https://imgur.com/a/v9efB4i
Hei, kort fortalt så har jeg beregnet resultat og balanse i første oppgave, samt hva egenkapitalen må være. Den delen er jo grei.
Men oppgave B sier at "Varesjefen kommer og sier at det er 10 000 kroner i svinn/ukurrante varer." og spør om hva egenkapitalen blir etter at svinnet er trukket fra.
Og her står jeg helt fast, jeg kan feks sette inn en post på -10 000 i Svinn konto 4350, eller bruke konto 4390 Varetelling - Varelagerendring i varer for videresalg. Er det kanskje meningen at konto 4350 skal resultatføres (svinn) mens 4390 skal inn i balansedelen for å justere ned lagerbeholdningen?
Og så sier jo varesjefen at det mangler 10 000 kroner i varer, det vil jo bety at varelageret må justeres ned tilsvarende. Blir det da riktig å ta varelager - svinn slik at varelager blir 122 000 kroner?
Og så trekker jeg fra tilsvarende på motsatt side av balanselikningen? -10 000 kroner.
Oppgaven spør jo ikke om det, men skal jeg også justere resultatet? 10 000 kroner i tap vil jo medføre at resultatet må nedjusteres fra 18 000 til 8000 kroner.
Jeg sliter veldig med å forstå hva som faktisk blir riktig å gjøre her. Matematikken er veldig enkel men LØM faget vil alltid at ting skal gjøres så utrolig spesifikt..
LØM - Regnskap - Beregning av svinn
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa