kjemioppgaver

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
johannne19

Hei, jeg har noen kjemioppgaver som er på engelsk. Setter pris på forklaring på hvordan man løser oppgavene.

Takk

1: What will be the increase of K+ions concentration if to drip infusion with glucose, 3 ml 3% (m/v) KCl solution
was added ? Initial concentration of K+ is 3,5 mmol/l. The blood volume 4l. Ht (h(a)ematocrit) = 40% (Ht – a ratio
of a volume of red blood cells to the total volume of blood).

2: A nurse prepared the medicine solution: to the ampoule with 5 mL of 7.5 % (m/v) solution 10 mL of water was
added and then 7 mL of the this solution was given to a patient. How many mg of the medicine were given to
the patient ?

3:How many g of glucose should be in 500 ml of solution used in intravenous injections (solution isoosmotic with
the blood – 0.3 osm/L).
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Fortell gjerne hvor du står fast og hva du har prøvd på.
johannne19

Synes det vanskelig å starte, fordi jeg ikke vet helt hvordan jeg skal løse oppgavene. Men jeg har begynt med å gjøre regne (m/v) til g/100 mL på oppg 1 og 2. Mer enn det vet ikke jeg. Synes som sagt det er vansklig å vite hvordan jeg skal starte, når jeg ikke vet hvordan jeg skal løse oppgavene.

Takk.
Johannne19

Kjemikern skrev:Fortell gjerne hvor du står fast og hva du har prøvd på.
Synes det vanskelig å starte, fordi jeg ikke vet helt hvordan jeg skal løse oppgavene. Men jeg har begynt med å gjøre regne (m/v) til g/100 mL på oppg 1 og 2. Mer enn det vet ikke jeg. Synes som sagt det er vansklig å vite hvordan jeg skal starte, når jeg ikke vet hvordan jeg skal løse oppgavene.

Takk.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

johannne19 skrev:Hei, jeg har noen kjemioppgaver som er på engelsk. Setter pris på forklaring på hvordan man løser oppgavene.

Takk

1: What will be the increase of K+ions concentration if to drip infusion with glucose, 3 ml 3% (m/v) KCl solution
was added ? Initial concentration of K+ is 3,5 mmol/l. The blood volume 4l. Ht (h(a)ematocrit) = 40% (Ht – a ratio
of a volume of red blood cells to the total volume of blood).

2: A nurse prepared the medicine solution: to the ampoule with 5 mL of 7.5 % (m/v) solution 10 mL of water was
added and then 7 mL of the this solution was given to a patient. How many mg of the medicine were given to
the patient ?

3:How many g of glucose should be in 500 ml of solution used in intravenous injections (solution isoosmotic with
the blood – 0.3 osm/L).



Oppgave 1:



Du har en løsning med 3% (m/v) $KCl$ løsning. Dette er det samme som 30 mg/mL, ettersom 1 % (m/v) = 10 mg/mL.

Av denne tilsetter du 3 mL, dvs 30 mg KCl løsning

Du vet at konsentrasjonen av $K^+$ ved "start" er 3.5 mmol/L.

Regn ut hvor mange mmol 30 mg $K^+$ tilsvarer, og hva den nye konsentrasjonen blir, siden 3 mL er liten mengde iht. 4 L trenger du ikke ta hensyn til volumendring.

Kommer du deg videre med denne nå? Post gjerne videre hva du tenkte så vi se om det er riktig:



Oppgave 2:

I denne oppgaven har du et legemiddel med konsentrasjon lik 7.5 % (m/v), som tilsvarer 75 mg/mL i en 5 mL ampulle (for å gjøre det enklere kan du tenke at total antall mg i ampullen er 75 mg/mL 5* mL = 375 mg. Du blander dette med 10 mL vann, og har nå fått et total volum på 15 mL (5 mL fra ampullen og 10 mL fra vann). Hva er nå den nye konsentrasjonen din?

Alternativ kan du bruke formelen $C_1V_1=C_2V_2$, og du får samme svar.

Når du har regnet ut den nye konsentrasjonen så gir du 7 mL av dette hvor mange mg tilsvarer det av legemiddelet?


Oppgave 3:

Du vet at 0.3 osmol/L er isoosmotisk med blod. For glukose er 1 osmol/L= 1 mol/L, med andre ord så er 0.3 mol/L gluokse isoosmotisk med blod.


Du ønsker å lage en glukose oppløsning med 0.3 mol/L. Du har volumet, klarer du å regne det tilbake til g gluokse?
johannne19

Kjemikern skrev:
johannne19 skrev:Hei, jeg har noen kjemioppgaver som er på engelsk. Setter pris på forklaring på hvordan man løser oppgavene.

Takk

1: What will be the increase of K+ions concentration if to drip infusion with glucose, 3 ml 3% (m/v) KCl solution
was added ? Initial concentration of K+ is 3,5 mmol/l. The blood volume 4l. Ht (h(a)ematocrit) = 40% (Ht – a ratio
of a volume of red blood cells to the total volume of blood).

