Fysikk Forkurs Eksamen 21.05.21

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Henkessmart
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 17/03-2021 22:26

Fikk samme svar bortsett frå 2a og 2b. På 2a fikk jeg 81.6m men har en mistanke om at jeg valgte feil tid (fra andregradslikningen). På 2b) fikk jeg 25m. Der reknet jeg hvor lang tid det tok for bussen å nå farten til hunden, og deretter satt det inn i formelen for strekning.. Hva fikk dere på 9 a, b og c? Jeg fikk 131,9 på a, 51,3 på b og 90 grader på c..

På 1a) fikk jeg Th-226 og på 1b) fikk jeg 0.0000012 kg
ddybing
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 15/05-2019 19:24

Henkessmart skrev:Fikk samme svar bortsett frå 2a og 2b.
Da tror jeg du valgte tiden når bussen tar igjen hunden (8.16), og ikke omvendt, ja.
Henkessmart skrev:På 1a) fikk jeg Th-226 og på 1b) fikk jeg 0.0000012 kg.
Det verste er at jeg fikk samme svaret i 1a), men siden jeg ikke fant stoffet i formelheftet (står bare Th-227 og oppover), så trodde jeg det var feil og tok det ikke med. :P
Henkessmart
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 17/03-2021 22:26

ddybing skrev:
Henkessmart skrev:Fikk samme svar bortsett frå 2a og 2b.
Da tror jeg du valgte tiden når bussen tar igjen hunden (8.16), og ikke omvendt, ja.
Henkessmart skrev:På 1a) fikk jeg Th-226 og på 1b) fikk jeg 0.0000012 kg.
Det verste er at jeg fikk samme svaret i 1a), men siden jeg ikke fant stoffet i formelheftet (står bare Th-227 og oppover), så trodde jeg det var feil og tok det ikke med. :P
Haha ja vart usikker selv. Men formelheftet viser bare noen utvalgte isotoper så jeg bare gikk for Thorium.. Satser på at jeg får et lite poeng for 2a)..
ddybing
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 15/05-2019 19:24

Henkessmart skrev:
ddybing skrev:
Henkessmart skrev:Fikk samme svar bortsett frå 2a og 2b.
Da tror jeg du valgte tiden når bussen tar igjen hunden (8.16), og ikke omvendt, ja.
Henkessmart skrev:På 1a) fikk jeg Th-226 og på 1b) fikk jeg 0.0000012 kg.
Det verste er at jeg fikk samme svaret i 1a), men siden jeg ikke fant stoffet i formelheftet (står bare Th-227 og oppover), så trodde jeg det var feil og tok det ikke med. :P
Haha ja vart usikker selv. Men formelheftet viser bare noen utvalgte isotoper så jeg bare gikk for Thorium.. Satser på at jeg får et lite poeng for 2a)..
Ja, ikke sant. Skulle bare googlet det - der får man jo svaret med en gang :P
Mattebruker
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 457
Registrert: 26/02-2021 21:28

Varierte og interessante oppgaver. Har prøvd meg på OPPG. 9 . Så får du som måtte lese dette innlegget avgjere om løysinga held mål:

Kreftene som verkar på grasklippar:

1) Tyngda G ( gravitasjonskrafta frå jorda )
2) Skyvekrafta F.
3) Normalkrafta N frå underlaget
4) Friksjonakrafta R frå underlaget


Normalkrafta N ?
Inga rørsle i vertikalretninga( y-retninga ). Da må
normalkrafta N balansere tyngda G pluss normalkomponenten til skyvekrafta ( F [tex]\cdot[/tex] sin[tex]\theta[/tex] )

N = G + F[tex]\cdot[/tex]sin[tex]\theta[/tex] ( N. 1. lov )


b ) Finn skyvekrafta F

Klippar flytter seg med konstant fart i horisontalretninga ( x-retninga ). Da må

F[tex]_{x}[/tex] = R = N[tex]\cdot[/tex][tex]\mu[/tex]= (G +F[tex]\cdot[/tex]sin[tex]\theta[/tex])[tex]\mu[/tex] ( N. 1. lov )


[tex]\Rightarrow[/tex]

F[tex]\cdot[/tex]cos[tex]\theta[/tex] = ( G + F[tex]\cdot[/tex] sin[tex]\theta[/tex] )[tex]\cdot[/tex][tex]\mu[/tex]

[tex]\Rightarrow[/tex]

F = [tex]\frac{G\cdot \mu }{cos\theta - \mu sin\theta }[/tex] = 171 N

c) Finn [tex]\theta _{grense}[/tex]

Dersom [tex]\theta[/tex] > [tex]\theta _{grense}[/tex] , vil vertikalkomponenten F[tex]_{y}[/tex] sitt bidrag til friksjonskrafta vere større enn skyvekrafta F[tex]_{x}[/tex] i
horisontalretninga. Det vil seie at klippar står bom fast når

F[tex]\cdot[/tex] sin[tex]\theta[/tex][tex]\cdot \mu[/tex] > F[tex]\cdot[/tex] cos[tex]\theta[/tex]

