Kjemi 2 Eksamen Vår 2021

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Terje02
Noether
Noether
Innlegg: 23
Registrert: 09/10-2019 17:30

Hei, er det noen flere som tok opp kjemi 2 i dag? hva synes dere om oppgaver? hva var vanskelig? var det som forventet?
Honning
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 13/05-2020 11:44

Har gjort mange eksamenssett tidligere, og syntes dette var lettere enn h20 men ikke spesielt mye enklere enn de andre. Del 1 virket ganske enkel, men jeg fikk lite tid på del 2 og så at også andre slet med det samme. De vanskeligste oppgavene for meg var en redoksoppgave om sølv, svovel og aluminium, lage standardkurve (tar tid) og den siste oppgaven om enzymer. Synes en av påvisningsoppgavene var litt rart formulert. Pleier det å komme løsningsforslag på nettet, eller får fasiten bli et mysterium?
Terje02
Noether
Noether
Innlegg: 23
Registrert: 09/10-2019 17:30

Honning skrev:Har gjort mange eksamenssett tidligere, og syntes dette var lettere enn h20 men ikke spesielt mye enklere enn de andre. Del 1 virket ganske enkel, men jeg fikk lite tid på del 2 og så at også andre slet med det samme. De vanskeligste oppgavene for meg var en redoksoppgave om sølv, svovel og aluminium, lage standardkurve (tar tid) og den siste oppgaven om enzymer. Synes en av påvisningsoppgavene var litt rart formulert. Pleier det å komme løsningsforslag på nettet, eller får fasiten bli et mysterium?

studienett pleier å publisere fasit, men kjenner ikke noen andre som gjør det, med mindre det finnes noen snile skjeler her :lol: har du skrevet svar på papir eller i word?
Honning
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 13/05-2020 11:44

Skrev alt på papir, men angret litt da det ble ekstremt rotete! Men vet ikke om det hadde vært bedre, det hadde fort vekk tatt litt tid. Hadde du eksamen i dag? Hva tenkte du evt var utfordrende?
Terje02
Noether
Noether
Innlegg: 23
Registrert: 09/10-2019 17:30

Honning skrev:Skrev alt på papir, men angret litt da det ble ekstremt rotete! Men vet ikke om det hadde vært bedre, det hadde fort vekk tatt litt tid. Hadde du eksamen i dag? Hva tenkte du evt var utfordrende?
ja, hadde eksamen i dag... synes at den er eksremt vanskelig og det er ikke universitetsnivå en gang! synes at oppgave om enzymer ligger utenfor pensumet og passer til kjemi olympiaden og ikke til eksamen... håper at jeg nailer muntlig da...
noragoat
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 19/05-2021 14:52

Jeg hadde også i dag! Hadde ikke øvd så mye, så ble litt tipping på del 1. Kan skrive hva jeg fikk på flervalg, gjerne skriv dere også så kan vi sammenlikne :) :

B D C C A C A D C B C C B A B B D D B A
MattematikkS22
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 08/06-2017 13:43

Syns eksamen var overraskende enkel, er usikker på om det er et godt eller dårlig tegn.
Honning
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 13/05-2020 11:44

Ja, skriftlig kjemi må være noe av det mest krevende videregående skole byr på. Har 6 i muntlig, hadde aldri fått sekser på skriftlig. Håper håper håper på 5, men tipper den drømmen blir knust med en gang jeg ser et løsningsforslag, hehe.

Hva fikk du på titreringsoppgaven, oppgaven om sølv og aluminium og hva skrev du på ønsket bølgelengde til kolorimetri?
MattematikkS22
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 08/06-2017 13:43

Honning skrev:Ja, skriftlig kjemi må være noe av det mest krevende videregående skole byr på. Har 6 i muntlig, hadde aldri fått sekser på skriftlig. Håper håper håper på 5, men tipper den drømmen blir knust med en gang jeg ser et løsningsforslag, hehe.

