Blindernemner

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

edahl
Cantor
Cantor

Hei!
Jeg får R1 til uken, og tenkte derfor å bytte til informatikk midlertidig for å ta MAT1001, slik at jeg har litt matte å drive på med mens jeg venter på R2. Jeg ser dog på UiO sine sider at dette overlapper 10 studiepoeng med MAT1100, som jeg tenkte å ta senere. Det jeg lurte på var om det er dumt å ta MAT1001 nå, om det bare var å kaste bort studiepoeng når jeg egentlig burde lært kalkulus grundigere. Jeg har iofs. ikke noe problem med å ta kalkulus senere (mot null studiepoeng, hvis det faktisk er riktig,) men det kan jo være litt kjipt. Noen gode råd?
mvh Eivind
magneam
Cantor
Cantor

Hvis fagene overlapper, får du ikke 10 studiepoeng for hvert av dem. Tar du MAT1001 nå, kan du uten problem ta MAT1100 uten studiepoeng senere, men jeg synes det høres tungvint ut.

Hvis jeg var deg, ville jeg kjøpt meg "Tom Lindstrøms - Kalkulus" og begynt å lese MAT1100 isteden for å melde meg opp til MAT1001. Like greit å begynne på et kurs man uansett skal ha senere.
Hvis du vil vente med MAT1100, hadde jeg heller tatt et annet kurs som ikke overlapper.
Markonan
Euclid
Euclid
Sted: Oslo

Til tross for at det er full overlapp mellom studiepoengene, er det ikke full overlapp i pensumet. Faktisk er det ganske forskjellig pensum. Faktisk vil MAT1001 gi en myk innføring i mange temaer man har i MAT1110 og MAT1120.

For pensumet i MAT1001, kan du se her:
http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ ... mliste.xml

Skal du gå videre matte og ta reell analyse, har man fordeler av å ha tatt MAT1030, diskret matematikk. Der lærer du spesielt om logikk og mengdelære etc. Det går bare på vårsemesteret vel og merke.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
edahl
Cantor
Cantor

Okei, kult, da tar jeg klart MAT1001 for så å ta MAT1100. Yay, da har jeg noe å gjøre til våren med 1030 :-)
Gustav
Tyrann
Tyrann

Diskret matematikk er absolutt ikke nødvendig for mat1300 reell analyse. Slik jeg ser det er diskret beregnet for informatikere, ikke for den rene matematikkstuderende. Jeg har i alle fall ikke hatt noen spesiell nytte av dette i min matematikkmaster.

Når det er sagt er jo diskret for all del et morsomt emne som jeg anbefaler, men som sagt: det er ikke nødvendig for å lære analyse.
Markonan
Euclid
Euclid

Jeg sa ikke det var nødvendig, bare at man har fordeler av å ha tatt det! :)

Gruppelæreren min da jeg tok MAT1300, anbefalte oss faktisk å ta MAT1030 ved siden av.
Lao Tzu
Gustav
Tyrann
Tyrann

Markonan skrev:Jeg sa ikke det var nødvendig, bare at man har fordeler av å ha tatt det! :)

Gruppelæreren min da jeg tok MAT1300, anbefalte oss faktisk å ta MAT1030 ved siden av.
Jepp, enig!
Markonan
Euclid
Euclid

edahl skrev:Okei, kult, da tar jeg klart MAT1001 for så å ta MAT1100. Yay, da har jeg noe å gjøre til våren med 1030 :-)
Hvis du ikke har annet enn det ene kurset kan du jo også vurdere om du vil ta MAT1011.

http://www.uio.no/studier/emner/matnat/math/MAT1011/
Lao Tzu
edahl
Cantor
Cantor

Markonan skrev:
edahl skrev:Okei, kult, da tar jeg klart MAT1001 for så å ta MAT1100. Yay, da har jeg noe å gjøre til våren med 1030 :-)
Hvis du ikke har annet enn det ene kurset kan du jo også vurdere om du vil ta MAT1011.

http://www.uio.no/studier/emner/matnat/math/MAT1011/
Jeg har litt andre ting som funksjonell programmering og sånt å ta til våren, men det er jo absolutt noe å vurdere :-) Jeg synes diskret matematikk virker greit å kunne, fordi det er så mye fin "teknikk" bak det. Er litt imponert over Donald Knuths symbolmanipulering i The Art of Computer Programming og Concrete Mathematics (ikke sement, men en slags fusjon av diskret og kontinuerlig matematikk), og det virker som typisk sånn ting som kan sette en i riktig mindset uten å nødvnedigvis gjøre det overmåte vanskelig for en selv når en er litt grønn. Problemløsning, rett og slett.

