Reell analyse eller funksjonalanalyse?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
krje1980
Leibniz
Leibniz

Jeg var i utgangspunktet mentalt forberedt på å ta reell analyse nå til høsten, men etter samtale med en professor i anvendt matematikk i dag ble jeg informert om at med tanke på den retningen jeg vil gå kan det være lurere for meg å ta faget funksjonalanalyse. Det er ikke mulig for meg å ta begge disse fagene og jeg må derfor foreta et valg. I følge professoren er funksjonalanalyse en slags "reell analyse for anvendt matematikk" der man ser mer på vektorrom enn metriske rom. Jeg er imidlertid usikker med tanke på hva jeg bør velge.

Er det noen her som har tatt disse fagene og som kan tipse meg om hva som ville være det beste valget? Jeg er nemlig litt redd for å gi meg i kast med funksjonalanalyse uten å ha tatt reell analyse, men det er ikke noe forhåndskrav å ha tatt reell analyse i følge emnebeskrivelsen til kurset i funksjonalanalyse.

Setter stor pris på innspill.
Karl_Erik
Guru
Guru

Det er nok mange kurs med titlene reell analyse og funksjonalanalyse, og det hadde nok vært lettere å gi råd dersom du kunne linket til kurssider eller noe. Jeg har ikke tatt noe funksjonalanlyse, så jeg skal ikke prøve å si noe om det, men jeg har tatt MAT1300/MAT2400 - Analyse 1 ved UiO, som er et kurs i reell analyse. Det var et kurs som på mange måter gjorde kalkulus 'ordentlig' og i mer generelle sammenhenger, og jeg syntes det var et veldig fint kurs. Det ga det jeg vil tro er et forholdsvis solid grunnlag i teorien bak analyse som nok er fint å ha om en skal ta mer teoritunge fag som bruker det senere, men på den annen side vet jeg ikke om det en lærer føles like nyttig dersom en kun er interessert i anvendelser. Du burde nok høre på noen som kan mer om begge fag enn det lille jeg kan!
krje1980
Leibniz
Leibniz

Takk for svar.

Her er link til kursene:

http://www.uib.no/emne/MAT211#emnebeskrivelse (Reell analyse)

http://www.uib.no/emne/MAT232#emnebeskrivelse (Funksjonalanalyse)
Student2011
Noether
Noether

Hva slags anvendt matematikk skal du studere?
drgz
Fermat
Fermat

Selv synes jeg, basert på fagbeskrivelsene, at funksjonsanalyse virker å gi deg best grunnlag for det du selv sier du vil arbeide med videre.

Men lurer på hvorfor du ikke kan ta begge? Slik det står på sidene går det ene på vårsemesteret, mens det andre går på høstsemesteret?
krje1980
Leibniz
Leibniz

Hei.

Takk for svar begge to.

Jeg har tenkt å på sikt fordype meg i anvendt og beregningsorientert matematikk innenfor reservoarfysikk/strømning i porøse medier, etc.

Fra høsten 2012 av skal begynne å ta emner i fysikk. Jeg har imidlertid kun kjemi og biologi fra videregående, så jeg har tenkt å bruke det neste året på å gå gjennom vgs pensum for fysikk på egen hånd. I tillegg har jeg bestemt meg for å ta grunnkurs i programmering nå i høst, samt ikke-lineære differensialligninger våren 2012. I og med at jeg er i full jobb ved siden av studiene anser jeg det som vanskelig å skulle ta to såpass teoretisk anlagt fag som både reell analyse og funksjonalanalyse er. Arbeidsmengden blir muligens litt i meste laget, og professoren jeg snakket med sa det kun var nødvendig at jeg tok et av dem.

Men jeg har faktisk tenkt på det nå i ettermiddag om kanskje jeg faktisk skulle prøvd å ta begge. Det blir veldig hektisk, men teoretisk mulig er det jo. Jeg så nemlig litt på pensumboken som brukes i funksjonalanalyse og det så ganske heavy ut. Bl.a. ble det allerede i første kapittel referert til Lebesgue integrasjon, og dette er jo noe som man lærer nettopp i reell analyse.

