Kjemi 2 Eksamen Vår 2021

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

zoz
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 20/05-2020 20:20

eg begynt riktig med pka også komt til pkp til CLO men eg klart ikke å komme videre med svar , men nå ser eg det du sier var fornuftig
Sist redigert av zoz den 19/05-2021 16:28, redigert 1 gang totalt.
zoz
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 20/05-2020 20:20

oppgave 1

g ) B
i ) C
s ) D

har noen forslag !
Honning
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 13/05-2020 11:44

zoz skrev:oppgave 1

g ) B
i ) C
s ) D

har noen forslag !
Valgte

g) B
i) B 2,4 di indikerer keton eller aldehyd, ikke bromreagens og natriumhydrogenkarbonat utelukker umettede forbindelser og syrer, så valgte keton og alkohol
s) her leste jeg «laveste cellespenning» så skrev feil.
Honning
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 13/05-2020 11:44

Noen som vet om folk pleier å lage løsningsforslag her? Evt når studienetts forslag kommer? Er så sjukt nysgjerrig, for blir ikke klokere av å lese oppgavene igjen.
MattematikkS22
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 08/06-2017 13:43

Har løsningsforslag til del 1, kan forsøke å lage ett til del 2 også men det blir i hvert fall ikke før etter matteeksamen.

https://easyupload.io/s43b8p

Filstørrelsen var for stor så gikk ikke ann å laste filen opp direkte. Setter pris på eventuelle tilbakemeldinger.

(lite tilleggsmoment, på oppgave 1 D, er det NH3 som gir den skarpe lukten. Om noen av dere har prøvd å vaske med salmiakk vet dere godt hvordan den lukter).
Sist redigert av MattematikkS22 den 19/05-2021 17:57, redigert 1 gang totalt.
Honning
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 13/05-2020 11:44

MattematikkS22 skrev:Har løsningsforslag til del 1, kan forsøke å lage ett til del 2 også men det blir i hvert fall ikke før etter matteeksamen.

https://easyupload.io/s43b8p

Filstørrelsen var for stor så gikk ikke ann å laste filen opp direkte. Setter pris på eventuelle tilbakemeldinger.
Tusen takk!
Veldig, veldig oppklarende at du også har med forklaringer.
Har tre eller fire feil på multippel choice, to er slurvefeil og ganske sure, to var vill gjetning.

Synes oppgave 2 var ganske enkel, men gjorde kanskje noe dumt og begynte å tegne. Tegnet at hbr BÅDE kunne adderes til dobbeltbindingen i forbindelsen OG til dobbeltbindingen ut av ringen, altså mellom ringen og ch2. Er det feil?
MattematikkS22
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 08/06-2017 13:43

Honning skrev:
MattematikkS22 skrev:Har løsningsforslag til del 1, kan forsøke å lage ett til del 2 også men det blir i hvert fall ikke før etter matteeksamen.

https://easyupload.io/s43b8p

Filstørrelsen var for stor så gikk ikke ann å laste filen opp direkte. Setter pris på eventuelle tilbakemeldinger.
Tusen takk!
Veldig, veldig oppklarende at du også har med forklaringer.
Har tre eller fire feil på multippel choice, to er slurvefeil og ganske sure, to var vill gjetning.

Synes oppgave 2 var ganske enkel, men gjorde kanskje noe dumt og begynte å tegne. Tegnet at hbr BÅDE kunne adderes til dobbeltbindingen i forbindelsen OG til dobbeltbindingen ut av ringen, altså mellom ringen og ch2. Er det feil?
Nei, det stemmer.
Terje02
Noether
Noether
Innlegg: 23
Registrert: 09/10-2019 17:30

MattematikkS22 skrev:
zoz skrev:er det noen som kom til svar på oppgaven 4 b, !!!
Bare sett inn i bufferlikningen. Pka er 7.4, forholdet er 2(hclo):1(clo)
skal du studere medisin til høsten?
MattematikkS22
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 08/06-2017 13:43