[tex]\Leftrightarrow[/tex]

tan[tex]\theta[/tex] > [tex]\frac{1}{\mu }[/tex] = [tex]\frac{1}{0.3}[/tex] [tex]\Rightarrow[/tex] [tex]\theta[/tex] > tan[tex]^{-1}[/tex]( [tex]\frac{1}{0.3}[/tex] ) = 73.3[tex]^{0}[/tex]

Svar: [tex]\theta[/tex][tex]_{grense}[/tex] = 73.3[tex]^{0}[/tex]
ddybing
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 15/05-2019 19:24

Mattebruker skrev:Varierte og interessante oppgaver. Har prøvd meg på OPPG. 9 . Så får du som måtte lese dette innlegget avgjere om løysinga held mål:

Kreftene som verkar på grasklippar:

1) Tyngda G ( gravitasjonskrafta frå jorda )
2) Skyvekrafta F.
3) Normalkrafta N frå underlaget
4) Friksjonakrafta R frå underlaget


Normalkrafta N ?
Inga rørsle i vertikalretninga( y-retninga ). Da må
normalkrafta N balansere tyngda G pluss normalkomponenten til skyvekrafta ( F [tex]\cdot[/tex] sin[tex]\theta[/tex] )

N = G + F[tex]\cdot[/tex]sin[tex]\theta[/tex] ( N. 1. lov )
Takk for gjennomgang!
Det er nå man føler seg litt dum. Jeg satt og tenkte på hvordan jeg skulle greie å finne ut den faktiske kraften - i Newton - , men det er bare uttrykket man skulle svare med, evt. 10.0kg * 9.81 m/s^2 + F sin(theta)(?) :roll:
Henkessmart
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 17/03-2021 22:26

Mattebruker skrev:Varierte og interessante oppgaver. Har prøvd meg på OPPG. 9 . Så får du som måtte lese dette innlegget avgjere om løysinga held mål:

Kreftene som verkar på grasklippar:

1) Tyngda G ( gravitasjonskrafta frå jorda )
2) Skyvekrafta F.
3) Normalkrafta N frå underlaget
4) Friksjonakrafta R frå underlaget


Normalkrafta N ?
Inga rørsle i vertikalretninga( y-retninga ). Da må
normalkrafta N balansere tyngda G pluss normalkomponenten til skyvekrafta ( F [tex]\cdot[/tex] sin[tex]\theta[/tex] )

N = G + F[tex]\cdot[/tex]sin[tex]\theta[/tex] ( N. 1. lov )


b ) Finn skyvekrafta F

Klippar flytter seg med konstant fart i horisontalretninga ( x-retninga ). Da må

F[tex]_{x}[/tex] = R = N[tex]\cdot[/tex][tex]\mu[/tex]= (G +F[tex]\cdot[/tex]sin[tex]\theta[/tex])[tex]\mu[/tex] ( N. 1. lov )


[tex]\Rightarrow[/tex]

F[tex]\cdot[/tex]cos[tex]\theta[/tex] = ( G + F[tex]\cdot[/tex] sin[tex]\theta[/tex] )[tex]\cdot[/tex][tex]\mu[/tex]

[tex]\Rightarrow[/tex]

F = [tex]\frac{G\cdot \mu }{cos\theta - \mu sin\theta }[/tex] = 171 N

c) Finn [tex]\theta _{grense}[/tex]

Dersom [tex]\theta[/tex] > [tex]\theta _{grense}[/tex] , vil vertikalkomponenten F[tex]_{y}[/tex] sitt bidrag til friksjonskrafta vere større enn skyvekrafta F[tex]_{x}[/tex] i
horisontalretninga. Det vil seie at klippar står bom fast når

F[tex]\cdot[/tex] sin[tex]\theta[/tex][tex]\cdot \mu[/tex] > F[tex]\cdot[/tex] cos[tex]\theta[/tex]

[tex]\Leftrightarrow[/tex]

tan[tex]\theta[/tex] > [tex]\frac{1}{\mu }[/tex] = [tex]\frac{1}{0.3}[/tex] [tex]\Rightarrow[/tex] [tex]\theta[/tex] > tan[tex]^{-1}[/tex]( [tex]\frac{1}{0.3}[/tex] ) = 73.3[tex]^{0}[/tex]

Svar: [tex]\theta[/tex][tex]_{grense}[/tex] = 73.3[tex]^{0}[/tex]
Vi har komt frem til samme likning, men fått ulike verdier. Jeg fikk at F var lik 51.3N når G= 10kg*9.81 og u=0.3 samt at vinkelen er 40 grader. Da fikk jeg at Fx var lik R i verdi.. Tror du har glømt å gange med u i utrekningen din, da blir svaret 171N. Jeg løste forøvrig b) i a) da jeg fant F for å videre finne verdien til kraften N. Verdien på N ble 131,1N når F=51.3N
Mattebruker
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 457
Registrert: 26/02-2021 21:28

Du har heilt rett. Gløymde å multiplisere G med [tex]\mu[/tex] = 0.3 . Takk for innspelet !

