Industriell økonomi vs Byggteknikk og arkitektur på UMB

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
adiviking
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 12/12-2010 19:11

Hallo : )

Jeg går siste året nå, og fristen for å søke om studieplass nærmer seg. Og jeg sitter igjen med et dilemma. Hadde tenkt å studere siv.ing. på UMB, regner med rundt 55 studiepoeng når jeg er ferdig med skolen.

Hva synes dere? Bør jeg velge industriell økonomi (1 retning innenfor ingeniørfag og 1 retning innenfor økonomi) eller byggteknikk og arkitektur og bli en spesialist innenfor et område? Hvordan er det med lønna? Hva gir de beste karrièremulighetene?
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

Siden du poster på et matematikkforum antar jeg at du er interessert i matematikk. Derfor anbefaler jeg, blant siv.ing. studier, industriell matematikk ved NTNU. For øvrig vil jeg råde alle til å studere det hver enkelt er mest interessert i , uavhengig av lønn.
adiviking
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 12/12-2010 19:11

NTNU er uaktuelt for meg, det er bare de to retningene som er igjen, som jeg er interessert i. Trenger derfor tips om noen av dem, hvem som kan være smartest å velge :)
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Spørsmålet er veldig uklart.

Hva som er smartest å velge kommer veldig an på deg selv. Hva prioriterer du mest? Lønn eller moro? (dvs: synes du høy lønn etter endt utdannelse er viktigst, eller synes du det også er viktig at du skal kunne nyte utdanningen mens du tar den?)

Det er tilfeller hvor det kan være smartest å velge utdannig etter lønn, spesielt om du verdsetter fritid. På den andre siden, slik det er for mange matematikkstudenter, kan det hende du utdanner deg til noe du synes det er morsomt å holde på med på fritiden også.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Jeg kan ikke gi noe svar mellom de aktuelle linjene som du vurderer, da min bakgrunn er fra et helt annet fagfelt, men jeg ville absolutt anbefalt deg å velge det du interesserer deg for framfor lønn. Jeg valgte å fokusere kun på lønn da jeg valgte yrkesretning for 10 år siden, og jeg sitter nå og ønsker jeg ikke gjorde det, derfor sitter jeg også nå og studerer og her på matematikk.net:) Det er klart enkelte linjer gir minimale sjanser for jobb, så man må ha en viss avveiing, men jeg vil si at hvis du velger det du er interessert i, vil det gjøre deg langt bedre i det faget, og desto øke sjansene på litt sikt for at du blir "oppdaget" av arbeidsgiver, og deretter sannsynligvis blir godt belønnet for ditt arbeide.
adiviking
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 12/12-2010 19:11

Problemet er at jeg er interessert i begge linjene, derfor trenger jeg noe som avgjør valget "/ Derfor vil jeg vite om det er best å være spesialisert innen ett område eller ha både ingeniør og økonomi kunnskaper?
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Kan det kanskje være rådgivere rundt på de forskjellige skolene man kan rådføre seg med? Et alternativ kan jo kanskje være å finne ut hvilke forskjellige bedrifter som kan være aktuell å jobbe hos i ettertid av studiene, og høre hva de har å si om saken, hva har de mest behov for osv? :)
Audunss
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 06/01-2009 21:37

Vet at indøk på ntnu gir gode karrieremuligheter, og god startlønn, regner med at andre skoler, med samme linje gir tilsvarende muligheter.
http://www.dn.no/karriere/article1964019.ece
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Nå er det jo en linje innen ind.øk om spesialiserer seg på byggteknikk, så dette kan jo være en fin mellomting?
adiviking
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 12/12-2010 19:11

ambitiousnoob skrev:Kan det kanskje være rådgivere rundt på de forskjellige skolene man kan rådføre seg med? Et alternativ kan jo kanskje være å finne ut hvilke forskjellige bedrifter som kan være aktuell å jobbe hos i ettertid av studiene, og høre hva de har å si om saken, hva har de mest behov for osv? :)
Det kan jeg sjekke : ) Ringer UMB i uka, så får se hva de sier.
Audunss skrev:Vet at indøk på ntnu gir gode karrieremuligheter, og god startlønn, regner med at andre skoler, med samme linje gir tilsvarende muligheter.
http://www.dn.no/karriere/article1964019.ece
Da er det enda en pluss for indøk..

claudeShannon skrev:Nå er det jo en linje innen ind.øk om spesialiserer seg på byggteknikk, så dette kan jo være en fin mellomting?
Ja, men er usikker på om det blir bra nok hvis jeg skal f.eks. søke bare innenfor ingeniørfaglig yrke. Men so far så er jeg for indøk, ser ut som jeg får jobb når jeg er ferdig. Hva tror dere blir vanskeligst egentlig?
Svar