Terje02 skrev:
MattematikkS22 skrev:
zoz skrev:er det noen som kom til svar på oppgaven 4 b, !!!
Bare sett inn i bufferlikningen. Pka er 7.4, forholdet er 2(hclo):1(clo)
skal du studere medisin til høsten?
Jeg har pdd. Ingeniør forkurs på førsteplass, men ser ikke helt hvordan det er relevant for tråden?
zoz
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 20/05-2020 20:20

ja det håper eg på
zoz
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 20/05-2020 20:20

eg får det ikke til å svare her på postene, eg fikk 4 feil i multipel chois og resten var riktig og eg tror eg bommet i oppgave 4b men restren tror eg har svaret riktig på !! hva tror du eg får
zoz
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 20/05-2020 20:20

MattematikkS22 skrev:
Honning skrev:
MattematikkS22 skrev:Har løsningsforslag til del 1, kan forsøke å lage ett til del 2 også men det blir i hvert fall ikke før etter matteeksamen.

https://easyupload.io/s43b8p

Filstørrelsen var for stor så gikk ikke ann å laste filen opp direkte. Setter pris på eventuelle tilbakemeldinger.
Tusen takk!
Veldig, veldig oppklarende at du også har med forklaringer.
Har tre eller fire feil på multippel choice, to er slurvefeil og ganske sure, to var vill gjetning.

Synes oppgave 2 var ganske enkel, men gjorde kanskje noe dumt og begynte å tegne. Tegnet at hbr BÅDE kunne adderes til dobbeltbindingen i forbindelsen OG til dobbeltbindingen ut av ringen, altså mellom ringen og ch2. Er det feil?
Nei, det stemmer.
tusen takk
Honning
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 13/05-2020 11:44

Noen som vil dele svar fra del 2?

Mine svar (med store forbehold om feil)

3a) Svovel blir både redusert og oksidert i reaksjonen, reduksjonsmiddelet er H2S (svovel oksideres fra 2 til 0)

3b) skriver ikke hele men produktene jeg fikk var PbS og PbCl2

3c) 214 nanometer pga høy absorbans og derfor enklere å skille mellom prøvene

3d) fikk 0,025 mol/L

3e) var veldig usikker, fikk 18,75 mg. Skrev at n Al var lik 3/2 * n Ag for men skulle balansert annerledes. Skrev at kobber ikke går pga for høyt reduksjonspotensial.

4a) påvise med dimetylglyoksim (nikken) KSCN (jern 2) K3Fe(CN)6 (jern 3+).

4b) fikk forholdet 2/1 dvs dobbelt så mye syre som base (eller egentlig 1.98 eller noe sånt)

4c) bare balanserte med oksidasjonstall

4d) fikk 0,24 mol, veldig usikker!

4e) leste kanskje oppgaven dårlig, trodde de
Så etter produktet som er et keton med 6 karbonatomer. Håper ikke på for mye trekk ettersom jeg fant produktet..

5a) utelukket B og C. Syntes oppgaven var litt vanskelig å forstå: skulle man identifisere de to igjenværende? Jeg skrev at man kan påvise keton med negativ fehlingstest (det er jo positiv 2,4 di fra før) og at man feks kunne oksidere alt sammen med kromstre først (den sekundære alkoholen vil bli et keton).

5b) eliminiasjon, addisjon av vann, oksidasjon til keton

5c) fikk 14,73 g diester (går ut ifra at det blir brukt to etanol siden det blir to esterbindinger? Og at det derfor går ut 2h2o).

5d) valgte en diol. Addisjonspolymer: fikk en c-c-c-c-kjede med syregrupper ut fra hvert karbon

5e) skrev noe overfladisk om at konkurrerende hemmere tar opp plass på det aktive setet, men ikke hvorfor malonsyre spesifikt kan gjøre det. Skrev at den ikke-konkurrerende hemmeren hemmet mest ogs da hjelper det ikke å fylle på med substrat: setene er «ødelagt». Med konkurrerende hemmer vil derimot andelen substrat blir større enn hemmer med konsentrasjonen.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

REA3012-Kjemi2-V21.pdf
(885.2 kiB) Lastet ned 301 ganger
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Elias Al Alosh
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 20/05-2021 23:43

kan noen vær så snill sende meg prøve arket så kan jeg se på den?
Svar