Mvh

Pensjonert fysikklærar
Henkessmart
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 17/03-2021 22:26

Mattebruker skrev:Du har heilt rett. Gløymde å multiplisere G med [tex]\mu[/tex] = 0.3 . Takk for innspelet !

Mvh

Pensjonert fysikklærar
Takk for at du viste hvordan c) skulle løses. Jeg tenkte relativt likt som deg først, men gikk heller for at vinkelen måtte være 90 grader siden da kan man ikke gjøre arbeid horisontalt på klipperen (cos90=0). Men synes selv det føltest ut som en altfor enkel løsning på spørsmålet.
ddybing
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 15/05-2019 19:24

Nå er løsningsforslaget ute.
Vedlegg
Løsningsforslag - Fysikk - eksamen våren 2021 - dato 21.5.21.pdf
(91.83 kiB) Lastet ned 351 ganger
Henkessmart
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 17/03-2021 22:26

ddybing skrev:Nå er løsningsforslaget ute.
Meget vanskelige oppgaver, og svært ulike de oppgavene som har vært tidligere på eksamener/i læreboken. Her er det nok dessverre mange som stryker..
ddybing
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 15/05-2019 19:24

Henkessmart skrev:
ddybing skrev:Nå er løsningsforslaget ute.
Meget vanskelige oppgaver, og svært ulike de oppgavene som har vært tidligere på eksamener/i læreboken. Her er det nok dessverre mange som stryker..
Helt enig i at de er ganske annerledes enn de tidligere eksamenene. Jobbet gjennom flere gamle eksamenssett i forkant og følte det gikk veldig greit, fikk bare 2-3 feil per eksamenssett. Antagelig var det en del eksamenstress som kicket inn også, men her gikk det ganske dårlig. Jeg er ganske sikker på at seks av oppgavene er riktige. I oppgave 3 har jeg bommet med en halv grad, men jeg regner med det er avhengig av hvor mange desimaler man tar med, og forhåpentligvis blir godkjent siden selve utregningen skal være riktig. Står jo nærmest ingen spesifikke tall i utregningen i løsningsforslaget, så ikke godt å si hvor mange desimaler de har tatt med her.

I oppgave 4b) så skrev jeg at den indre energien øker, noe som er med på å bryte opp bindingene i faseovergangen fra fast stoff til væske. I løsningsforslaget står det litt mer spesifikt, så vet ikke om det er godkjent. Blir denne godkjent så har jeg ~36% og består :P

Lykke til, satser på at det går bra med deg, Henkessmart!
Henkessmart
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 17/03-2021 22:26

ddybing skrev:
Henkessmart skrev:
ddybing skrev:Nå er løsningsforslaget ute.
Meget vanskelige oppgaver, og svært ulike de oppgavene som har vært tidligere på eksamener/i læreboken. Her er det nok dessverre mange som stryker..
Helt enig i at de er ganske annerledes enn de tidligere eksamenene. Jobbet gjennom flere gamle eksamenssett i forkant og følte det gikk veldig greit, fikk bare 2-3 feil per eksamenssett. Antagelig var det en del eksamenstress som kicket inn også, men her gikk det ganske dårlig. Jeg er ganske sikker på at seks av oppgavene er riktige. I oppgave 3 har jeg bommet med en halv grad, men jeg regner med det er avhengig av hvor mange desimaler man tar med, og forhåpentligvis blir godkjent siden selve utregningen skal være riktig. Står jo nærmest ingen spesifikke tall i utregningen i løsningsforslaget, så ikke godt å si hvor mange desimaler de har tatt med her.

I oppgave 4b) så skrev jeg at den indre energien øker, noe som er med på å bryte opp bindingene i faseovergangen fra fast stoff til væske. I løsningsforslaget står det litt mer spesifikt, så vet ikke om det er godkjent. Blir denne godkjent så har jeg ~36% og består :P

Lykke til, satser på at det går bra med deg, Henkessmart!
Jeg også bommet med en halv grad på 3, og siden utrekningen vår er rett vil forhåpentligvis ikke trekke for at vi eventuelt runder av feil.. Heldigvis sies det at det ofte går bedre enn man tror. Vi får håpe matteksamenen blir hakket snillere. Lykke til! :)
ddybing
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 15/05-2019 19:24

Takk! Ja, vi får håpe den blir noe bedre - får håpe den blir ca som i fjor, den så ikke så gal ut.

Vet det er flere i klassen her (både på forkurs og realfag) hos oss som holder på å utforme en klage på fysikkeksamen, og prøver å få med andre forkursklasser. Men spørs hvor mye som kommer ut av det, vi får se :wink:
Henkessmart
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 17/03-2021 22:26

ddybing skrev:Takk! Ja, vi får håpe den blir noe bedre - får håpe den blir ca som i fjor, den så ikke så gal ut.

Vet det er flere i klassen her (både på forkurs og realfag) hos oss som holder på å utforme en klage på fysikkeksamen, og prøver å få med andre forkursklasser. Men spørs hvor mye som kommer ut av det, vi får se :wink:
Såpass ja.. Men hva skjer om en klage går gjennom eventuelt? Får de laget en ny eksamen nå før sommeren?
Svar