2: A nurse prepared the medicine solution: to the ampoule with 5 mL of 7.5 % (m/v) solution 10 mL of water was
added and then 7 mL of the this solution was given to a patient. How many mg of the medicine were given to
the patient ?

3:How many g of glucose should be in 500 ml of solution used in intravenous injections (solution isoosmotic with
the blood – 0.3 osm/L).
Oppgave 1:



Du har en løsning med 3% (m/v) $KCl$ løsning. Dette er det samme som 30 mg/mL, ettersom 1 % (m/v) = 10 mg/mL.

Av denne tilsetter du 3 mL, dvs 30 mg KCl løsning

Du vet at konsentrasjonen av $K^+$ ved "start" er 3.5 mmol/L.

Regn ut hvor mange mmol 30 mg $K^+$ tilsvarer, og hva den nye konsentrasjonen blir, siden 3 mL er liten mengde iht. 4 L trenger du ikke ta hensyn til volumendring.

Kommer du deg videre med denne nå? Post gjerne videre hva du tenkte så vi se om det er riktig:



Oppgave 2:

I denne oppgaven har du et legemiddel med konsentrasjon lik 7.5 % (m/v), som tilsvarer 75 mg/mL i en 5 mL ampulle (for å gjøre det enklere kan du tenke at total antall mg i ampullen er 75 mg/mL 5* mL = 375 mg. Du blander dette med 10 mL vann, og har nå fått et total volum på 15 mL (5 mL fra ampullen og 10 mL fra vann). Hva er nå den nye konsentrasjonen din?

Alternativ kan du bruke formelen $C_1V_1=C_2V_2$, og du får samme svar.

Når du har regnet ut den nye konsentrasjonen så gir du 7 mL av dette hvor mange mg tilsvarer det av legemiddelet?


Oppgave 3:

Du vet at 0.3 osmol/L er isoosmotisk med blod. For glukose er 1 osmol/L= 1 mol/L, med andre ord så er 0.3 mol/L gluokse isoosmotisk med blod.


Du ønsker å lage en glukose oppløsning med 0.3 mol/L. Du har volumet, klarer du å regne det tilbake til g gluokse?
Hei, takk for hjelpen!
1: her får jeg feil svar. Det jeg har gjort er n=m/Mm, 0,03g/(39,0983)g/mol= (7,67x10^-4)mol
c=n/v, (7,67x10^-4)mol/(3x10^-3)L= 0,25 mol/L. Svaret skal være 0.5 mol/L

2: Den er forstår jeg dessverre fortsatt ikke, hvordan skal jeg bruke C i formelen, når jeg ikke har mol/L kun mg/l

3: Den er fikk jeg til

Takk
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

johannne19 skrev:

Hei, takk for hjelpen!
1: her får jeg feil svar. Det jeg har gjort er n=m/Mm, 0,03g/(39,0983)g/mol= (7,67x10^-4)mol
c=n/v, (7,67x10^-4)mol/(3x10^-3)L= 0,25 mol/L. Svaret skal være 0.5 mol/L

2: Den er forstår jeg dessverre fortsatt ikke, hvordan skal jeg bruke C i formelen, når jeg ikke har mol/L kun mg/l

3: Den er fikk jeg til

Takk
1.
Molekylvekt av $KCl= 74.55 g/mol$

$0.03 g/ 74.55 mM = 0.0004 mol= 0.4 mmol$
$KCl \rightarrow K^+ + Cl^-$

Dette betyr at vi har 0.4 mmol kalium og 0.4 mmol klor.

I kroppen har vi 4 L volum. antal mmol kalium dette tilsvarer = $3.5 mmol/L * 4L = 14 mmol$. Totalt er dette 14.4 mmol.
$14.4 mmol/4 L = 3.6 mmol/L.$


0.5 mol/L stemmer ikke. Er du sikker på at du ser på fasiten til riktig oppgave?



2. $C_1= 75 mg/mL$ $V_1=5 mL$

$C_2= x$ $V_2= 15 mL$
Løs mhp. $C_2$

Konsentrasjon må ikke være oppgit i mol/L. Det kan være oppgit i %(m/v), %(m/m), mg/mL, g/L, mg/L etc.
Jørrian
Cayley
Cayley
Innlegg: 80
Registrert: 13/03-2018 21:25

Ja medikamentregning er krevende, ikke rart at det skjer katastrofale uhell.

Jeg har sett litt på den siste, her må vi nok ta hensyn til at konsentrasjonen av kaliumioner er forskjellige mellom blodceller og plasma. Volumet må reduseres til 2,4 liter = blodplasma. Etter litt regning får jeg en økning som tilsvarer 0,66 mmol/l som er høyre en fasiten. Så etter dryppet er konsentrasjonen 4,16 mmol/l.

Men....3 ml kaliumklorid blir tilsatt til et glukosedrypp, de hele skal inn i kroppen. Så blodplasmen fortynnes litt. Hvis glukosedryppet er omkring 100 ml kommer jeg fram til 4,0 mmol/l som tilsvarer økningen i fasiten. Jeg er ingen sykepleier forresten, så fortsatt usikker her.

Morsomme oppgaver!
Svar