Kjemi- virkningsgrad gassbrennere

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
gelali
Dirichlet
Dirichlet

Hey. Jeg må utføre et forsøk som går ut på å bestemme energiutbytte i en forbrenningreaksjon. jeg skal altså finne ut hvor effektiv skolens gassbrennere er. Gassbrennerne består av propan(40%) og butan (60%). Så spørsmålet mitt er om noen vet et smart måte å utføre forsøket på?

Takker for svar.
yngevege
Noether
Noether

Et raskt eksempel jeg kom på:

Varm opp en mengde vann i en lukket (?) beholder.

1. Beregn teoretisk utbytte i energi fra en viss mengde gass som du planlegger å brenne (er dette mulig i praksis? Vet man hvor mye gass/sek. det er?)

2. Beregn hvor mange grader dette vil varme opp vannet

3. Varm opp vannet, se på virkningsgraden.

Dette kan dog være litt vanskelig i praksis, pga det med mengde gass.. Jeg håper du likevel får noen idéer og tenker litt kreativt :)

P.S. Jeg mener dette innlegget hadde passet perfekt på :arrow: realisten.com
espen180
Gauss
Gauss
Sted: Trondheim

Enig med yngevege. Du må vite hvor mye gass per tid som kommer gjennom gassbrenneren. Kanskje du kan veie gassbrenneren før og etter forsøket for å få en anelse om mangden, selv om det vil være tilknyttet en rimelig stor usikkerhet...
gelali
Dirichlet
Dirichlet

Forsøket ble gjennomført på denne måten:
Vi hadde en gassbrenner (70%butan og 30%propan og ikke forholdene 60/40 som jeg har nevnt tidligere). vi varmet opp 100ml(0.1kg) vann fra 18.5grader C til 86grader C. Gassbrenneren veide først 520.5g og etter forsøket veide den 515.6g, altså 4.9g gass var brukt.
Først skal vi beregne forbrenningsentalpien til gassbrenneren ved å bruke de molare bindingsentalpiene. Det er greit. men når jeg kommer til den delen der jeg skal regne ut energiutbyttet fra gassbrenneren. Energiutbyttet er den energien som går med til å få utført den ønskede oppgaven. (= virkningsgraden). Får jeg problemer. Skal jeg først finne stoffmengden for butan og gange det med 0.70 og deretter regne stoffmengden for propan og gange det med 0.30 og så plusse de sammen? Eller skal jeg gange massendringen (4.9g) med 0.70 for butan og 0.30 for propan også plusse de sammen :?:
Takker for de som har svart og vil svaret :D
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Sted: Grenland

hvis jeg har forstått dette riktig;

[tex]n_b=\text stoffmengde butan=\frac{0,7*4,9}{M_b}[/tex]

[tex]n_p=\text stoffmengde propan=\frac{0,3*4,9}{M_p}[/tex]
------------
[tex]\text eksoterm reaksjon, \Delta H=\frac{Q}{n_p + n_b} < 0[/tex]
------------

der energiutbyttet er:

[tex]\frac{100\cdot \Delta H}{\Delta H^{\theta}}[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
gelali
Dirichlet
Dirichlet

Ok det ser bra ut den formelen :) . Takker for hjelpen :D
gelali
Dirichlet
Dirichlet

Jeg får at energiutbyttet blir 6,5%, men jeg er i tvil om at det er sant. Kan noen kjemikere der ute se om jeg har kommet til rett svar??? jeg skal levere oppgaven ved midnatt så det hadde vært hyggelig om dere svarte fort!
En ting til, er det rett å summere stoffmengden for butan og propan?
MVH
Gelali
Svar