For de matematikk studentene her som har tatt Analyse 1 på UIO lurte jeg på hvordan dere mener dette kurset egner seg å ta andre semester for en som har lyst til å ta et ekstra matematikk kurs ved siden av.. Hvordan er egentlig dette kurset?
Er det for krevende?
Jeg ville nok utsatt reell analyse til 4.semester. Trur det egner seg best da.
Vil anbefale MAT1030 Diskret. MAT2440 - Differensiallikninger og optimal kontrollteori vil også være overkommelig på det nivået. Muligens også INF-MAT3360 - Partielle differensialligninger. Alle disse er på et lavere nivå enn Reell analyse og jeg trur disse egner seg som tilleggsfag 2.semester.
Hmh, plutarco har det med å ha rett i ting. Kanskje noe ala dette vil være et bedre alternativ:
MAT1110
STK1110
MAT2200
MAT4000
STK1110 må man ta uansett, og det er kanskje bedre å ta det enn å brenne seg på noe man ikke er klar for. Tror det vil ende opp med å være min konklusjon i alle fall. Hvis noen fortsatt vil ha kollokvie i MAT2200 og MAT2400, så har jeg ikke noe i mot at det blir analysesnakk på det uansett.
Hvorfor mener du det Plutarco? Er det den matematiske modenheten som er problemet eller bygger analyse 1 for mye på det man lærer i andre og tredje semester?
MAT2440 - Differensiallikninger og optimal kontrollteori eller INF-MAT2351 - Numeriske beregninger også er interessante. Noen som har noe erfaring med disse kursene og kan fortelle litt om dem?
Betelgeuse skrev:Hvorfor mener du det Plutarco? Er det den matematiske modenheten som er problemet eller bygger analyse 1 for mye på det man lærer i andre og tredje semester?
Vel, jeg har ikke sagt at det er umulig å ta analyse 1 i andre semester, men generelt vil jeg tro at det er lurt å vente litt. Det er et ganske høyt nivå på dette faget i forhold til hva som kreves av formell bevisføring og abstrakte resonnement. Mat1100, MAT1110 og MAT1120 er f.eks. mer eller mindre rene "kokebok"-fag, mens Analyse 1 krever endel mer modenhet. Det er i så måte forståelig at emnekoden har blitt oppjustert dette året. Bevisene av det implisitte og inverse funksjonsteoremet er definitivt på et avansert bachelornivå og jeg trur de færreste førsteårsstudentene vil ha maksimal nytte av dette faget (selv om man gjør det bra på en eksamen). Det jeg vil fram til er at man får best nytte av faget dersom man tar det litt senere i studiet. En kjapp, subjektiv rangering av vanskelighetsgraden (fra lett til vanskelig) på noen av matematikkfagene på UiO: