til å snakke med studieveilederne ved det relevante fakultetet om dette.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Ok skal gjøre det takk for hjelpen!
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

For å bli lærer i et fag (tror jeg) det er nok med 60 studiepoeng i dette faget. Har du et par 60-grupper (matte og fysikk f.eks), mangler du kun PPU (ett-årsstudium) for å bli lærer.

Men sjekk med studieveiledningen for presis informasjon.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

Hei,

Har selv tatt ppu og inntakskravet der er minimum undervisningskompetanse i ett undervisningsfag (dvs. minst 60 studiepoeng i et undervisningsemne i skolen) samt at du må ha minst 180 studiepoeng totalt. Nå er det visstnok ganske populært å ta ppu og det er flere søkere enn plasser. Du stiller sterkere om du har flere fag du har undervisningskompetanse i.

I lektorprogrammet er ppu innbakt og (ihvertfall ved ntnu) fordelt på to semester (første del av ppu er vel såvidt jeg husker på høsten i tredje året mens andre del er om våren i fjerde året).

Det er godt mulig at du kan få innpasset noen av emnene i lektorprogrammet, slik at du f.eks. kan korte ned studiet med ett år. Med de emnene du oppgir tviler jeg på at du får kortet det ned så veldig mye mer..

Det du i så fall må gjøre er å sende inn en søknad om innpassing av tidligere emner med karakterutskrift til uio etter at du har fått plass på lektorprogrammet, så gjør de en vurdering på evt hvor mange av emnene som kan innpasses, og evt om du får rykke opp noen semester.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Dog er dette kravene for å bli lærer, om du har to fag så blir du adjunkt. Kravene for å bli lektor er dog strengere. Oppsumerer kort nedenfor

Stillingskode 7962 Adjunkt
Tilsatte i undervisningsstilling som samlet har godkjent utdanning fra universitet eller høgskole tilsvarende 4 års normert studietid (240 studiepoeng/80 vekttall)

Stillingskode 7963 Adjunkt med opprykk
Tilsatte i undervisningsstilling som har godkjent utdanning tilsvarende minst 5 års normert studietid (300 studiepoeng/100 vekttall).

Stillingskode 7965 Lektor
Tilsatte i undervisningsstilling som har godkjent mastergrad, hovedfagseksamen eller godkjent videreutdanning på hovedfags/mastergradsnivå.

Stillingskode 7966 Lektor med tillegg
Tilsatte i undervisningsstilling som har godkjent mastergrad, hovedfagseksamen og som samlet har godkjent utdanning fra universitet eller høgskole tilsvarende 6 års normert studietid (360 studiepoeng/120 vekttall) eller mer.

sakset fint herfra http://www.norsklektorlag.no/ofte-stilt ... ry173.html

Så ja, som alle de andre før enn meg har sagt snakk med rådgiver =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Takker, skal gjøre det!
Svar