Er det en god start å lese videre på den? Jeg tror ikke jeg kommer til å forstå alt til å begynne med, men det er vel i grunn en god trening for en som vurderer å satse på matte etter vgs?
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Brukte den som kursbok i "Honors Linear Algebra" her. Jeg synes dette var en veldig god intro i emnet. Du slipper rett inn til det abstrakte maskineriet med en gang. Bygger man på med Lax og/eller Halmos sin Finite Dimensional Vector Spaces, så får man et veldig godt grunnlag.edahl skrev:"Linear Algebra Done Right" så meget bra ut. Har noen noe lurt å si om den?
Definer "Algebra"daofeishi skrev:Kan vel kanskje få stille et spørsmål her - jeg har planer om å lese meg opp på algebra i sommer. Offisiell kursbok er Artin, men jeg er ikke overbegeistet for hans eksposisjon/approach. Noen som har noen gode forslag?
Nice! Skjønner at Lax, så Axler er en god idé. Låner en bok av en kompis, skrevet av David C. Lay også. Vet ikke om jeg liker den eller ikke. Den er litt flashy og litt rar (fusjon av robust og gjenlevninger av videregåendepresentasjon), samtidig som den er veldig lett å lese. Dog jeg tror den gjemmer et par ting.daofeishi skrev:Brukte den som kursbok i "Honors Linear Algebra" her. Jeg synes dette var en veldig god intro i emnet. Du slipper rett inn til det abstrakte maskineriet med en gang. Bygger man på med Lax og/eller Halmos sin Finite Dimensional Vector Spaces, så får man et veldig godt grunnlag.edahl skrev:"Linear Algebra Done Right" så meget bra ut. Har noen noe lurt å si om den?
Heh, ja, jeg blandet demdaofeishi skrev:Var jeg deg ville jeg først lest Axler og deretter Lax/Halmos. Materialet i de siste er noe kondensert i forhold til Axler sin exposisjon. De går også noe lenger.