Så kanskje jeg skal prøve meg på begge? Det blir i så fall knallhardt!
Gustav
Tyrann
Tyrann

Slik det er på uio er reell analyse mer eller mindre obligatorisk for de fleste retninger innen matematikk, og jeg syns det er et av de mest interessante på bachelornivå. Jeg vil derfor anbefale å ta det. Det gir også et solid grunnlag for funksjonalanalysen. Tror også det vil bli ekstra hardt å ta funksjonalanalysen uten noen bakgrunn i formell bevisføring og stringens (noe som er en kjepphest for de fleste som underviser reell analyse, vil jeg tro).
drgz
Fermat
Fermat

krje1980 skrev:Så kanskje jeg skal prøve meg på begge? Det blir i så fall knallhardt!
Kjør på! Selv begynner jeg på PhD-studier nå, men skal, hvis jeg kommer inn (:p), begynne på 3-årlig bachelor i matematikk i tillegg. Ingenting er umulig, må bare litt beinhard jobbing til! ;)
Student2011
Noether
Noether

Jeg ville sjekket hva slags emner du skal ha i mastergraden og om du virkelig trenger analyse/funksjonsanalyse til disse emnene. Nå har ikke jeg begynt på mastergraden min enda så du skal ikke høre så mye på meg, men jeg gjetter på at analysekursene er unødvendig.
krje1980
Leibniz
Leibniz

Takk skal dere ha.

Tror jeg går for å begynne på reell analyse til høsten. Virker litt tøft å begynne rett på funksjonalanalyse uten å ha hatt noe reell analyse først. Det blir mye arbeid, men det er jeg vant til :). Ekstra ille blir det hvis jeg også skal ta konteeksamen i kompleks funksjonsteori i september også. Oj oj oj.
FredrikM
Poincare
Poincare
Sted: Oslo
Kontakt:

claudeShannon skrev:
krje1980 skrev:Så kanskje jeg skal prøve meg på begge? Det blir i så fall knallhardt!
Kjør på! Selv begynner jeg på PhD-studier nå, men skal, hvis jeg kommer inn (:p), begynne på 3-årlig bachelor i matematikk i tillegg. Ingenting er umulig, må bare litt beinhard jobbing til! ;)
Off-topic, men er det lov for PhD-studenter å studere ved siden av?
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
drgz
Fermat
Fermat

FredrikM skrev:Off-topic, men er det lov for PhD-studenter å studere ved siden av?
Jada, var visst ingenting i veien med det. Eneste er vel at i kontrakten min står det at jeg ikke kan ha andre verv og slikt med en slik størrelse at det går utover forskningen min.

Nå har jeg ingen planer om å ta dette studiet på normert tid. Tenkte å ta de fagene jeg tror kan hjelpe meg i forskningen, og heller fullføre etter endte PhD-studier. Blir vel litt ala sånn krje1980 holder på med da - jobb på dagtid og matematikk på kveldstid. ;)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Sted: Grenland

claudeShannon skrev:
FredrikM skrev:Off-topic, men er det lov for PhD-studenter å studere ved siden av?
Jada, var visst ingenting i veien med det. Eneste er vel at i kontrakten min står det at jeg ikke kan ha andre verv og slikt med en slik størrelse at det går utover forskningen min.
Nå har jeg ingen planer om å ta dette studiet på normert tid. Tenkte å ta de fagene jeg tror kan hjelpe meg i forskningen, og heller fullføre etter endte PhD-studier. Blir vel litt ala sånn krje1980 holder på med da - jobb på dagtid og matematikk på kveldstid. ;)
Trudde i min villfarelse at du er/var matematiker...
I hvilket felt skal du forske på?
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
drgz
Fermat
Fermat

Janhaa skrev:Trudde i min villfarelse at du er/var matematiker...
I hvilket felt skal du forske på?
Neida, bare synes det er artig på si. :)

Skal forske innen mikrobølgeteknikk - mer spesifikt modellering av transistorer/effektforsterkere på RF/mikrobølge-frekvenser og annen problematikk relatert til det.
Svar