Ligninger i Excel
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Det samme gjelder for grafer. Hvordan tegne en graf til et funksjonsuttrykk i Excel?
du løser likninger grafisk.
lag to kolonner : én for x-verdier, og én for y-verdier
eksempel parabel
kolonne a kolonne b
rad
1 -5 2*A1^2-3*a1 -3
2 =A1+1 (vil vise 4)
rute a2 og kopieres videre ned - samme for b1.
merk området f.eks a1..b10 (alle tallene dine)
klikk grafsymbol, velg xy-diagram. fix all 'pynten'
skal du løse en likning, ser du av grafen over omtrent hvor løsningern er.
endre grensene og tillegget i x for¨å forbedre tipset.
knut
lag to kolonner : én for x-verdier, og én for y-verdier
eksempel parabel
kolonne a kolonne b
rad
1 -5 2*A1^2-3*a1 -3
2 =A1+1 (vil vise 4)
rute a2 og kopieres videre ned - samme for b1.
merk området f.eks a1..b10 (alle tallene dine)
klikk grafsymbol, velg xy-diagram. fix all 'pynten'
skal du løse en likning, ser du av grafen over omtrent hvor løsningern er.
endre grensene og tillegget i x for¨å forbedre tipset.
knut
Du kunne ikke tenke deg å løse en oppgave på Excel for meg, så jeg forstår det litt bedre?
2a[sup]2[/sup]*3ab*5a[sup]3[/sup]b[sup]4[/sup]
2a[sup]2[/sup]*3ab*5a[sup]3[/sup]b[sup]4[/sup]
a og b er variable, ja. Resten kunne like godt stått på russisk... Kan du forklare litt enkelere og mer utdypende?
2a2*3ab*5a3b4 = 30 * a^6 * b^5
Du må gjøre det samme som Knut beskriver, men
du trenger en rad til fordi du har nå to variable.
1. Lager en søyle med verdier for a,
2. en rad vedsidenav med verdier for b
3. regner ut formel for alle verdier av a og b fra søyler og rader.
- hvis du ikke skjønner dette, kan jeg prøve å forklare.
4. Bruker "overflatediagram".
Fikk ikke tilegnet verdier for a og b i diagrammet, noen som får til?
Excell er absolutt ikke det programmet du vil bruke til flate integraler.
Her er excell fila jeg laget:
Bok1.xls
Legg merke til bruk av dollartegn.
Du må gjøre det samme som Knut beskriver, men
du trenger en rad til fordi du har nå to variable.
1. Lager en søyle med verdier for a,
2. en rad vedsidenav med verdier for b
3. regner ut formel for alle verdier av a og b fra søyler og rader.
- hvis du ikke skjønner dette, kan jeg prøve å forklare.
4. Bruker "overflatediagram".
Fikk ikke tilegnet verdier for a og b i diagrammet, noen som får til?
Excell er absolutt ikke det programmet du vil bruke til flate integraler.
Her er excell fila jeg laget:
Bok1.xls
Legg merke til bruk av dollartegn.
Det gir mening ja. Men er det noen måte å gjøre om dette til normalform?
Skal gjøre noen oppgaver på excel som jeg skal vise frem på prøveeksamen (gjennomkjøring av hvordan eksamen vil bli), 10. klasse. Læreren vår er ingen ekspert i Excel (sjokk) så det er verdt å imponere han litt.
Har en oppgave jeg har stusset litt på. Jeg skal kopiere av et linjediagram hvor y-aksen er "mengde i liter på en vanntank" og x-aksen viser klokkeslett fra 00:00 og viser ny tid 4 timer senere, etc.
Tidspunktene for når innholdet i vanntanken forandrer seg er ikke de samme som står på x-aksen (f.eks 06:00). Hvordan kan jeg kopiere av diagrammet slik at det blir likt som i boka? Hvis dette ble for dumt formulert kan jeg scanne inn oppgaven.
Kanskje på tide å opprette en bruker her
Skal gjøre noen oppgaver på excel som jeg skal vise frem på prøveeksamen (gjennomkjøring av hvordan eksamen vil bli), 10. klasse. Læreren vår er ingen ekspert i Excel (sjokk) så det er verdt å imponere han litt.
Har en oppgave jeg har stusset litt på. Jeg skal kopiere av et linjediagram hvor y-aksen er "mengde i liter på en vanntank" og x-aksen viser klokkeslett fra 00:00 og viser ny tid 4 timer senere, etc.
Tidspunktene for når innholdet i vanntanken forandrer seg er ikke de samme som står på x-aksen (f.eks 06:00). Hvordan kan jeg kopiere av diagrammet slik at det blir likt som i boka? Hvis dette ble for dumt formulert kan jeg scanne inn oppgaven.
- Først må du lage en søyle i excell med klokkeslett.Thomasbr skrev:Har en oppgave jeg har stusset litt på. Jeg skal kopiere av et linjediagram hvor y-aksen er "mengde i liter på en vanntank" og x-aksen viser klokkeslett fra 00:00 og viser ny tid 4 timer senere, etc.
Feks 0 1 2 3 4 5 osv.. Legg inn de verdiene som står på x-aksen i diagrammet.
- Ved siden av søylen kan du legge inn verdier for "innhold i vanntanken" for hvert klokkeslett. Disse verdiene leser du av på linje-diagrammet.
- Marker alle tallene du har lagdt inn (datasettet ditt). Velg: Sett Inn/Diagram/Punktdiagram(xy). Så er det bare å velge passende utseende på graf og trykke neste..