Mattekrise

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/a ... 362161.ece

Kom over en latterlig artikkel, det her er jo skremmede
Færre hadde forhåpentlig svart feil dersom bokstavene hadde vært byttet ut med tall, men det er mager trøst. Og det skal bli verre. På utsagnet (a-b)-c=a-(b-c) bommer 37 prosent av de fremtidige lærerne (riktig svar er usant). Og enda verre. Av dem som hadde tatt fordypning i matematikk i løpet av utdannelsen, oppgir 33 prosent feil svar på denne oppgaven.
:shock: :shock:
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg frykter at mange elever ikke får den utdanningen de trenger for å bli det de vil, fordi lærerne ikke underviser stoffet bra nok. Skremmende...
Bilde
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Denne oppgaven tror jeg er litt kunstig for å teste kunnskapsnivået til lærere. Hele poenget er at subtraksjon ikke er en assosiativ operasjon (kan flytte parenteser). Siden de aller fleste operasjoner vi støter på er assosiative (f.eks (a+b)+c=a+(b+c), eller A(BC)=(AB)C for matriser A,B,C), er det antakelig en refleks for mange å svare at dette uttrykket stemmer - spesielt om det er tidspress involvert.

Men jeg tror absolutt på resultatet av undersøkelsen - spesielt etter å ha sett en del i bøkene som brukes på videregående for tiden. De er ganske dårlige, for å si det mildt.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

LUR FTW

Det jeg syntes er skremmende er at en ikke trenger universitetsutdannelse for å undervise. (Dette forekommer dog mye mer hyppig ute på landsbygdene)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Er det slik at disse lærerstudentene egentlig kommer til å undervise i matematikk?
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Hvis de først har tatt fordypning i matematikk, vil jeg regne med at de har planer om det.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

De som fordyper seg i matematikk, mest sannsynlig, ja. Og selv de svarte feil på noen av de enkle spørsmålene.

Som FredrikM sier, så kanskje de svarte under tidspress, men selv da synes jeg det er litt utilgivelig, for en lærer skal jo i mange tilfeller kunne gjøre rede for slike ting på sparket når eleven spør.
Bilde
Svar