EDIT:
Det er kanskje litt mer arbeid enn noen gidder å begi seg ut på ... Men er det noen med erfaring som studenter i matematikk som kunne tenke seg å tegne eller skissere en avhengighetsgraf, typ sånn som ofte er som kapitteloversikt foran i mange mattebøker, med hvilke fag som er lure å ta på Blindern, og i hvilke rekkefølge, for å få et solid grunnlag for videre studier innen ren matematikk? (Beklager den ekstremt lange setningen.) Jeg tror det hadde hjulpet meg, og kanskje mange andre som sitter og sikler på alle emnetitlene, men som kanskje ikke alltid helt vet hvordan ting henger sammen.
Markonan
Euclid
Euclid

Her har du oppbygning/gjennomføring for en bachelorgrad i pur matematikk:
http://www.uio.no/studier/program/mit/m ... foring.xml

MAT1100 avhenger i utgangspunktet bare av R1 og R2, men om du har MAT1001 og MAT1011 så har du en tjuvstart der det blir en del repetisjon (bare at det går litt lengere i MAT1100).

Kursene er satt opp i korrekt rekkefølge slik at kursene du tar bare avhenger av kurs som har vært tidligere (eller går samtidig). Hvor viktig de anbefalte forkunnskapene egentlig er varierer mye fra nesten intetsigende til nærmest essensielt!
Lao Tzu
edahl
Cantor
Cantor

Merci :-) Blir en bra tid på "skolen" fremover :D
Shantel
Noether
Noether

plutarco skrev:Diskret matematikk er absolutt ikke nødvendig for mat1300 reell analyse. Slik jeg ser det er diskret beregnet for informatikere, ikke for den rene matematikkstuderende. Jeg har i alle fall ikke hatt noen spesiell nytte av dette i min matematikkmaster.

Når det er sagt er jo diskret for all del et morsomt emne som jeg anbefaler, men som sagt: det er ikke nødvendig for å lære analyse.
Vil absolutt tro at det er viktig innenfor algebraiske områder i ren matematikk, men kanskje ikke så mye i reell analyse siden det ikke er matematikk på diskrete mengder. Algebra benyttes også mye i informatikk.
Markonan
Euclid
Euclid

MAT1030 tar for seg logikk, mengdelære og bevisføring som er veldig nyttig når man begynner på MAT1300 - selv om det er anvendt på litt forskjellig pensum.
Lao Tzu
FredrikM
Poincare
Poincare
Kontakt:

Her har du oppbygning/gjennomføring for en bachelorgrad i pur matematikk:
http://www.uio.no/studier/program/mit/m ... foring.xml
Strengt tatt trenger man ikke ta alle disse fagene heller. For å få en bachelograd med mest mulig matematikk, holder det at man tar en 40-gruppe og en 80-gruppe i matematikk. Så slipper man unna den heslige statistikken.
Gis bare på våren.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
edahl
Cantor
Cantor

Å slippe statistikken er et poeng ja :-p Vet du hvordan jeg bør gå frem for det?

Det kan hende at det faktisk er R2 jeg får nå. Matematikk 4 på steinerlæreplanen, hvis alt går som jeg håper, som ser ut til å tilsvare R2. Får håpe byråkratene ikke begynner å mase på at jeg ikke har R1-papirer også. Hvis ting går bra kan det faktisk hende jeg får tatt 'større' mattefag til høsten, og ikke bare de som er restriktert til informatikerne (hvis jeg i det hele tatt får kommet meg på informatikk :-O). Byråkratiet på Blindern er MEGET vanskelig.

EDIT: Nå har jeg full studierett på matematikk, så jeg kan ta MAT1100 :-)
Sist redigert av edahl den 25/06-2009 14:55, redigert 1 gang totalt.
Svar