Valgemne i matematikk - tips?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
krje1980
Leibniz
Leibniz

Hei. Jeg fullførte nettopp Statistikk/Sannsynlighetsregning og Kalkulus 1 ved UiB. Det gikk veldig bra (har ikke fått karakterer enda, men regner med en B i Statistikk og B eller A i Kalkulus 1). Nå i vår skal jeg ta Lineær algebra og Kalkulus II.

Til neste høst skal jeg ta et valgemne og jeg kan velge mellom diskret matematikk, Kalkulus III (som er multivariabel kalkulus), reell analyse og kompleks analyse. Er det noen som har noen erfaringer med disse fagene, og vanskelighetsgrad? For tiden er jeg usikker på hva jeg skal velge. Jeg gjør det stort sett bra i Kalkulus, men Kalkulus III ser ganske skremmende ut (med trippel integraler, flerdimensjonale vektorer osv). Vurderer å ta diskret matematikk, men har hørt at mange sliter med dette også.

Dersom noen har tatt et eller flere av overnevnte fag setter jeg pris på å få litt informasjon om dem :).

På forhånd takk!
Shantel
Noether
Noether

Jeg tok kurset diskret matematikk (MAT221) for noen år siden. Jeg har også tatt Kalkulus 1 (MAT111), og oppfattet det som litt vanskeligere enn MAT221. På den annen side synes jeg MAT221 var litt vanskeligere enn statistikk (STAT110). Men, MAT221 er definitivt et kurs jeg kan varmt anbefale, da jeg har hatt stor nytte av det. De andre kursene du nevner har jeg ikke tatt, men har hørt de er ganske tunge.

Går du på et bestemt studium?
krje1980
Leibniz
Leibniz

Takk for svar!

Jeg tar for tiden årsstudium realfag, og har planer om å ta totalt 60 sp matematikk for å få undervisningskompetanse i faget. I og med at jeg er i full jobb har jeg imidlertid fått det ordnet slik at jeg tar studiet over 2 år (20 sp i hvert av de to første semestrene, og 10 sp i hvert av de to siste semestrene). Jeg ble informert om at MAT111, MAT112, MAT121 og STAT110 var obligatoriske fag som jeg tar de første to semestrene, mens de to siste fagene er valgfag. I siste semester (vår 2011) har jeg allerede bestemt meg for å ta "Matematikken sin historie" da dette ble anbefalt for de som tar matematikk med hensyn på å bli lærer. Da står jeg altså igjen med høst 2010, og det var i den forbindelse jeg kom med forespørselen min.

I og med at jeg allerede har en mastergrad i mediefag, med fordypning i digital kommunikasjon, virker diskret matematikk interessant da dette kan ha relevans for det jeg allerede har en grad i (diskret matte brukes jo mye innenfor data). Men ser at Kalkulus 3 er foretrukket av mange ettersom man da på mange måter har hatt en "komplett" gjennomgang av Kalkulus. Det er derfor disse to fagene jeg nå vurdert som mest relevant.

Tror nok imidlertid jeg går for diskret matematikk basert på det du sier :). Takk igjen!
Svar