Hva fikk du på titreringsoppgaven, oppgaven om sølv og aluminium og hva skrev du på ønsket bølgelengde til kolorimetri?
Bølgelengde til kolorimetri ønsker du bølgelengden hvor absorbansen er høyest. dette er ved 214 nm.
Sølv og aluminium har faktisk vært på en tidligere eksamen

Al -> Al3+ + 3e-

Ag2s+2e- -> 2Ag

Ser at det kreves 1 mol Al for å få dannet 3 mol Ag, bare å regne om ved hjelp av n=I*t/F

titreringen er ferdig balansert, du finner tilsatt stoffmengde MnO4-, ganger med 2.5, ganger med 10 og deler på 0,5 så får du konsentrasjonen. Som er 0.025 mol/L
Honning
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 13/05-2020 11:44

noragoat skrev:Jeg hadde også i dag! Hadde ikke øvd så mye, så ble litt tipping på del 1. Kan skrive hva jeg fikk på flervalg, gjerne skriv dere også så kan vi sammenlikne :) :

B D C C A C A D C B C C B A B B D D B A
Fikk selv

B D C C D C A D B B A C B A B C B D ? A

Så vi er uenige om e) i) k) p) q)

e) tror jeg er butanon. Passer ikke det, da?
i) valgte pentanal og heksan1ol fordi pentanal reagerer med 2,4 di, mens syre og heksen hadde reagert med natriumhydrogenkarbonat og brom, noe de ikke skal gjøre
k) her bare gjettet jeg. Skjønte ikke den
p) sink blir oksidert=anode, mens sølv blir redusert. Eller?
q) ja...kanskje jeg har surra men får samme svar nå og
Terje02
Noether
Noether
Innlegg: 23
Registrert: 09/10-2019 17:30

Honning skrev:Ja, skriftlig kjemi må være noe av det mest krevende videregående skole byr på. Har 6 i muntlig, hadde aldri fått sekser på skriftlig. Håper håper håper på 5, men tipper den drømmen blir knust med en gang jeg ser et løsningsforslag, hehe.

Hva fikk du på titreringsoppgaven, oppgaven om sølv og aluminium og hva skrev du på ønsket bølgelengde til kolorimetri?
har du lyst å studere medisin?
Terje02
Noether
Noether
Innlegg: 23
Registrert: 09/10-2019 17:30

Honning skrev:
noragoat skrev:Jeg hadde også i dag! Hadde ikke øvd så mye, så ble litt tipping på del 1. Kan skrive hva jeg fikk på flervalg, gjerne skriv dere også så kan vi sammenlikne :) :

B D C C A C A D C B C C B A B B D D B A
Fikk selv

B D C C D C A D B B A C B A B C B D ? A

Så vi er uenige om e) i) k) p) q)

e) tror jeg er butanon. Passer ikke det, da?
i) valgte pentanal og heksan1ol fordi pentanal reagerer med 2,4 di, mens syre og heksen hadde reagert med natriumhydrogenkarbonat og brom, noe de ikke skal gjøre
k) her bare gjettet jeg. Skjønte ikke den
p) sink blir oksidert=anode, mens sølv blir redusert. Eller?
q) ja...kanskje jeg har surra men får samme svar nå og

fikk også noe sånt på del 1:)
zoz
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 20/05-2020 20:20

er det noen som kom til svar på oppgaven 4 b, !!!
MattematikkS22
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 08/06-2017 13:43

zoz skrev:er det noen som kom til svar på oppgaven 4 b, !!!
Bare sett inn i bufferlikningen. Pka er 7.4, forholdet er 2(hclo):1(clo)
Honning
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 13/05-2020 11:44

zoz skrev:er det noen som kom til svar på oppgaven 4 b, !!!
Jeg fikk omtrent dobbelt så mye syre som base, men aner ikke om det var riktig. Brukte (H3O+) = Ka * (syre/base) og delte på Ka,
Fikk da

(H3O+)/Ka = (syre/base)

Det siste er jo forholdet. Husker ikke Ka nå, men det ble noe med

10^-7.1 / Ka og svaret ble rett under 2, 1,98 eller noe. Men aner ikke om det stemmer!
Svar